رؤیای آمریکایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از رویای امریکایی)
برای بسیاری از مهاجرین به آمریکا، مجسمهٔ آزادی اولین چیزی از آن کشور بود که پدیدار می‌گشت و نویدبخش فرصت‌های جدید در زندگیشان بود. مجسمهٔ آزادی نماد رؤیای آمریکایی به حساب می‌آید.

رؤیای آمریکایی باوری ملی در ایالات متحده است که آزادی را زمینه‌ساز ترکیبی از کامیابی و موفقیت می‌داند. بنا بر تعریف جیمز تراسلو آدامز از رؤیای آمریکایی «زندگی هر شخص باید با فرصت‌هایی که به او بنا بر قابلیت‌ها یا موفقیت‌هایش و فارغ از طبقه اجتماعی یا شرایط زاده شدنش داده می‌شود بهتر، غنی‌تر و کامل‌تر شود». ریشه‌های رؤیای آمریکایی را باید در اعلامیه استقلال ایالات متحده جست؛ آن‌جا که قویاً اظهار می‌دارد «همهٔ انسان‌ها برابر آفریده شده‌اند» و این‌که «آفریدگارشان حقوق سلب‌ناشدنی معینی به آن‌ها اعطا کرده‌است، که حق زندگی، آزادی، و جستجوی خوشبختی از جملهٔ آن‌هاست.»[۱]

نقدها[ویرایش]

برخی از منتقدان معتقدند که چنین نگرش‌هایی باعث می‌شود که اندیشه و مقاومت فردی ناچیز شمرده شود و طی این روند الگوهایی در فرهنگ توده‌ شکل گیرد. فرهنگ مردمی یا فرهنگ توده‌ای ظاهراً و به صورت سطحی از مفهوم فردگرایی حمایت می‌کند که در فرهنگ آمریکایی بسیار رایج است، اما در واقع با حذف انتخاب و ایجاد ساختارهای فراگیر، فردیت را از بین می‌برد. رویای آمریکایی به ابزاری برای نهادها تبدیل شده است تا از طریق الگوهای رفتاری از پیش تعریف شده نظارت را بر مردم اعمال کنند. موسسات قانونی، از جمله رسانه‌ها، دولت و صنایع تفریحی و آموزشی، به دنبال فروش رویای آمریکایی هستند. ارائه دهندگان کالاهای فرهنگی و اقتصادی پیام رویای آمریکایی را در قلب جامعه از طریق موضوعات مکرر در پوشش تبلیغات، استفاده از افراد مشهور و رقابت‌های انتخاباتی حک می‌کنند: «این چیزی است که شما را سعادتمند می‌کند.» این نوعی فریب اجتماعی سازمان یافته است و اطلاعات افراد را برای انتخاب شیوه زندگی محدود می‌کند.[۲]

میزان بالای جرم و جنایت در ایالات متحده تا حدی ناشی از این واقعیت است که جامعه آمریکا با ترویج استعاره‌هایی چون رویای آمریکایی، مردم را تشویق می‌کند تا اهداف موفقیت مالی را دنبال کنند، اما ابزارهای مشروع برای دستیابی به این اهداف را دست کم می‌گیرد. به عبارت دیگر، هنجارهای فرهنگی که به طور قانونی پذیرفته شده‌اند، قربانی هدفی می‌شوند که مهمتر از خود زندگی است. این یک خطای جهان بینی است که در یک جامعه بزرگ آشکار شده است.[۳][۴][۵][۶]

منابع[ویرایش]

  1. مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «American Dream». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۱.
  2. درمو, سیندی (June 2014). "رویای آمریکایی؛ رویکردی نظری به فهم سرمایه‌داری مصرف گرا" [American Dream; A theoretical approach to understanding consumerist capitalism]. سوره اندیشه (۷۶): ۴۷–۵۳.
  3. Cote, Suzette (2002). "Crime and American Dream". Criminological Theories: Bridging the Past to the Future (به انگلیسی).
  4. Sims, Barbara A. (1 February 1997). "Crime, Punishment, and the American Dream: Toward a Marxist Integration". Journal of Research in Crime and Delinquency (به انگلیسی). 34 (1).
  5. Messner, Steven; Rosenfeld, Richard (2007). Crime and the American Dream (به انگلیسی). Thomson/Wadsworth.
  6. Messner, Steven; Rosenfeld, Richard (2015). Translated by MOUSANEJAD, ALI. "THE VIRTUES AND VICES OF THE AMERICAN DREAM". Ilam Culture (به انگلیسی). 14 (38–39): 209–218.