حیات نو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از روزنامه حیات نو)
حیات نو
روزنامه حیات نو چاپ ۲۸ آبان ۱۳۸۸، اشاره به محکومان به اعدام پس از اعتراضات ۸۸
نوعروزنامه
مدیر مسئولهادی خامنه‌ای
جهت‌گیری سیاسیجناح اصلاح‌طلبان
زبانفارسی
توقف انتشار۲۲ دی ۱۳۸۱ (بار اول)
۱۶ آذر ۱۳۸۸ (بار نهایی)
دفتر مرکزیتهران، ایران

حیات نو از جمله روزنامه‌های اصلاح‌طلب ایران به مدیر مسئولی هادی خامنه‌ای بود.

این روزنامه در ۲۲ دی ۱۳۸۱ به دلیل انتشار یک کاریکاتور توقیف گردید.[۱][۲] سردبیر روزنامه علیرضا اشراقی مدتی را در بازداشت گذراند و پس از آن محاکمه گردید. همچنین هادی خامنه‌ای نیز در دادگاه ویژه روحانیت محاکمه شد.

محافظه‌کاران تبلیغات وسیعی پیرامون انتشار این کاریکاتور به راه انداختند و مجلس خبرگان رهبری نیز با انتشار بیانیه‌ای انتشار آن را محکوم کرد. در شهر قم نیز تظاهراتی علیه این روزنامه توسط طلاب برگزار گردید.[۳]

روزنامه حیات نو در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۸۸ به جرم تشویش اذهان عمومی توسط هیئت نظارت بر مطبوعات توقیف شد و پرونده آن برای رسیدگی و صدور حکم به مراجع قضایی ارسال گردید.[۴]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. «حیات نو بسته شد». بی‌بی‌سی فارسی. ۲۲ دی ۱۳۸۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ دسامبر ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۲۶ فوریه ۲۰۰۹.
  2. «توضیحات هادی خامنه‌ای در مجلس راجع به کاریکاتور اهانت‌آمیز». صدای آمریکا. ۱ سپتامبر ۲۰۰۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ ژانویه ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۲۶ فوریه ۲۰۰۹.
  3. «کاریکاتور روزولت در ایران بحران آفرید». بی‌بی‌سی فارسی. ۱ سپتامبر ۲۰۰۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ سپتامبر ۲۰۰۸. دریافت‌شده در ۲۶ فوریه ۲۰۰۹.
  4. «روزنامه «حیات نو» توقیف شد». روزنامه اعتماد. ۱۸ آذر ۱۳۸۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ دسامبر ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۹ دسامبر ۲۰۰۹.