رودریگو گوئس

صفحه نیمه‌حفاظت‌شده
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

رودریگو
رودریگو در سال ۲۰۲۰
اطلاعات شخصی
نام کامل رودریگو سیلوا د گوئس
زادروز ۹ ژانویهٔ ۲۰۰۱ ‏(۲۳ سال)[۱]
زادگاه اوزاسکو، برزیل
قد ۱٫۷۳ متر (۵ فوت ۸ اینچ)
پست وینگر راست
اطلاعات باشگاهی
باشگاه کنونی رئال مادرید
شمارهٔ پیراهن ۱۱
باشگاه‌های جوانان
۲۰۱۱–۲۰۱۷ سانتوس
باشگاه‌های حرفه‌ای*
سال‌ها باشگاه‌ها بازی (گل)
۲۰۱۷–۲۰۱۹ سانتوس ۶۳ (۱۳)
۲۰۱۹–۲۰۲۰ رئال مادرید کاستیا ۳ (۲)
۲۰۱۹– رئال مادرید ۱۳۷ (۲۴)
تیم ملی
۲۰۱۷–۲۰۱۸ زیر ۱۷ سال برزیل ۴ (۳)
۲۰۱۸–۲۰۱۹ زیر ۲۰ سال برزیل ۱۰ (۳)
۲۰۱۹– زیر ۲۳ سال برزیل ۶ (۱)
۲۰۱۹– برزیل ۲۲ (۵)
  • تعداد بازی‌ها و گل‌ها فقط مربوط به بازی‌های لیگ داخلی است و آمار به روز شده در تاریخ ۱۱ مارس ۲۰۲۴.
‡ آمار بازی‌ها و گل‌های ملی به‌روز شده در تاریخ ۲۲ نوامبر ۲۰۲۳

رودریگو سیلوا د گوئس (پرتغالی: Rodrygo Silva de Goes,[۲] زادهٔ ۹ ژانویه ۲۰۰۱) که با نام رودریگو هم شناخته می‌شود، بازیکن حرفه‌ای فوتبال اهل برزیل است که در پست وینگر برای باشگاه فوتبال رئال مادرید در لا لیگا و در تیم ملی فوتبال برزیل بازی می‌کند.

دوران باشگاهی

سانتوس

رودریگو که در اواسکو، سائوپائولو متولد شد، در سال ۲۰۱۱ در سن ده سالگی به مجموعه جوانان جوان سانتوس پیوست و در ابتدا به تیم فوتسال واگذار شد.[۳] در مارس ۲۰۱۷، با حضور اول تیم‌های مجرب در پرو برای بازی کوپا لیبرتادورس مقابل اسپورتینگ کریستال، وی توسط سرمربی دوریوال جونیور به تیم اول دعوت شد تا تمرینات کامل را انجام دهد.[۴]

در ۲۱ ژوئیه ۲۰۱۷، رودریگو پس از توافق برای یک قرارداد ۵ ساله، اولین قرارداد حرفه ای خود را امضا کرد.[۵] در اول نوامبر، وی توسط مربی موقت الانو به تیم اصلی معرفی شد.[۶]

رودریگو اولین بازی خود در سری آ را در تاریخ ۴ نوامبر ۲۰۱۷ آغاز کرد و به عنوان جایگزین دیرهنگام برای برونو هنریکه در خانه مقابل اتلتیکو مینیرو به میدان رفت.[۷] در ۲۵ ژانویه سال بعد، او اولین گل خود را در یک پیروزی در دقایق پایانی با نتیجه ۲ بر صفر در کمپوناتو پائولیستا مقابل پونته پرتا به ثمر رساند.[۸]

رودریگو اولین بازی خود در کوپا لیبرتادورس را در تاریخ ۱ مارس ۲۰۱۸ انجام داد و به جای ادواردو ساشا را با نتیجه ۲ بر صفر مقابل رئال گارسیلاسو به میدان آمد. او که ۱۷ سال و ۵۰ روز داشت، جوانترین بازیکن سانتوس شد که در این رقابت‌ها حضور یافت.

پانزده روز بعد، او اولین گل خود را در این مسابقات به ثمر رساند و گل دوم خود را با تلاش فردی در یک پیروزی ۳–۱ مقابل ناسیونال در ورزشگاه پاکائمبو به ثمر رساند. در سن ۱۷ سال و دو ماه و شش روز، او جوانترین برزیلی شد که در این رقابت‌ها گلزنی کرد. رودریگو در ۱۴ آوریل ۲۰۱۸ اولین گل خود را در سری آ برزیل به ثمر رساند و در دیدار ۲–۰ خانگی مقابل سئارا، آخرین گل را به ثمر رساند.

در ۳ ژوئن، او هت تریک کرد و همچنین پاس گل آخرین گل تیمش را به گابریل را در پیروزی ۵–۲ خانگی ویتوریا به او داد. در ۲۶ ژوئیه ۲۰۱۸، رودریگو شماره پیراهن خود را از ۴۳ به ۹ تغییر داد (شماره ای که او قبلاً در طول لیبرتادورس می‌پوشید). برای سال ۲۰۱۹، او دوباره شماره اش را تغییر داد و به پیراهن ۱۱ رسید که قبلاً توسط پدیده این تیم نیمار پوشیده شده بود.

رئال مادرید

در ۱۵ ژوئن ۲۰۱۸، رئال مادرید برای انتقال رودریگو با سانتوس به توافق رسید. این بازیکن در ژوئن ۲۰۱۹ به لوس بلانکوس پیوست و قراردادی تا سال ۲۰۲۵ امضا کرد. هزینه این انتقال ۴۵ میلیون یورو بود و سانتوس ۴۰ میلیون یورو دریافت کرد زیرا این باشگاه ۸۰٪ از حقوق وی را با بقیه متعلق به کارگزاران رودریگو در اختیار داشت.

در تاریخ ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۹، رودریگو اولین بازی خود را انجام داد و اولین گل خود را در برابر اوساسونا در دقیقه یک به ثمر رساند. او اولین هتریک خود را با هت تریک عالی به ثمر رساند و در تاریخ ۶ نوامبر با سن ۱۸ سال و ۳۰۱ روز در پیروزی ۰–۶ برابر گالاتاسرای در لیگ قهرمانان اروپا این کار را انجام داد. دومین جوانی که تاکنون در این رقابت‌ها هت تریک عالی کرده‌است، او همچنین اولین بازیکن متولد قرن بیست و یکم است که در این مسابقات هتریک عالی می‌کند.

در فصل ۲۰۲۱–۲۲ رودریگو نقش مهمی در قهرمانی رئال مادرید در لیگ قهرمانان به خصوص در مرحله حذفی داشت. او در مرحله گروهی دروازهٔ تیم اینترمیلان را باز کرد و در مرحله حذفی با گلزنی مقابل چلسی و زدن دو گل مقابل منچسترسیتی راه صعود رئال مادرید را به فینال هموار کرد.

دوران ملی

در تاریخ ۳۰ مارس ۲۰۱۷، رودریگو برای مسابقات سالانه مونتاگو در رده زیر ۱۷ سال برزیل فراخوانده شد.[۹] او اولین گل خود را در مسابقات قهرمانی با به ثمر رساندن تنها گل تیم خود در باخت ۲ بر یک مقابل دانمارک به ثمر رساند و دو گل دیگر مقابل کامرون و ایالات متحده به ثمر رساند.[۱۰]

در ۷ مارس ۲۰۱۸ رودریگو و یوری آلبرتو، هم تیمی رودریگو در سانتوس به زیر ۲۰ سال فراخوانده شدند،[۱۱] اما هر دو شش روز بعد از درخواست رئیس باشگاهشان از تیم ملی جدا شدند.[۱۲] در نوامبر ۲۰۱۹، رودریگو برای اولین بار به تیم بزرگسالان برزیل، برای سوپرکلاسیکو د لاس آمریکاس مقابل آرژانتین در ریاض، عربستان سعودی فراخوانده شد.[۱۳] در باخت ۱–۰ در ۱۵ نوامبر، وی جایگزین ویلیان برای ۲۰ دقیقه پایانی شد.[۱۴] رودریگو اولین گل خود برای تیم ملی برزیل را در تاریخ ۱ فوریهٔ ۲۰۲۲ در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ در برد ۴ بر ۰ مقابل تیم ملی فوتبال پاراگوئه در دقیقه ۸۸ به ثمر رساند.[۱۵]

زندگی شخصی

پدر رودریگو، اریک فوتبالیست سابق حرفه ای است. یک مدافع راست، او در چند رده فوتبال برزیل بازی کرد که بالاترین آن سری بی بود.

آمار باشگاهی

تا تاریخ ۱۱ مارس ۲۰۲۴
باشگاه فصل لیگ جام حذفی قاره‌ای دیگر مجموع
دسته بازی گل بازی گل بازی گل بازی گل بازی گل
سانتوس ۲۰۱۷ سری آ ۲ ۰ _ _ ۰ ۰ ۲ ۰
۲۰۱۸ ۳۵ ۸ ۱۲ ۳ ۸ ۱ ۳ ۰ ۵۸ ۱۲
۲۰۱۹ ۴ ۱ ۱۰ ۱ ۰ ۰ ۶ ۳ ۲۰ ۵
مجموع سانتوس ۴۱ ۹ ۲۲ ۴ ۸ ۱ ۹ ۳ ۸۰ ۱۷
رئال مادرید کاستیا ۲۰۱۹–۲۰۲۰ سگوندا دیویسیون بی ۳ ۲ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۳ ۲
رئال مادرید ۲۰۱۹–۲۰۲۰ لالیگا ۱۹ ۲ ۱ ۱ ۵ ۴ ۱ ۰ ۲۶ ۷
۲۰۲۰–۲۰۲۱ ۲۲ ۱ ۰ ۰ ۱۱ ۱ ۰ ۰ ۳۳ ۲
۲۰۲۱–۲۰۲۲ ۳۳ ۴ ۳ ۰ ۱۱ ۵ ۲ ۰ ۴۹ ۹
۲۰۲۲–۲۰۲۳ ۳۴ ۹ ۶ ۴ ۱۲ ۵ ۵ ۱ ۵۷ ۱۹
۲۰۲۳–۲۰۲۴ ۲۸ ۸ ۲ ۱ ۸ ۳ ۲ ۱ ۴۰ ۱۳
مجموع رئال مادرید ۱۳۶ ۲۴ ۱۲ ۶ ۴۷ ۱۸ ۱۰ ۲ ۲۰۵ ۵۰
مجموع آمار ۱۸۰ ۳۵ ۳۴ ۱۰ ۵۵ ۱۹ ۱۹ ۵ ۲۸۸ ۶۹

آمار پاس گل

فصل تیم پاس گل
۲۰۱۸ سانتوس ۳
۲۰۱۹ ۲
۲۰۱۹–۲۰۲۰ رئال‌مادرید ۴
۲۰۲۰–۲۰۲۱ ۷
مجموع ۱۶

آمار ملی

بازی‌های ملی

تا تاریخ ۲۲ نوامبر ۲۰۲۳

برزیل
سال بازی گل پاس گل
۲۰۱۹ ۲ ۰ ۰
۲۰۲۰ ۱ ۰ ۰
۲۰۲۲ ۹ ۱ ۱
۲۰۲۳ ۸ ۳ ۰
مجموع ۲۰ ۴ ۱

گل‌های ملی

شماره تاریخ میزبان بازی ملی حریف نتیجه رقابت
۱
۱ فوریه ۲۰۲۲ بلو هوریزونته
۴
 پاراگوئه ۴–۰ مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲
۲
۱۷ ژوئن ۲۰۲۳ بارسلونا
۱۴
 گینه ۴–۱ دوستانه
۳
۸ سپتامبر ۲۰۲۳ بلم
۱۵
 بولیوی ۵–۱ مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶
۴
۸ سپتامبر ۲۰۲۳ بلم
۱۵
 بولیوی ۵–۱ مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶

افتخارات

باشگاهی

رئال مادرید

منابع

  1. "Inspiração em Neymar e pai jogador: conheça Rodrygo, nova joia do Santos" [Inspiration in Neymar and father footballer: know Rodrygo, new pearl of Santos] (به پرتغالی). Globo Esporte. 16 August 2016. Archived from the original on 11 July 2013. Retrieved 2 November 2017. {{cite web}}: Check |url= value (help)
  2. Team, Forvo. "Rodrygo Goes pronunciation: How to pronounce Rodrygo Goes in Portuguese". Forvo.com (به انگلیسی). Retrieved 2022-06-18.
  3. Musetti*Santos، Por Lucas؛ SP. «Inspiração em Neymar e pai jogador: conheça Rodrygo, nova joia do Santos». globoesporte.com (به پرتغالی). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۱۸.
  4. «Na mira europeia, jogador de 16 anos faz treinos no profissional do Santos». Lance! (به پرتغالی). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۱۸.
  5. «Rodrygo, revelação da base, assina o primeiro contrato profissional com o Santos FC – Santos Futebol Clube» (به پرتغالی). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۱۸.
  6. "Elano anuncia promoção de Rodrygo e Yuri Alberto ao time profissional do Santos". ESPN (به پرتغالی). Retrieved 2022-06-18.
  7. «Santos x Atlético-MG - Campeonato Brasileiro 2017-2017». globoesporte.com (به پرتغالی). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۱۸.
  8. «Sasha e "nova promessa" do Santos viram o jogo e dão vitória contra a Ponte». www.uol.com.br (به پرتغالی). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۱۸.
  9. «Seleção Sub-17 convocada para Torneio de Montaigu». Confederação Brasileira de Futebol (به پرتغالی). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۱۸.
  10. «Oito gols em quatro jogos: quarteto do Peixe se destaca na Seleção sub-17». Lance! (به پرتغالی). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۱۸.
  11. «Rodrygo e Yuri Alberto, do Santos, substituem joias do Flamengo na Seleção sub-20». ge (به پرتغالی). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۱۸.
  12. «Após ida de Peres ao Rio, CBF libera Rodrygo e Yuri Alberto da Seleção». Lance! (به پرتغالی). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۱۸.
  13. "Rodrygo gears up for his Brazil bow against Argentina". MARCA in English (به انگلیسی). 2019-11-11. Retrieved 2022-06-18.
  14. «Real Madrid: Rodrygo makes full debut for Brazil against Argentina». Diario AS. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ نوامبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۸ ژوئن ۲۰۲۲.
  15. «Rodrygo seals Brazils win over Paraguay». RealMadrid.com.
  16. "Real Madrid win 2019/20 LaLiga Santander". Página web oficial de LaLiga | LaLiga (به انگلیسی). Retrieved 2022-06-18.
  17. «Real Madrid clinch 35th La Liga title with four games to spare after victory over Espanyol | Goal.com». www.goal.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۱۸.
  18. "Real Madrid win the Supercopa from the spot". MARCA in English (به انگلیسی). 2020-01-12. Retrieved 2022-06-18.
  19. "Modric and Benzema fire Real Madrid to the Supercopa title". MARCA (به انگلیسی). 2022-01-16. Retrieved 2022-06-18.
  20. UEFA.com (2022-05-28). "Champions League final highlights and report: Vinícius Júnior scores only goal as Real Madrid beat Liverpool to claim 14th European Cup". UEFA.com (به انگلیسی). Retrieved 2022-06-18.

پیوند به بیرون