رودخانه لار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
لار
ویژگی‌های ظاهری
دهانهدریای مازندران
طول۶۰ کیلومتر

رود لار، رودی است در استان تهران واقع در البرز مرکزی که از دره لار (دشت لار) لواسانات در نزدیکی کوه دماوند سرچشمه گرفته و به سد لار می‌ریزد. سرریز آب رودخانه لار از سد لار به رود هراز می‌ریزد که واقع در استان مازندران بوده و به دریای مازندران می‌ریزد.

رودخانه پرآب لار از کوه‌های برفگیر و پرباران کلون بستک (با ارتفاع ۳۰۰۰ متر) در شرق و شمال شرقی استان تهران واقع در لواسانات سرچشمه می‌گیرد. شاخه‌های متعددی همچون دلی‌جوی، آب باران و سفیدآب به این رود می‌پیوندند و همین امر سبب پرآب‌تر شدن این رودخانه می‌شود.

در مجاورت رودخانه لار مراتع و چراگاه‌های طبیعی و گسترده‌ای وجود دارد و به همین سبب از نظر دامداری حائز اهمیت می‌باشد. همچنین این منطقه به دلیل وفور ماهی قزل‌آلا و طبیعت سرسبز و زیبا از نظر گردشگری نیز مورد توجه می‌باشد و مورد استفاده گسترده مردم تهران قرار دارد.

به منظور بهره‌برداری مناسب از آب رودخانه لار، سدی به همین نام بر روی آن احداث شده‌است.

در لغتنامه دهخدا چنین آمده‌است: لار. (اِخ) (رود…) نام رودی به شمال شرقی تهران که از کوه مرتفع کلون بسته واقع در شمال ناحیهٔ لواسان و رودبار و لورا و شهرستانک جاری است و دارای چشمه‌های متعدد مانند سفید آب و ملک چشمه و چهل چشمه است و پس از طی درّهٔ لار به مازندران می‌رود. (جغرافیای سیاسی کیهان).[۱]

منابع[ویرایش]

  1. لغتنامه دهخدا
نقشهٔ البرز مرکزی
قله‌ها
1علم‌کوه
2آزادکوه
3دماوند
4دوبرار
5دوخواهران
6قلعه‌گردن
7گرگ
8خلنو
9مهرچال
10میشینه‌مرگ
11ناز
12شاه البرز
13سیالان
14توچال
15وروشت
16پهنه‌حصار
  D پیست دیزین
  E امامزاده هاشم
  K تونل کندوان
  * سد لتیان
  ** سد لار
  ‎-۲۵–۵۰۰ متر
  ‎۵۰۰–۱۵۰۰ متر
  ‎۱۵۰۰–۲۵۰۰ متر
  ‎۲۵۰۰–۳۵۰۰ متر
  ‎۳۵۰۰–۴۵۰۰ متر
  ‎۴۵۰۰–۵۶۱۰ متر
رودها
1الموت
2چالوس
3دوهزار
4هراز
5جاجرود
6کرج
7کجور
8لار
9نور
10سرداب
11سه‌هزار
12شاه‌رود
شهرها
1آمل
2چالوس
3کرج