دهستان دامن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از رودخانه دامن)
دهستان دامن
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانسیستان و بلوچستان
شهرستانایرانشهر
بخشدامن
مرکز دهستانکوران سفلی
سال تأسیس۱۳۶۵ خورشیدی
جمعیت۵٬۳۶۶ نفر (۱۳۹۵)
تعداد آبادی۱۹
پیش‌شمارهٔ
تلفنی
مرکز
۰۵۴

دهستان دامن، یکی از دهستان‌های بخش دامن شهرستان ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان ایران است.[۱] مرکز این دهستان، روستای کوران سفلی است.[۲]

موقعیت جغرافیایی[ویرایش]

دهستان دامن در شمالشرق شهرستان ایرانشهر واقع شده و اغلب روستاها در امتداد و طرفین رودخانه دامن در محدوده‌ای بطول تقریبی ۱۵ کیلومتر با پراکندگی جغرافیایی شمالی- جنوبی امتداد یافته‌اند. دهستان دامن در فاصله متوسط کیلومتر ۲۵ جاده ایرانشهر به زاهدان می‌باشد. از منظر عوارض طبیعی به کوهستانی بودن منطقه و جریان فصلی رود دامن می‌توان اشاره نمود. آب و هوای منطقه گرم و نیمه مرطوب است.

وضعیت اقتصادی[ویرایش]

شغل اغلب سکنه منطقه کشاورزی و در درجه بعد دامداری می‌باشد. محصولات عمده آن شامل خرما، برنج، سبزیجات و صیفی جاتی مانند گوجه فرنگی و پیاز می‌باشد. سطح اقتصادی مردم منطقه خوشبختانه نسبت به سایر مناطق شهرستان از وضعیت نسبتاً مطلوبتری برخوردار بوده و زندگی کپرنشینی تقریباً در آن دیده نمی‌شود.

مشخصات اجتماعی و فرهنگی[ویرایش]

قریب به اتفاق سکنه منطقه از مسلمانان اهل تسنن می‌باشند که با زبان بلوچی تکلم می‌کنند. زندگی مردم منطقه طایفه‌ای و عشیره‌ای بوده و اغلب با یکدیگر خویشاوندی نسبی یا سببی دارند. اختلافات و دعاوی مردم غالباً به شیوه ریش سفیدی و با وساطت روحانیون، بزرگان طایفه و ریش سفیدان و بعضاً شورای حل اختلاف مردمی منطقه حل و فصل می‌شود.

جمعیت[ویرایش]

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت دهستان دامن برابر با ۵٬۳۶۶ نفر بوده‌است.[۳]

نگارخانه[ویرایش]

تصویر سراسرنما از دروازه جهنم
دروازه جهنم

منابع[ویرایش]

  1. سامانه ملی قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران (۲۰۲۲-۱۱-۲۵). «تصویبنامه راجع به تعاریف و ضوابط تقسیمات ایرانشهر مصوب ۱۳۶۵/۰۸/۱۸». Qavanin.ir.
  2. سامانه ملی قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران (۲۰۲۲-۱۱-۲۵). «تصویب‌نامه در خصوص تقسیمات کشوری شهرستان ایرانشهر استان سیستان و بلوچستان مصوب ۱۳۹۸/۰۹/۱۳». Qavanin.ir.
  3. «درگاه ملی آمار > سرشماری عمومی نفوس و مسکن > نتایج سرشماری > جمعیت به تفکیک تقسیمات کشوری سال 1395». www.amar.org.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۱-۱۱.