رودخانه ارنزک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
رودخانه فصلی ارنجک، باراجین

رودخانه ارنزک (یا رودخانه ارنجک) رودخانه‌ای در شمال شرق شهر قزوین است. این رودخانه از نزدیکی روستای میزوج واقع در ۲۰ کیلومتری شمال قزوین سرچشمه می‌گیرد و پس از گذشتن از منطقه باراجین در محله باقرآباد به باغستان می‌ریزد.[۱] عمده آب این رودخانه در بهار است و در تابستان آب کمی دارد؛ این رود باغات شرق و جنوب شرق قزوین را مشروب می‌سازد. همچنین در گذشته در مسیر این رود ۱۳ آسیاب قرار داشت.[۲]

مسیر[ویرایش]

سدهای تاریخی[ویرایش]

در گذشته دو سد بر روی این رودخانه ساخته شده بود. یکی از این سدها توسط سید علی خان، جد خاندان امیر شاهی در نزدیکی گردنه کماسمار قرار داشت[۱] و دیگری توسط محمدولی خان تنکابنی و با فاصله ۳ کیلومتر از سد اول ساخته شده بود. سد دوم که به سد سپهسالار معروف بود به منظور تأمین آب روستای شریف‌آباد بنا گردیده است.[۳]
همچنین این رودخانه در مسیر خود از کنار پارک جنگلی باراجین[۴] و برج تاریخی باراجین[۵] عبور می‌کند.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «سد قدیمی سید علی خان». دانشنامه ایرانشناسی. بایگانی‌شده از اصلی در 24 ژوئن 2013. دریافت‌شده در ۱۳۹۲/۰۴/۰۲. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  2. ورجاوند، پرویز (۱۳۷۷). سیمای تاریخ و فرهنگ قزوین. ج. ۱. تهران: نی‌‫. ص. ۱۶. شابک ۹۶۴-۳۱۲-۳۹۰-۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ مه ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱۳۹۳/۰۲/۳۱. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  3. «سد سپهسالار (باراجین)». کتابخانه دیجیتال سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری. بایگانی‌شده از اصلی در 24 ژوئن 2013. دریافت‌شده در ۱۳۹۲/۰۴/۰۲. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  4. «بوستان باراجین». سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گدشگری استان قزوین. بایگانی‌شده از اصلی در 24 ژوئن 2013. دریافت‌شده در ۱۳۹۲/۰۴/۰۲. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  5. «برج باراجین». حوزه هنری استان قزوین. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۳۹۲/۰۴/۰۲. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)