روبینو رومئو سالمونی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
روبینو رومئو سالمونی
زادهٔ۲۲ ژانویهٔ ۱۹۲۰
رم، ایتالیا
درگذشت۱۰ ژوئیهٔ ۲۰۱۱ (۹۱ سال)
رم، ایتالیا
پیشهنویسنده

روبینو رومئو سالمونی (به ایتالیایی: Rubino Romeo Salmonì) (۲۲ ژانویه ۱۹۲۰ – ۱۰ ژوئیه ۲۰۱۱) نویسنده‌ای ایتالیایی بود که با کتابش در پایان، من هیتلر را شکست دادم،[۱] که بر اساس تجربیاتش به عنوان بازمانده آشویتس ۲–بیرکناو در طول هولوکاست، نوشته بود، شناخته شد.[۲][۳]

زندگی‌نامه[ویرایش]

سالمونی یک یهودی ایتالیایی بود که در سال ۱۹۲۰ در رم به دنیا آمد.[۴] در اکتبر ۱۹۴۳ او جز اولین دستگیری دسته جمعی یهودیان در گتوی روم بود که موفق به فرار گردید، اما در آوریل ۱۹۴۴ توسط پلیس ایتالیا دستگیر شد،[۵] و مدتی در رم زندانی بود، سپس به اردوگاهی در فوسلی و بعد از آن در ۲۴ سالگی به آشویتس منتقل شد. در آشویتس شماره شناسایی او A15810 بود و به کار اجباری با گرسنگی و سرما فرستاده شد. سالمونی و دیگر زندانیان در اردوگاه آشویتس توسط نیروهای متفقین در سال ۱۹۴۵ آزاد شدند. او وقتی به پیش خانواده‌اش برگشت، متوجه شد که دو برادرش کشته شده‌اند.[۶]

درگذشت[ویرایش]

سالمونی در ۱۰ ژوئیه ۲۰۱۱ در رم درگذشت. شهردار رم، جیانی آلمانو، او را مردی بزرگ خواند که با شجاعت و اراده‌اش توانست خود را از جهنم آشویتس-بیرکناو نجات دهد. شورای مرکزی یهودیان در آلمان مرگ سالمونی را "ضایعه‌ای بزرگ" خواند.

منابع[ویرایش]

  1. "salmoni rubino romeo - AbeBooks". www.abebooks.de (به آلمانی). Retrieved 2022-08-10.
  2. "Donne e Uomini della Resistenza: Rubino Romeo Salmonì". ANPI (به ایتالیایی). Retrieved 2022-08-09.[پیوند مرده]
  3. "Rubino Romeo Salmonì". 16 ottobre 1943 (به ایتالیایی). Retrieved 2022-08-09.
  4. «Addio a Rubino Romeo Salmonì, l'ebreo di Auschwitz che ispirò Benigni - Corriere Roma». roma.corriere.it. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۸-۰۹.
  5. «Life Is Beautiful Nazi death camp survivor dies aged 91 - Telegraph». web.archive.org. ۲۰۱۲-۰۹-۱۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۳۱ اوت ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۸-۰۹.
  6. «Rubino Romeo Salomì - A VIDA É BELA». sites.google.com. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ اوت ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۸-۱۰.