روبرت سنگستاک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
روبرت سنگستاک
سنگستاک در سال ۱۹۷۰.
نام هنگام تولدروبرت ابوت سنگستاک
زادهٔ۲۹ مه ۱۹۴۳
شیکاگو
درگذشت۷ مارس ۲۰۱۷ (۷۳ سال)
هموند، ایندیانا، ایالات متحده آمریکا
علت مرگبیماری[۱]
آرامگاهشیکاگو
محل زندگیهاید پارک، شیکاگو
ملیتایالات متحده آمریکا
دیگر نام‌هاBobby Sengstacke
تحصیلاتدبیرستان هاید پارک
مدارس آزمایشگاهی دانشگاه شیکاگو
کالج بتون-کوکمن
پیشهعکاسی خبری
سال‌های فعالیت۱۹۶۰s–۲۰۱۵
کارفرما
  • Chicago Daily Defender
  • Muhammad Speaks
  • Fisk University
  • Memphis Tri-State Defender
  • Eastman Kodak Company
  • Sengstacke Enterprises Inc.
شناخته‌شده برایعکاس خبری ‍جنبش مدنی
شهر زادگاهChicago, Illinois, U.S.
جنبشجنبش حقوق مدنی سیاهپوستان آمریکا
(United States)
همسر(ها)Veela Gonzales (divorced)
Jacquelyn Spencer
(? – 2017)[۲]
فرزندان۶
والدین
خانوادهRobert Sengstacke Abbott (great–uncle)
جایزه(ها)
  • NNPA Awards
  • Superior Public Service Award
  • John B. Russwurm Award
  • Robert S. Abbott Memorial Award
  • Gordon Park Award
  • Cannon 40D Award

روبرت سنگستاک (انگلیسی: Robert A. Sengstacke؛ ۲۹ مهٔ ۱۹۴۳ – ۷ مارس ۲۰۱۷) عکاسی خبری اهل ایالات متحده آمریکا بود که به خاطر خبرنگاری در جریان جنبش فعالیت مدنی در روزنامهٔ شیکاگو دیفندر جایزه کسب کرد. او به خاطر گرفتن عکس چهره از مارتین لوتر کینگ و دیگر رهبران برجسته جنبش مدنی، معروف شد. بعد از بازنشسته شدن از شغل خبرنگاری در سال ۲۰۱۵، به شهر ایندیانا رفت و در همان‌جا در سال ۲۰۱۷ در سن۷۳ سالگی بر اثر بیماری در گذشت.[۳][۴][۵]

زندگی و تحصیلات[ویرایش]

در سال ۱۹۴۳ به دنیا آمد. خانواده او صاحب روزنامه در شیکاگو بود. تحصیلات ابتدایی خود را در شیکاگو به پایان رساند و از دانشگاه شیکاگو فارغ‌التحصیل شد.[۶]

شغل حرفه‌ای[ویرایش]

او از سن ۱۶ سالگی در روزنامهٔ خانوادگی خود شروع به کار کرد و در کالیفرنیا شروع به عکاسی سیاه و سفید کرد. سپس به شیکاگو برگشت و در جنبش هنر سیاه پوستان و جنبش حقوق مدنی شرکت کرد. در سال ۱۹۷۴ رئیس روزنامهٔ سنگستاک و روزنامهٔ شیکاگو دفندر شد.

شیکاگو دیفندر[ویرایش]

شیکاگو دفندر یک روزنامه برای طیف مردم آفریقایی- آمریکایی بود که در سال ۱۹۰۵ توسط روبرت سنگستاک آبوت تهیه و تأسیس شد که نوهٔ او پدر روبرت سنگستاک است. او توانست این روزنامه را از هفتگی به چاپ روزانه تبدیل کند که برای ۶۰ سال چاپ می‌شد. در این روزنامه او تلاش می‌کرد که فرهنگ سیاه پوستان را تبلیغ کرده و از جنبش دفاع مدنی حمایت کند.[۳][۴]

کارهای مهم[ویرایش]

او بخاطر عکاسی خبری جایزه دریافت کرد. بخاطر عکس چهره که از مارتین لوتر کینگ، مالکوم ایکس و محمدعلی کلی گرفته بود، مشهور شد. او روی پروژه‌ای به نام دیوار احترام کار کرد که حاوی عکس‌های بزرگی از آفریقایی-آمریکایی‌هایی بود که در جریان جنبش سیاه پوستان اعتراض می‌کردند. کارهای او در روزنامه‌های معتبر و همچنین تلویزیون و تئاتر مورد توجه بود.

عکس‌های او در نمایشگاه‌های معتبر و بزرگ دنیا به نمایش گذاشته شده‌است. در سال ۱۹۶۹ در نمایشگاه شیکاگو به نمایش گذاشته شد. آثار او در مجسمه آزادی، مؤسسه اسمیتسونین و موزه علمی و صنعتی در شیکاگو به نمایش گذاشته شده‌است.[۵]

منابع[ویرایش]

  1. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ اوت ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۴ مارس ۲۰۱۸.
  2. «NABJ Chicago - Remembering Famed Photographer Robert "Bobby" A. Sengstacke - March 2017». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ اوت ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۴ مارس ۲۰۱۸.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ Datcher, Mary L. (March 9, 2017). "Prominent Photojournalist and Former Chicago Defender Editor, Robert A. Sengstacke Dies At 73". Chicago Defender. Archived from the original on 19 August 2017. Retrieved 24 March 2018.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ "Robert A. Sengstacke, 73, Chicago Defender Editor, Photographer". Hyde Park Herald. March 22, 2017. Archived from the original on 22 March 2017. Retrieved 24 March 2018.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ Datcher, Mary L. (March 2017). "Robert 'Bobby' Sengstacke: A game changer forever". Pittsburgh Courier. Archived from the original on 19 August 2017. Retrieved 24 March 2018.
  6. Report, Times Staff. "John Sengstacke, 84, Chicago Defender publisher, dies after".

پیوند به بیرون[ویرایش]