روابط اسرائیل و موریتانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
روابط اسرائیل و موریتانی
نقشهٔ مکان‌نمای Israel و Mauritania

اسرائیل

موریتانی

روابط اسرائیل و موریتانی به روابط دوجانبه تاریخی و کنونی اسرائیل و موریتانی اشاره دارد. در سال ۱۹۹۹، موریتانی سومین عضو اتحادیه عرب شد که اسرائیل را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخت.[۱] دو کشور روابط کامل دیپلماتیک را در اکتبر ۱۹۹۹ برقرار کردند. با این حال، به عنوان پاسخی به جنگ غزه، روابط از سال ۲۰۰۹ مسدود شد.

تاریخ[ویرایش]

موریتانی در نتیجه جنگ شش روزه ۱۹۶۷، دنبال تصمیم جمعی اتحادیه عرب (موریتانی تا نوامبر ۱۹۷۳ در لیگ پذیرفته نشد[۲] ) به اسرائیل اعلان جنگ داد و آن اعلامیه را تا حداقل سال ۱۹۹۱ معکوس نکرد[۳] و حدود ۳۲ سال تا اوایل اواسط سال ۱۹۹۹، به نظر می‌رسید اسرائیلی‌ها از وضعیت جنگ در جریان نیستند.

موریتانی پس از قطعنامه قبیله خارطوم در سال ۱۹۶۷، به همان روشی که اکثر کشورهای عربی که اسرائیل را به رسمیت شناختند، پایبند نبود.

  • در سال ۱۹۹۹ موریتانی به یکی از سه عضو اتحادیه ۲۲ عضوی اتحادیه عرب تبدیل شد که اسرائیل را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت می‌شناسند (سایر کشورها مصر و اردن هستند).[۱] این شناخت توسط رئیس‌جمهور سابق معاویه ولد سید احمد طایع همراه با همکاری او با فعالیت‌های ضد تروریسم ایالات متحده اعطا شد. توافقنامه ایجاد روابط کامل دیپلماتیک در واشینگتن دی سی در تاریخ ۲۸ اکتبر ۱۹۹۹ امضا شد. پس از کودتا توسط شورای نظامی عدالت و دموکراسی در اوت ۲۰۰۵، به رسمیت شناختن اسرائیل حفظ شد.

به عنوان پاسخی به جنگ غزه، روابط با اسرائیل در ژانویه ۲۰۰۹ مسدود شد.[۴] در فوریه ۲۰۰۹، موریتانی سفیر خود را از اسرائیل فراخواند،<[۱] و در ۶ مارس ۲۰۰۹ پرسنل از سفارت اسرائیل در نواکشوت بیرون رانده شدند و به آنها ۴۸ ساعت فرصت داده شد تا موریتانی را ترک کنند.[۵] بر اساس اعلامیه وزارت امور خارجه اسرائیل، این کشور در اواخر روز رسماً سفارت را تعطیل کرد.[۶] در تاریخ ۲۱ مارس ۲۰۱۰ کلیه روابط دیپلماتیک بین دو کشور رسماً پایان یافت.[۷]

به دنبال توافق صلح اسرائیل و امارات متحده عربی در اوت سال ۲۰۲۰، وزارت خارجه موریتانی گفت که کشور وی به "خرد و قضاوت خوب" رهبری امارات متحده عربی برای امضای توافق‌نامه با اسرائیل برای توافق برای عادی سازی روابط اعتماد دارد و " امارات متحده عربی دارای حاکمیت مطلق و استقلال کامل در انجام روابط و ارزیابی خود است که مطابق با منافع ملی خود و منافع عرب‌ها است. "[۸]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ Friedman, Matti (6 March 2009). "Officials: Mauritania expels Israeli ambassador". Associated Press. Archived from the original on 13 March 2009. Retrieved 7 March 2009.
  2. The encyclopedia of the Arab-Israeli conflict: a political, social, and military history, Volume 1 A-H, Spencer Tucker, ABC-CLIO Inc, 2008, p127, accessed 25 December 2011
  3. [۱]Amos Oz interview with Phillip Adams, 10 September 1991, re-broadcast on ABC Radio National 23 December 2011
  4. Sidi Salem, Hachem; Fertey, Vincent (6 March 2009). "Mauritania tells Israel embassy to leave". International Herald Tribune. The New York Times Company. Retrieved 7 March 2009.
  5. Sidi Salem, Hachem (6 March 2009). "Staff leave Israeli embassy in Mauritania". Thomson Reuters. Archived from the original on 13 March 2009. Retrieved 7 March 2009.
  6. "Israel closes Mauritania embassy". BBC. 2009-03-06. Retrieved 2009-03-07.
  7. "Mauritania severs all diplomatic ties with Israel"
  8. Mauritania supports 'good judgment' of UAE on Israel deal. August 16 2020. Middle East Monitor. Retrieved September 12 2020.