رمضان شاهین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
رمضان شاهین
اطلاعات شخصی
نام بومیРамзан Ирбайханов
نام تولدرمضان ایربایخانف
ملیتروسی-ترکیه‌ای
زاده۸ ژوئیهٔ ۱۹۸۳ ‏(۴۰ سال)
ماخاچ قلعه، داغستان، روسیه
قد۱٫۷۰ متر (۵ فوت ۷ اینچ)
ورزشی
کشور ترکیه
ورزشکشتی
دسته۶۶ کیلوگرم
سبکآزاد
باشگاهباشگاه آی‌بی‌بی استانبول
مربیآدم برکت

رمضان ایربایخانف (به روسی: Рамзан Ирбайханов) (زادهٔ ۸ ژوئن ۱۹۸۳) با نام دیگر رمضان شاهین؛ کشتی‌گیر پیشین روس‌تبار کشور ترکیه و مربی کشتی است. شاهین در دستهٔ ۶۶ کیلوگرم کشتی آزاد برندهٔ مدال طلای المپیک ۲۰۰۸ پکن، قهرمان مسابقات قهرمانی کشتی جهان در سال ۲۰۰۷ و نیز قهرمان کشتی اروپا در سال ۲۰۰۸ است. او سرمربی تیم ملی کشتی ترکمنستان است.[۱]

رمضان شاهین همچنین در المپیک ۲۰۱۲ لندن ملی‌پوش ترکیه بود که به مقام پنجم رسید.

فعالیت حرفه‌ای[ویرایش]

رمضان شاهین در بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن، پس از استراحت در دور اول، در مسابقهٔ مقدماتی گیاندری گارزون کوبایی را در یک رقابت پر افت‌وخیز در مجموع دو تایم با نتیجهٔ ۸–۴ شکست داد. در دیدار بعدی به مصاف مهدی تقوی از ایران رفت که تقوی را هم در دو تایم ۳–۰ و ۱–۰ مغلوب خود کرد و به نیمه‌نهایی راه یافت. شاهین در دیدار نیمه‌نهایی برابر اوتار توشیشویلی از گرجستان در دو تایم پیروز شد تا به فینال المپیک راه یابد. او در فینال رقابت سختی را با آندری استادنیک اوکراینی برگزار کرد و در یک رقابت نزدیک در سه تایم پیروز شد و به مدال طلا دست یافت.

منابع[ویرایش]

  1. «رمضان شاهین: سبک کشتی گرفتن ایرانی ها با روس ها متفاوت است. تماشاگران ایرانی انگیزه کشتی گیران را بالا می برند». فدراسیون کشتی. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۱-۲۶.

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Ramazan Şahin». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱۳ اوت ۲۰۱۲.