همه‌پرسی ونزوئلا (۲۰۱۷)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
رفراندوم ونزوئلا (۲۰۱۷)
۱۶ ژوئیه ۲۰۱۷

رفراندوم ونزوئلا (۲۰۱۷)
مکانونزوئلا
آیا شما مجلس مؤسسان بدون رفراندم را رد می‌کنید؟[۱]
Yes
۹۹٫۸۷٪
No
۰٫۱۳٪
آیا شما از نیروهای مسلح خواهید خواست تا از قانون اساسی ۱۹۹۹ و مجلس ملی حفاظت کنند؟[۱]
Yes
۹۹٫۸۲٪
No
۰٫۱۸٪
آیا شما خواهان برگزاری فوری انتخابات سراسری و تشکیل دولت وحدت ملی هستید؟[۱]
Yes
۹۹٫۸۴٪
No
۰٫۱۶٪

رفراندوم ونزوئلا (انگلیسی: Venezuelan referendum, 2017) یک رفراندوم غیررسمی در ونزوئلا است که در تاریخ ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۷ برگزار شد.

همه‌پرسی توسط مجمع ملی در پاسخ به بحران قانون اساسی و طرح‌های نیکولاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا برای تغییر قانون اساسی فراخوانده شد.

این همه‌پرسی یک عمل نافرمانی مدنی در زمینه استفاده از مقررات ۳۳۳ و ۳۵۰ قانون اساسی ونزوئلا است، این مقررات بیان این خواسته ونزوئلایی‌ها است که «هر رژیمی را که ارزش‌های دموکراتیک را نقض می‌کند» رد می‌کنند.

از آنجا که شورای ملی انتخابات و دیوان عالی عدالت در رفراندوم به رسمیت شناخته نشده‌است، اعلام شد که ۲۰۳۰ منطقه برای رای‌گیری عمومی در سراسر کشور برای خدمت به بیش از ۱۹ میلیون رای‌دهنده وجود دارد.

کشته و مجروح[ویرایش]

براساس گزارش‌های منتشر شده روز ۱۶ ژوئیه یک زن ۶۱ ساله که در صف رای‌گیری همه‌پرسی مخالفان در ونزوئلا بود، بر اثر تیراندازی یک مهاجم کشته شد. این فرد مسلح به سوی جمعیتی که برای رای‌دادن صف کشیده بودند آتش گشوده بود که منجر به مرگ این زن و جراحت سه نفر دیگر شد.[۲]

سئوالات و نتیجه همه‌پرسی[ویرایش]

سئوالات همه‌پرسی[ویرایش]

در ۶ ژوئیه ۲۰۱۷ میز گرد وحدت ۳ سؤال را مطرح کرد که مردم ونزوئلا به این سئوالات با «بله» یا «نه» پاسخ دهند، با این هدف که نتایج این همه‌پرسی اولین گام برای تغییر نظام سیاسی در ونزوئلا. باشد. سوالات عبارت بودند از:

  • آیا شما مجلس مؤسسان بدون رفراندم را رد می‌کنید؟
  • آیا شما از نیروهای مسلح خواهید خواست تا از قانون اساسی ۱۹۹۹ و مجلس ملی حفاظت کنند؟
  • آیا شما خواهان برگزاری فوری انتخابات سراسری و تشکیل دولت وحدت ملی هستید؟

نتیجه همه‌پرسی[ویرایش]

ناظران این همه‌پرسی گفتند که بیش از ۷ میلیون نفر در این رفراندوم شرکت کردند و اکثریت رای‌دهندگان با طرح نیکلاس مادورو برای تشکیل مجمع ملی بازنویسی قانون اساسی کشور مخالفت کردند.[۲]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ "En la consulta popular de este domingo participaron 7.535.259 venezolanos". Democratic Unity Roundtable (به اسپانیایی). 17 July 2017. Archived from the original on 18 July 2017. Retrieved 17 July 2017.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «همه‌پرسی مخالفان در ونزوئلا یک کشته و چند زخمی داد».