رضا عابدینی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
رضا عابدینی
زادهٔ۱۳۴۶
تهران، ایران
محل زندگیتهران
ملیت ایران
تحصیلاتنقاشی، کارشناسی
محل تحصیلدانشگاه هنر، تهران
پیشهطراح گرافیک و مدیر هنری

رضا عابدینی (زادهٔ ۱۳۴۶) طراح گرافیک و مدیر هنری معاصر ایرانی است. او فارغ‌التحصیل رشتهٔ گرافیک از هنرستان هنرهای تجسمی پسران تهران و لیسانس نقاشی از دانشگاه هنر تهران است و فعالیت حرفه‌ای خود را از ۱۳۶۸ آغاز کرده‌است. فعالیت‌های او بر طراحی گرافیک از جمله طراحی پوستر، نشانه و کتاب با تأکید بر روش تایپوگرافی متمرکز است. از کارهای قابل توجه او می‌توان به طراحی نشانه گالری طراحان آزاد اشاره کرد.[۱]

عابدینی عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک است. او از نسل چهارم طراحان گرافیک ایران محسوب شده. وی نامش در ویرایش جدید کتاب تاریخ طراحی گرافیک تألیف فیلیپ بی.مگز ثبت شده‌است.[۲]

او تاکنون چندین جایزه ملی و بین‌المللی را برای آثارش دریافت کرده‌است. در ۱۳۷۳ برای پوستر فیلم سارا دیپلم افتخار بهترین پوستر را از سیزدهمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد. در ۱۳۸۵ (۲۰۰۶ م) جایزهٔ صدهزار یورویی پرنس کلاوس هلند را از آن خود کرد.[۳] نمایشگاه آثارش نیز در ۲۱ آذر (۱۲ دسامبر) همان سال در آمستردام گشایش یافت.[۴] طرح روی جلد کتاب پرفروش ما چگونه ما شدیم نیز اثر اوست.[۵]

هویت بصری چرم درسا و نقوش دال به کار رفته در طراحی های این برند توسط رضا عابدینی طراحی شده است. عابدینی این طراحی ها را از موتیف های اصیل هنر ایرانی و الگوی بصری شمسه الهام گرفته است.[۶][۷]

رضا عابدینی در آبان‌ماه سال ۱۳۹۴ پس از چند سال دوری از وطن با نمایشگاه «طراحی‌خط» در گالری آب/انبار باز هم حضوری قابل توجه داشت. طراحی‌خط، مجموعهٔ هشتاد و نه اثر از رضا عابدینی است که در مرز میان طراحی و خط (نوشتار) قرار دارد و از دلبستگی طولانی و عمیق او به این هر دو خبر می‌دهد.[۸] او سعی دارد با تکیه بر تایپوگرافی و حروف فارسی به فرمالیزم برسد.

عابدینی در حال حاضر به همراه همسر و دو فرزندش در لاهه هلند سکونت دارد و به فعالیت‌هایش ادامه می‌دهد.[۹] وی برای طراحی هویت بصری موزه هنرهای معاصر تهران مورد انتقاد بسیار قرار گرفت.

منابع[ویرایش]

  1. «ردربارهٔ گالری طراحان آزاد». وبسایت رسمی کیارنگ علایی. ۱۳۹۵. از پارامتر ناشناخته |ماه= صرف‌نظر شد (کمک)
  2. «رضا عابدینی در کتاب تاریخ طراحی گرافیک مگز». مجله الکترونیکی رنگ. ۱۳۸۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ ژوئن ۲۰۰۸. دریافت‌شده در ۷ شهریور ۱۳۹۱. از پارامتر ناشناخته |ماه= صرف‌نظر شد (کمک)
  3. "Reza Abedini" (به انگلیسی). Prince Claus Fund. 2006. Retrieved 28 August 2012. {{cite web}}: Unknown parameter |ماه= ignored (help)
  4. «رضا عابدینی برای دریافت جایزه راهی هلند شد». تبیان. ۱۳۸۵. دریافت‌شده در ۷ شهریور ۱۳۹۱. از پارامتر ناشناخته |ماه= صرف‌نظر شد (کمک)
  5. زیباکلام، صادق. ما چگونه ما شدیم. تهران: انتشارات روزنه. صص. صفحه ۲۳.
  6. «داستان برندی که سمبل پویش و تکامل شد». اقتصاد آنلاین. ۱۴۰۰.
  7. «توسعه دهنده خط دال!». تجارت طلایی. ۱۳۹۹.
  8. «رضا عابدینی به آب/انبار می‌آید». روزرنگ. ۱۳۹۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ نوامبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۷ شهریور ۱۳۹۵. از پارامتر ناشناخته |ماه= صرف‌نظر شد (کمک)
  9. "Reza Abedini" (به انگلیسی). Ideas on Design. Archived from the original on 26 February 2017. Retrieved 29 October 2016.

پیوند به بیرون[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]