رضا درویش

صفحه نیمه‌حفاظت‌شده
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

رضا درویش
درویش در دی ۱۴۰۱
ملیتایرانی
پیشهمدیر ورزشی

رضا درویش مدیر ورزشی اهل ایران است که از ۱۴۰۰ به‌عنوان مدیرعامل باشگاه پرسپولیس فعالیت می‌کند. پیشینه کاری او شامل مدیر عاملی باشگاه فوتبال سایپا می‌شود.

پیشینهٔ اجرایی

  • مدیر عاملی باشگاه فوتبال سایپا[۱]
  • مدیر عاملی باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس[۲]

مدیریت پرسپولیس

در ۲۳ دی ۱۴۰۰، رضا درویش در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری فارس، پس از گزینشش به عنوان مدیرعامل باشگاه پرسپولیس، اعلام کرد: «بنای ما و همه پرسپولیس‌ها این است که دست به دست هم بدهیم تا به شکلی مشکلات باشگاه را حل کنیم». وی افزود: «مهم‌ترین هدفم شادابی تیم و هواداران است».[۳]

گزینش وی به عنوان مدیرعامل باشگاه پرسپولیس، انتقادهایی را از سوی رسانه‌های ورزشی ایران و برخی از پیشکسوتان پرسپولیس برانگیخت. در نمونه‌ای حسین کلانی به خبرگزاری مهر گفت: «فکر می‌کنم وابستگی او به آقای سجادی (وزیر ورزش) باعث شد تا به صندلی خیلی بزرگ و مهم فوتبال باشگاهی کشور برسد» و افزود که پرسپولیس از «چاله» به «چاه» افتاده است.[۴][۵] در هنگامی که باشگاه پرسپولیس نیازمند ایجاد زیرساخت و سازمان‌دهی حرفه‌ای و تقویت تیم بزرگسالان بود، ایسنا دربارهٔ گزینش درویش به عنوان مدیرعامل پرسپولیس نوشت: «ارتباط خوبی هم میان او و برخی پیشکستوتان باشگاه برقرار است»؛ چیزی که بعداً یک مزیت بی‌ربط به مسائل مدیریتی باشگاهی حرفه‌ای دانسته شد.[۶] کمی پس از گزینش او به عنوان مدیرعامل پرسپولیس، او آشکارا از تمایل برای جذب «فقط» بازیکن آزاد خبر داد؛ در این دوران، بازیکنان باکیفیت آزاد نبوده‌اند و چنین اعلامیه‌ای از سوی وی، مورد نقد رسانه‌های ورزشی واقع شد. این اعلام وی، در حالی بود که رقیبان ایرانی پرسپولیس، همانند استقلال بازیکنان ملی‌پوش تحت قرارداد دیگر تیم‌ها را خریداری می‌کردند. وی برای جذب بازیکن از شرط «امکان جذب» نیز بهره برد و اعلام کرد صحبت مقدماتی با بازیکنان بر عهده وی نیست.[۷] محسن بنگر، بازیکن پیشین پرسپولیس نیز در واکنش به سخنان وی گفت: «مگر می‌توانید بازیکن در نیم فصل به‌صورت آزاد جذب کنید؟ مگر بازیکن با کیفیت در نیم فصل آزاد است که این‌طور می‌گویید؟، آقای درویش باید بداند که تیم نیاز به تقویت دارد».[۸] وی در سال بعد با پرسپولیس توانست قهرمان لیگ شود و در بازار نقل و انتقالات نسبت به تمام رقیبانش برتری داشت.[نیازمند منبع] دیگر دستاورد درویش گرفتن مجوز حرفه ای پرسپولیس از کنفدراسیون فوتبال آسیا با یک سال تأخیر بود.

حضور رونالدو در ایران

در شهریور ۱۴۰۲ با ورود تیم النصر عربستان به تهران و حضور کریستیانو رونالدو در این تیم، دختر رضا درویش به عنوان مترجم در هتل محل اقامت تیم النصر حضور یافت. بسیاری از هواداران پرسپولیس و کاربران اینترنت به این انتخاب واکنش‌های تندی نشان دادند.[۹] درویش در پاسخ منتقدان را به «بخل و حسد» متهم کرد و گفت دخترش را پیش رونالدو برده تا از او در مورد فلسطین سؤال بپرسد.[۱۰] او مدعی شد رونالدو از این‌که چنین سؤالی از او پرسیده شده خیلی خوشحال شده و گفته «من خوشحالم که از مردم فلسطین دفاع می‌کنم».[۱۱] تلویزیون حکومتی ایران پیش‌تر ادعای حمایت رونالدو از فلسطین را مطرح کرده بود اما بعدتر مشخص شد در دوبلهٔ فارسی سیمای جمهوری اسلامی چنین موضعی به او نسبت داده شده است.[۱۲]

هم‌زمان حساب توییتری کمپین معلولان خبر داد که درویش، پیراهنی که کریس رونالدو برای فاطمه حمامی (دختر نقاش معلول) امضاء کرده و به او هدیه داده بود را از او گرفته است.[۱۳] پس از آن‌که این ماجرا به یک رسوایی بدل شد درویش پیراهن رونالدو را به برادر فاطمه حمامی پس داد.[۱۴]

منابع

  1. «بررسی سوابق مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره باشگاه پرسپولیس». باشگاه خبرنگاران جوان. ۲۲ دی ۱۴۰۰. دریافت‌شده در ۱۳ ژانویه ۲۰۲۲.
  2. «آغاز به کار رسمی مدیرعامل جدید پرسپولیس». پرسپولیس نیور. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۱-۱۳.
  3. «مدیرعامل جدید پرسپولیس: امیدوارم همه توقعات را برآورده کنیم/مهم‌ترین هدفم شادابی تیم و هواداران است | خبرگزاری فارس». فارس. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۱-۱۳.
  4. «طعنه تند پیشکسوت سرخ‌ها به مدیرعامل جدید | پرسپولیس با این انتخاب از چاله به چاه افتاد». همشهری آنلاین. ۲۰۲۲-۰۱-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۱-۱۳.
  5. «انتقاد کلانی از انتخاب درویش/ پرسپولیس از چاله به چاه افتاد | پرسپولیس نیوز». perspolisnews.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۱-۱۳.
  6. «رضا درویش مدیرعامل پرسپولیس شد». ایسنا. ۲۰۲۲-۰۱-۱۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۱-۱۳.
  7. «پوزخند یحیی به "بازیکن آزاد اعلام کنید، می‌گیریم"». ورزش سه. ۲۰۲۲-۰۲-۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۲-۰۸.
  8. «بنگر: آقای درویش پرسپولیس نیاز به تقویت دارد». ورزش سه. ۲۰۲۲-۰۲-۰۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۲-۰۸.
  9. «دختر رضا درویش کیست؟ واکنش تند کاربران به دیدار او با رونالدو». tabnak.ir. تابناک. ۳۰ شهریور ۱۴۰۲. دریافت‌شده در ۳۰ شهریور ۱۴۰۲.
  10. «مدیرعامل پرسپولیس: دخترم را به عنوان مترجم بردم تا از رونالدو دربارهٔ فلسطین سؤال کنم». farsnews.ir. خبرگزاری فارس. ۳۰ شهریور ۱۴۰۲. دریافت‌شده در ۳۰ شهریور ۱۴۰۲.
  11. «توهین درویش بعد از عکس یادگاری دخترش با رونالدو/ پرسپولیس قبل از بازی باخته بود!». tasnimnews.com. تسنیم. ۲۹ شهریور ۱۴۰۲. دریافت‌شده در ۳۰ شهریور ۱۴۰۲.
  12. «تحریف صحبت‌های رونالدو؛ چهار دهه تحریف در صدا و سیمای ایران». bbc.com/persian. بی‌بی‌سی فارسی. ۴ تیر ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۳۰ شهریور ۱۴۰۲.
  13. «مدیرعامل پرسپولیس، پیراهنی که رونالدو به «فاطمه حمامی» داده بود را از او گرفت». modara.ir. مدارا. ۳۰ شهریور ۱۴۰۲. دریافت‌شده در ۳۰ شهریور ۱۴۰۲.
  14. «مدیرعامل پرسپولیس پیراهن رونالدو را پس داد». tabnak.ir. تابناک. ۳۰ شهریور ۱۴۰۲. دریافت‌شده در ۳۰ شهریور ۱۴۰۲.

پیوند به بیرون

پیشین:
مجید صدری
رضا درویش
پرسپولیس

۱۴۰۰–اکنون
پسین:
-
آیکون خرد

این یک مقالهٔ خرد افراد است. می‌توانید با گسترش آن به ویکی‌پدیا کمک کنید.