رضا تقی‌پور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از رضا تقی‌پور انوری)
دکتر رضا تقی‌پور
نمایندهٔ مجلس شورای اسلامی
دورهٔ یازدهم و منتخب دوازدهم
آغاز به کار
۷ خرداد ۱۳۹۹
حوزه انتخاباتیتهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس
اکثریت۷۲۸٬۲۳۸ (۳۹٫۵۴٪)
عضو شورای اسلامی شهر تهران
دورهٔ چهارم
دوره مسئولیت
۱۲ شهریور ۱۳۹۲ – ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
اکثریت۱۸۶٬۰۲۰ (۸٫۹۱٪)
مشاور رئیس‌جمهور
در امور ارتباطات و فناوری اطلاعات
دوره مسئولیت
۱۱ آذر ۱۳۹۱ – ۱۲ مرداد ۱۳۹۲
رئیس‌جمهورمحمود احمدی‌نژاد
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
دوره مسئولیت
۱۲ شهریور ۱۳۸۸ – ۱۲ آذر ۱۳۹۱
رئیس‌جمهورمحمود احمدی‌نژاد
پس ازمحمد سلیمانی
پیش ازعلی نیکزاد (سرپرست)
اطلاعات شخصی
زاده۱۳۳۶ (۶۷ سال)
مراغه، ایران
دیگر عضویت‌های سیاسیبدون عضویت حزبی
محل تحصیلدانشگاه علم و صنعت ایران
دانشگاه بوردو
پیشهسیاستمدار
هیئت دولتدولت دهم

رضا تقی‌پور (زادهٔ ۱۳۳۶ در مراغه) سیاستمدار اصولگرای ایرانی است که هم‌اکنون به‌عنوان نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی فعالیت می‌کند. او در دولت دهم از سال ۱۳۸۸ تا آذر ۱۳۹۱ به‌عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۲ به‌عنوان مشاور رئیس‌جمهور فعالیت می‌کرد.[۱]

او دانش‌آموختهٔ کارشناسی ارشد مهندسی صنایع مدیریت سیستم و بهره‌وری از دانشگاه علم و صنعت ایران و دکترای علوم پیشرفتهٔ مدیریت از دانشگاه بوردو مشترک با سازمان مدیریت صنعتی است.

وی عضو چهارمین دورهٔ شورای شهر تهران از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ بوده‌است.[۲] او همچنین سمت سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران را برعهده داشته‌است.

در روز ۲۳ فروردین ۱۳۹۰ (۱۳ آوریل ۲۰۱۱)، اتحادیه اروپا تقی‌پور را از ورود به کشورهای این اتحادیه محروم کرد و کلیه دارایی‌های وی را در اروپا توقیف کرد.[۳][۴] همچنین در روز ۱۹ آبان ۱۳۹۱، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا وی را به دلیل نقض جدی حقوق بشر تحریم کرد.[۵]

تقی‌پور پس از برکناری از سمت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد علت آن صحبتی نکرده بود.[۶][۷] تا اینکه در مصاحبه‌ای با سعید نوری آزاد در روزنامه جام جم از اتفاقات بزرگی که در هیئت دولت و تشکیل نشدن جلسات شورای عالی فضای مجازی پرده برداشت. این مصاحبه باعث آغاز شدن تغییرات در شورای عالی فضای مجازی بود.[۸]

زندگینامه[ویرایش]

رضا تقی‌پور در سال ۱۳۳۶ در مراغه زاده شد. وی دارای مدرک دکترای رشته علوم پیشرفته مدیریت و کارشناسی ارشد در رشته پژوهشی علوم مدیریت و مهندسی صنایع و مدرک کارشناسی در رشته کامپیوتراست. او کارشناس ارشد مهندسی صنایع، مدیر صنایع امنیت مخابرات - گروه صنایع مخابرات در سال‌های ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۵ بوده‌است. وی در سال ۱۳۶۳ ازدواج کرده و دارای ۴ فرزند است. همچنین وی مدیرعامل صنایع الکترونیک شیراز در سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۱ و مدیرعامل صنایع مخابرات ایران در سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۶ بوده‌است.

در سوابق مدیریتی تقی‌پور، معاون وزیر و رئیس سازمان فضایی ایران و مدیریت کلان پروژه‌های طراحی و ایجاد ایستگاه‌های زمینی، طراحی و ساخت ماهواره‌های کوچک دیده می‌شود. (تدوین برنامه پنج ساله توسعه در حوزه فضا)

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات[ویرایش]

رضا تقی‌پور در سال ۱۳۸۸ توسط محمود احمدی نژاد به‌عنوان وزیر پیشنهادی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دهم برای کسب رأی از سوی نمایندگان به مجلس شورای اسلامی معرفی شد. او در روز ۱۲ شهریور همان سال با کسب اکثریت آرا انتخاب شد و تا سال ۱۳۹۱ به مدت ۳ سال است سمت را برعهده داشت.

برخی از فعالیت‌های اجرایی رضا تقی‌پور:

  • مدیر پروژه‌های متعدد تحقیقات مخابرات
  • مدیر صنایع امنیت مخابرات
  • مدیر عامل صنایع الکترونیک شیراز
  • معاون وزیر مخابرات
  • مدیر نمونه ملی

مجلس شورای اسلامی[ویرایش]

تقی‌پور توانست در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی با کسب ۷۲۸ هزار و ۲۳۸ رأی، به‌عنوان نفر بیست و پنجم از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس از استان تهران انتخاب شود.[۹]

مواضع[ویرایش]

نگرش به اینترنت[ویرایش]

وی موتورهای جستجوی خارجی را ابزارهای جاسوسی بیگانگان می‌داند[۱۰] و به دلیل اومانیستی و لیبرالیستی بودن مبنای اینترنت فعلی معتقد است:[۱۱]

این اینترنت برای جوامع، خطرناک است و نیاز به باز تعریف دارد...

در نوامبر سال ۲۰۱۲ خبرگزاری‌ها از اضافه شدن نام او به فهرست سران تحریم شده جمهوری اسلامی ایران از سوی دولت آمریکا، به دلیل مسوول دانستن‌اش در آن‌چه که «پارازیت اندازی بر شبکه‌های ماهواره‌ای» و «مسدودسازی دسترسی شهروندان به اینترنت» خوانده شد خبر دادند[۱۲].


تحریم‌ها[ویرایش]

اتحادیه اروپا[ویرایش]

اتحادیه اروپا طی یک تصمیم در ۱۳ آوریل ۲۰۱۱، ۳۲ مقام ایرانی از جمله رضا تقی‌پور را به دلیل نقشی که در نقض گسترده و شدید حقوق شهروندان ایرانی داشته اند، از ورود به کشورهای این اتحادیه محروم کرد و کلیه دارایی‌های این مقامات نیز در اروپا توقیف شد.[۳][۴].

ایالات متحده آمریکا[ویرایش]

در ۱۹ آبان۱۳۹۱، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا وی را به دلیل نقض جدی حقوق بشر تحریم کرد. در بیانیه این وزارتخانه به مشارکت وی در «سانسور و کنترل فعالیت‌های اینترنتی» اشاره شده است.»[۵]بر اساس این تحریم، دارایی‌های احتمالی رضا تقی‌پور در آمریکا توقیف و از ورود او به این کشور جلوگیری می‌شود. هم‌چنین شهروندان ایالات متحده، حق هیچ‌گونه معامله‌ای با او نخواهند داشت.

موارد نقض حقوق بشر[ویرایش]

بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا[۱۳]، رضا تقی‌پور در هنگام تصدی سمت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، به دلیل نقشی که در سانسور و کنترل اینترنت و همچنین کنترل مکالمات و ارتباط تلفنی شهروندان ایرانی داشته، در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته‌است.[۱۴].

طبق بیانیه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا: «رضا تقی‌پور وزیر فناوری و ارتباطات ایران، یکی از مسئولان اصلی سانسور و کنترل فعالیت‌های اینترنتی و دیگر انواع ارتباطات است. رضا تقی‌پور برای قطع خطوط تلفن همراه، پیامک و انسداد شبکه‌های ماهواره‌ای تلویزیونی و قطع محلی اینترنت در پی اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ مسئول است.»[۱۵]

سوابق اجرایی[ویرایش]

  • مدیر صنایع امنیت مخابرات – گروه صنایع مخابرات (۱۳۶۹ تا ۱۳۷۵)
  • مدیرعامل صنایع الکترونیک شیراز (۱۳۷۵ تا ۱۳۸۱)
  • مدیرعامل صنایع مخابرات ایران (۱۳۸۱ تا ۱۳۸۶)
  • معاون وزیر ارتباطات
  • رئیس سازمان فضایی ایران

منابع[ویرایش]

  1. «در احکام جداگانه از سوی دکتر احمدی نژاد صورت گرفت؛ انتصاب نیکزاد بعنوان سرپرست وزارت ارتباطات و تقی‌پور بعنوان مشاور رییس جمهور در امور ارتباطات». پایگاه ریاست‌جمهوری ایران. ۱۱ آذر ۱۳۹۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۴ دسامبر ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱ دسامبر ۲۰۱۲.
  2. اصلاح طلبان و حامیان قالیباف شورای شهر تهران را در اختیار گرفتند/ شکست مطلق دولتی‌ها آفتاب نیوز
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ «فهرست سوم تحریمهای حقوق بشری اتحادیه اروپا علیه مقامات ایرانی». عدالت برای ایران. ۸ خرداد ۱۳۹۱. دریافت‌شده در ۱ مرداد ۱۳۹۴.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ / «http://www.farsnews.ir/printable.php?nn=13910107000043» مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک). Fars News Agency. 01 مهر 1391. دریافت‌شده در ۷ شهریور ۱۳۹۴. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک); پیوند خارجی در |title= وجود دارد (کمک)
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ «وزارت ارشاد و وزیر ارتباطات در لیست تحریم‌های جدید آمریکا به بهانه ارسال پارازیت». خبرآنلاین. ۱۹ آبان ۱۳۹۱. دریافت‌شده در ۲۳ آبان ۱۳۹۸.
  6. «تقی‌پور: ماجرای برکناری من بسیار مفصل است». TABNAK. ۲۰۱۲-۱۲-۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۱۴-۰۹-۰۸.
  7. فوری/ مسجدحامعی رییس شورای شهر شد/ پایان ریاست 10 سالهٔ چمران/ کناره گیری حکیمی پور به نفع طلایی بایگانی‌شده در ۶ سپتامبر ۲۰۱۳ توسط Wayback Machine انتخاب
  8. [.http://www.jamejamonline.ir/NewsPreview/1106190373037670582 جام جم]
  9. «نتایج نهایی آرای منتخبان تهران اعلام شد». انتخاب. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ فوریه ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۳ فوریه ۲۰۲۰.
  10. وزیر ارتباطات: شبکه ملی اطلاعات جایگزین اینترنت نمی‌شود / موتورهای جستجوی خارجی ابزار جاسوسی هستند؛ خبرآنلاین به نقل از مهر؛ ۲۷ دی ۱۳۹۰
  11. «اینترنت پاک، به جای اینترنت اومانیستی و لیبرالیستی فعلی؛ روزنامه دنیای اقتصاد؛ ۲۳ مهر ۱۳۹۰». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ اکتبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۵ اکتبر ۲۰۱۱.
  12. U.S. Treasury Sets Sanctions for Iran Human Rights Abuses, Bloomberg
  13. «amending Regulation (EU) No 359/2011». عدالت برای ایران. ۸ خرداد ۱۳۹۱. دریافت‌شده در ۱ مرداد ۱۳۹۴.
  14. «اسامی ۱۷ مقام ایرانی تحریم شده توسط اتحادیه اروپا». بی بی سی فارسی. 06 فروردین 1391. دریافت‌شده در ۷ شهریور ۱۳۹۴. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  15. «تحریم مقامات ایرانی توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا» (PDF). وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا. ۱۹ آبان ۱۳۹۱. دریافت‌شده در ۲۳ آبان ۱۳۹۸.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات). خبرگزاری فارس. ۳۰ مرداد ۱۳۸۸. دریافت‌شده در ۳۱ مرداد ۱۳۸۸. کاراکتر line feed character در |زبان= در موقعیت 6 (کمک)

پیوند به بیرون[ویرایش]

مناصب سیاسی
پیشین:
؟
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
رئیس سازمان فضایی ایران

۱۳۸۹-؟
پسین:
محمدعلی فرقانی
پیشین:
محمد سلیمانی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
۱۳۹۱-۱۳۸۸
پسین:
علی نیکزاد (سرپرست)
عنوان جدید مشاور رئیس‌جمهور ایران در امور ارتباطات و فناوری اطلاعات
۱۳۹۲-۱۳۹۱
بدون متصدی
به علت نبود جایگاه در دولت یازدهم
مناصب شهری
پیشین:
خسرو دانشجو
سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران
۱۳۹۶-۱۳۹۲
پسین:
علی اعطا