رشید فریور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
رشید فریور

ریکسداگ
آغاز به کار
۱۱ سپتامبر ۲۰۲۲
حوزه انتخاباتیVästra Götaland County West
اطلاعات شخصی
زاده۱۵ مهٔ ۱۹۸۲ ‏(۴۱ سال)
تبریز،  ایران
ملیت سوئد
حزب سیاسیدموکرات‌های سوئد
همسر(ان)آوا فریور
فرزندان۳
محل تحصیلدانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
دانشگاه فناوری چالمرز
پیشهمهندس

رشید فریور (انگلیسی: Rashid Farivar؛ زادهٔ ۱۵ مهٔ ۱۹۸۲) مهندس و سیاست‌مدار ایرانی‌تبار اهل سوئد است. او که از اعضای حزب دموکرات‌های سوئد است در سال ۲۰۲۲ به عنوان نماینده ریکسداگ انتخاب شد.


بیوگرافی[ویرایش]

سنین جوانی و تحصیل فریور در سال ۱۹۸۲ در تبریز، ایران متولد شد و در سال ۱۹۹۹ به پایتخت تهران نقل مکان کرد. وی مدرک لیسانس خود را در رشته مهندسی برق از دانشگاه صنعتی K. N. طوسی در سال ۲۰۰۴ دریافت کرد و سپس در سال ۲۰۰۵ به طور مستقل به سوئد رفت تا ادامه تحصیل دهد. آموزش عالی او متعاقباً مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی در دانشگاه صنعتی چالمرز به پایان رساند و قبل از شروع کار دکترا در دپارتمان میکروفناوری و علوم نانو - MC2، دانشگاه را قبل از اتمام دکترای خود با مدرک کارشناسی مهندسی ترک کرد. او سپس به عنوان مهندس تحقیق و توسعه در صنعت خودرو برای Semcon, Volvo Trucks و عمدتا Volvo Cars شروع به کار کرد.

فریور به زبان های سوئدی، انگلیسی، آذری (زبان آذربایجانی)، فارسی و ترکی صحبت می کند. او به زبان عربی نیز آشنایی دارد.

زندگی سیاسی[ویرایش]

فریور در اوایل سال ۲۰۱۷ به دموکرات های سوئد پیوست و یکی از اعضای هیئت مدیره حزب در مولندال است.برای انتخابات سراسری سوئد در سال ۲۰۲۲، فریور به عنوان نماینده حوزه انتخابیه غرب شهرستان وسترا گوتالند به عنوان نماینده ریکسداگ انتخاب شد و کرسی ۳۳۹ پارلمان را به خود اختصاص داد. در Riksdag او در کمیته های حمل و نقل و ارتباطات، امور عمرانی و محیط زیست و کشاورزی نشسته است.

دیدگاه های سیاسی در سیاست، فریور خواستار سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر برای ادغام مهاجران در جامعه سوئد، از جمله آزمون‌های زبان اجباری و شبیه‌سازی، و مواضع سخت‌تر علیه اسلام‌گرایی شده است.او همچنین با چندفرهنگ گرایی مخالف است و استدلال می کند که این چند فرهنگی مسئول ایجاد جوامع موازی یا طرد فرهنگی در سوئد بوده است. او همچنین چپ های سیاسی در سوئد را به "نژادپرستی خالص" متهم کرد و از مهاجران انتظار داشت که طرفدار سیاست درهای باز و مهاجرت بیشتر باشند و حمایت خود را از اقدامات بازگرداندن داوطلبانه برای مهاجرانی که مایل به ادغام در جامعه سوئد نیستند، ابراز کرده است. فریور همچنین علیه حزب ظرافت اسلامی صحبت کرده و مدعی شده است که هدف این حزب این است که مهاجران غیرهمسان فرهنگی در سوئد را در معرض اسلام گرایی قرار دهد.

فریور همچنین به اظهار نظر درباره سیاست ایران ادامه می دهد و به عنوان دانشجو در ایران در گروه های دانشجویی آزادی خواه و طرفدار آزادی بیان مخالف سیاست های حکومت ایران فعال بود. او بیان کرده است که بسیاری از عقاید سیاسی او پس از تسلط حامیان تندرو محمود احمدی نژاد بر دانشگاه او و سرکوب مخالفان شکل گرفت و خانواده او هم در ایران و هم در سوئد به دلیل حمایت از گروه های ایرانی ناراضی تهدید شده اند.[۱۴] او از سیاستمداران سوئدی در سمت چپ انتقاد کرده است که به گفته او نسبت به رژیم ایران بسیار دوستانه و نرم هستند. او به خاطر شرکت در جشن چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران، وزیر امور خارجه حزب سوسیال دموکرات سوئد، آن لینده را «بی شرم» و «بیمار» خواند در سال ۲۰۲۲، همراه با سیاستمداران SD، مارکوس ویکل و چارلی وایمر، در تظاهراتی علیه دولت ایران در استکهلم شرکت کرد.

در سال ۲۰۲۳، به دنبال قرآن سوزی در سوئد، فریور مخالفت خود را با پیشنهادات تغییر قانون نظم سوئد به طوری که تظاهراتی که خطر برهم زدن امنیت سوئد تلقی می شود، متوقف شود، ابراز مخالفت کرد و گفت که این پیشنهاد را رد خواهد کرد. او استدلال کرد که تغییر پیشنهادی آزادی بیان را خفه می‌کند و به دیکتاتوری‌های خارجی و تندروهای مسلمان قدرت می‌دهد تا سانسور بیشتری را مطالبه کنند.

منابع[ویرایش]