رستم و سهراب (انیمیشن)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
رستم و سهراب
پوستر فیلم
کارگردانکیانوش دالوند
تهیه‌کنندهداریوش دالوند
راویمجید حبیبی
موسیقیالیزا ایپ و آکادمی موسیقی موتزارت
توزیع‌کنندههنر نمای پارسیان
تاریخ‌های انتشار
۱۳۹۲
مدت زمان
۹۱ دقیقه
کشورایران
زبانفارسی

رستم و سهراب نام یک پویانمایی ایرانی است که در شهر بروجرد تولید شده است و محصول مشترک مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و استودیو انیمیشن آریا (برادران دالوند) است. کیانوش دالوند کارگردان این اثر سه بعدی است. حق کپی‌رایت این پویانمایی توسط روسیه و امارات متحده عربی خریداری شد.[۳][۴][۵]

خلاصه داستان[ویرایش]

رستم قهرمان بزرگ ایران زمین، در پی یافتن اسب گمشده خود (رخش) به شهر سمنگان پا می‌گذارد و در نهایت دل در گرو عشق تهمینه، شاهزاده زیبا روی سمنگانی می‌نهد. اما تقدیر چیز دیگری می‌خواهد و رستم برای کمک به میهنش، پیش از تولد فرزند خود مجبور به ترک سمنگان و رفتن به جنگ می‌شود و …

صداپیشگان[ویرایش]

  • محمدرضا علیمردانی
  • مجید حبیبی
  • آیسن نوروزی
  • امین الیاسیان
  • علی باقرلی
  • مهدی بقائیان
  • مهشید اژده فر
  • حامد بیطرفان
  • مهراد میراکبری
  • مهدی قاسمی
  • مریم باقری
  • سعید شریف

بخش انیمیشن[ویرایش]

پویانما: حسین کمال آبادی [۶]

تغییرات داستان اصلی[ویرایش]

بر خلاف داستان اصلی رستم و سهراب، در پایان این انیمیشن سهراب بدست پدر کشته نمی‌شود. در واقع قبل از نبرد نهایی رستم و سهراب، تهمینه متوجه ماجرا می‌شود و بلافاصله با اسب به طرف محل واقعه می‌رود. رستم و سهراب مبارزه نهایی خود را آغاز می‌کنند. هنگامی که تهمینه نزدیک محل مبارزه می‌شود، افراسیاب متوجه می‌شود و دستور می‌دهد که جلوی تهمینه را بگیرند. سربازان شاه تهمینه را از اسب به پایین پرتاب کرده و شلاقی بر صورت او می‌زنند. تهمینه بلند می‌شود و با پای پیاده به طرف محل مبارزه می‌رود. از آن سو رستم و سهراب که در حال مبارزه هستند، ناگهان بازوبند سهراب با ضربه‌ی محکمی که رستم به بازو سهراب می‌زند بر هوا پرتاب می‌شود و رستم آن را می‌بیند. شوکه می‌شود و گرز از دستانش به زمین پرتاب می‌شود.سهراب از این فرصت استفاده کرده و رستم را زمین می‌زند.چاقویی می‌کشد تا رستم را بکشد که تهمینه سر ‌می‌رسد و به سهراب می‌گوید که رستم پدرش است. افراسیاب که از دور شاهد ماجرا بوده است خشمگین می‌شود و دستور می‌دهد که حال که سهراب و رستم از نبرد خسته اند سربازان آنها را به قتل برسانند اما سهراب آن هارا می‌کشد و بدین ترتیب سهراب زنده می‌ماند.

منابع[ویرایش]

  1. «Rostam and Sohrab». CICINEMA. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ ژانویه ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰ می ۲۰۲۰.
  2. «معرفی انیمیشن رستم و سهراب، عکس های انیمیشن، پوستر، آنونس، حواشی و ویدیو پشت صحنه». سلام سینما. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ آوریل ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۲۰ می ۲۰۲۰.
  3. «اکران عمومی انیمیشن «رستم و سهراب» در آمریکا، روسیه و امارات». وبسایت خانه انیمیشن. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ دسامبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۴.
  4. «انیمیشن «رستم و سهراب» بزودی اکران می‌شود». وبسایت سینما خبر. بایگانی‌شده از اصلی در ۴ دسامبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۴.
  5. «رستم و سهراب، نماینده انیمیشنی ایران روی پرده‌های جهان». روزنامه جوان آنلاین. دریافت‌شده در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۴.
  6. myavanet (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱). «بیوگرافی هنرمند». myavanet. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ ژانویه ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱.

پیوند به بیرون[ویرایش]