راهنما:تفاوت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

در ویکی‌پدیا می‌توان تفاوت بین نسخه‌های مختلف یک صفحه را که در تاریخچهٔ آن آمده‌است به‌دست آورد. هر نسخه‌ای از صفحه که در تاریخچهٔ آن آمده‌است دارای برچسب تاریخ و زمان بی‌همتا است.

پیوندهای تفاوت را می‌توان از صفحه‌های مختلفی به‌دست آورد، از جمله:

با استفاده از سربرگ تاریخچهٔ صفحه، می‌توان اختلاف بین هر دو نسخه‌ای را به‌دست آورد. برای این کار باید گزینش‌گر دایره‌ای سمت راست را در کنار نسخهٔ قدیمی‌تر انتخاب کنید، سپس دکمهٔ دایره‌ای چپ را در کنار نسخهٔ تازه‌تر برگزینید و روی دکمهٔ مقایسهٔ نسخه‌های انتخاب‌شده کلیک کنید.

هنگام ویرایش صفحه‌ها با کلیک دکمهٔ نمایش تغییرات می‌توانید تفاوت نسخه‌ای که می‌خواهید ایجاد کنید را با نسخهٔ کنونی مقاله ببینید. تفاوت‌ها هنگام به وجود آمدن تعارض ویرایشی نیز به نمایش در می‌آیند.

پیوند دادن به یک تفاوت[ویرایش]

اگر می‌خواهید پیوندی به یک پیوند تفاوت مشخص به دست آورید، کافیست تفاوت مورد نظر را از راه تاریخچهٔ صفحه پیدا کنید و صفحهٔ تفاوت را باز کنید. نشانی وب موجود در نوار نشانی مرورگر خود را می‌توانید به عنوان پیوند تفاوت استفاده کنید.

اگر خواستید این نشانی را در صفحه‌ای در ویکی‌پدیا درج کنید می‌توانید کل آن را (به همراه ‎http://‎ آغازین) در داخل براکت ([...]) بگذارید تا هنگام نمایش به صورت یک شماره ظاهر شود.

کاربران حرفه‌ای‌تر می‌توانند از Special:Diff یا {{تفاوت}} استفاده نمایند که باعث می‌شود پیوندهای غیروابسته به پروتکل (http:// یا https://) ایجاد شود و برای هر بیننده‌ای (مثلاً کسانی که از وب‌گاه موبایل پیوندها را دنبال می‌کنند) مطابق تنظیمات خودشان نمایش یابد.

ایجاد پیوند بیرونی[ویرایش]

اگر به نشانی وب صفحه‌های تفاوت در مرورگرتان دقت کنید در همهٔ آن‌ها یک عبارت oldid به همراه یک مقدار عددی پس از آن مشاهده خواهید کرد. این عدد تفاوت حاصل از ویرایش را به صورت یکتا در ویکی‌پدیا مشخص می‌کند. به عنوان یک مثال اگر عدد 12345678 در تفاوت گزارش شود، نشانی وب صفحهٔ تفاوت به این صورت خواهد بود:

  • http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=عنوان‌صفحه&oldid=12345678

وجود بخش title=عنوان‌صفحه& در پیوند اختیاری است و می‌توان آن را حذف کرد:

  • http://fa.wikipedia.org/w/index.php?oldid=12345678

همچنین در برخی تفاوت‌های دیگر ممکن است عبارت diff وجود داشته باشد، این پارامتر ویرایشی که تفاوت آن نسبت به oldid مد نظر است را مشخص می‌کند. این پارامتر ممکن مقادیر ویژهٔ cur یا prev را به خود بگیرد که به ترتیب برای مشخص کردن تفاوت با نسخهٔ کنونی صفحه و تفاوت با نسخهٔ قبلی به کار می‌رود.

بنابراین اگر تفاوت بین نسخهٔ 123456789 و نسخهٔ 10000001 را بخواهیم می‌توانیم از این پیوند استفاده کنیم:

  • http://fa.wikipedia.org/w/index.php?diff=100000001&oldid=123456789

اگر می‌خواهید هنگام نمایش تفاوت محتوای صفحه پنهان شود کافیست عبارت &diffonly=1 را به انتهای نشانی وب اضافه کنید. مثلاً:

  • http://fa.wikipedia.org/w/index.php?diff=cur&oldid=123456789&diffonly=1

به عنوان یک حالت خاص، اگر تنها تفاوت یک نسخه با نسخهٔ پیش از آن را می‌خواهید می‌توانید از نشانی‌ای به صورت زیر استفاده کنید:

  • http://fa.wikipedia.org/wiki/?diff=12345678

ایجاد پیوند درونی (ویکی‌پیوند)[ویرایش]

با کمک پیشوند ویژه:تفاوت[ویرایش]

برای این کار می‌توانید از [[ویژه:تفاوت/diff]] یا [[ویژه:تفاوت/oldid/diff]] استفاده کنید که در آن‌ها باید oldid و diff را با مقادیر مناسب که در نشانی وب صفحهٔ تفاوت دیده می‌شود جایگزین کنید (مثلاً ویژه:تفاوت/12345678 یا ویژه:تفاوت/10000001/12345678).

از این شیوه می‌توان در خلاصه‌ویرایش‌ها نیز استفاده کرد.

با کمک {{تفاوت}}[ویرایش]

برای اطلاعات بیشتر توضیحات {{تفاوت}} را ببینید.