راهرونهنگ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از راهرونهنگ شناور)

آمبولوستوس
محدودهٔ زمانی: Lutetian
اندازه در مقایسه با انسان
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: آب‌بازسانان
زیرراسته: کهن‌آب‌بازسانان
تیره: راهرونهنگان
سرده: Ambulocetus
(تویسن، حسین، و عارف، ۱۹۹۴)
گونه: A. natans
نام دوبخشی
Ambulocetus natans
(تویسن، حسین، و عارف، ۱۹۹۴)

آمبولوستوس (نام علمی: Ambulocetus) سردهای باستانی از پستانداران نیمه‌آبزی بود که در حدود ۵۰ میلیون سال پیش در دوره ائوسن در منطقه هندپاکستان امروزی و در کناره اقیانوس تتیس زندگی می‌کردند. نام این سرده به معنای «نهنگ‌های راهرو» است که اشاره به توانایی آن‌ها در راه رفتن بر روی هر دو محیط خشکی و آب دارد.

راهرونهنگ شناور تنها گونه شناخته شده از این سرده است.

ویژگی‌ها[ویرایش]

سنگواره آمبولوستوس به همراه بازسازی چهره‌اش.

بر پایه ظاهر، آمبولوستوس‌ها آنگونه زندگی می‌کردند که تمساحهای امروزین؛ آن‌ها هم بر روی خشکی و هم درون آب توانایی حرکت داشتند اگرچه نمی‌توانستند در هیچ‌کدام با سرعت به پیش روند.[۱] بررسی بر روی ایزوتوپ‌های اکسیژن در سنگواره‌های آنان نشان داده است که آن‌ها هم در آب شور و هم در آب شیرین (رودخانه‌ها و مرداب‌ها) رفت‌وآمد داشتند.[۲]

آمبولوستوس‌ها گونه‌ای میانی از جانوران خشکی‌زی چون پاکیستوس و دیگر پستانداران کاملن آبزی چون باسیلوزوروس بودند. پاهای پشتی آن‌ها برای شنا در آب به خوبی تطابق یافته بودند. برای شنا، آمبولوستوس‌ها کمر خود را به شکل عمودی خم می‌کردند تا در آب به جلو روند؛ چیزی همانند حرکات شنگ‌های دریایی امروزین.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. de Muizon, Christian (2009). "L'origine et l'histoire évolutive des Cétacés". Comptes Rendus Palevol (به انگلیسی). ۸ (۲–۳): ۲۹۵–۳۰۹. doi:10.1016/j.crpv.2008.07.002.
  2. Thewissen, J. G. M.; Bajpai, S. (2001). "Whale Origins as a Poster Child for Macroevolution". BioScience (به انگلیسی). ۵۱ (۱۲).

پیوند به بیرون[ویرایش]