رافائل میناسکانیان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
رافائل میناسکانیان
زاده۲۸ آذر ۱۳۲۰ ‏(۸۲ سال)
تهران، ایران
ژانرموسیقی کلاسیک
ساز(ها)پیانو
سال‌های فعالیت۱۳۳۰-اکنون

رافائل میناسکانیان متولد (۲۸ آذر ۱۳۲۰) نوازنده و مدرس پیانو ارمنی‌تبار اهل ایران است.[۱] او نخستین هنرمندی است که رسیتال پیانو کلاسیکش از تلویزیون ملی ایران پخش شده است.[۲]

زندگی‌نامه[ویرایش]

رافائل میناسکانیان ۲۸ آذر سال ۱۳۲۰ در ‌‌تهران‌ از والدین دوستدار موسیقی متولد شد. تحصیلات موسیقی خود را در شش سالگی آغاز کرد و در ده سالگی اولین اجرای انفرادی خود را برای اولین رسیتال پیانو کلاسیک تلویزیونی ایران انجام داد. او نزد معلم و آهنگساز برجسته امانوئل ملیک اصلانیان درس خواند و در صحنه های متعدد و تلویزیونی ظاهر شد ، صحنه را برای اولین اجرای راپسودی برای دو پیانو با آهنگساز آرنو باباجانیان به اشتراک گذاشت و در اولین کار در اتاق پرسل به اوج خود رسید. سالن جشنواره سلطنتی لندن کلاس‌های موسیقی رافائل او را به دانشگاه کالیفرنیا و بعداً به مدرسه هنرهای نمایشی جولیارد نیویورک برد. او همچنین با استادان مشهور بین المللی Aube Tzerko ، Ilona Kabos و Karl Ulrich Schnabel تحصیل کرد. پس از چندین دهه حضور انفرادی و ارکستری در صحنه های ارمنی ، اروپایی ، آمریکایی و کانادایی ، رافائل به زادگاه خود بازگشت و احترام به آموزش موسیقی کلاسیک را در کشورش احیا کرد. وی بیش از سه دهه در دانشگاه‌های بزرگ ایران به تدریس موسیقی پرداخته، کلاس‌های مستر برگزار کرده است و به عنوان رئیس هیئت داوران در آزمون‌های ورودی دانشگاه برای دانشجویانی که خواهان تحصیل در رشته موسیقی هستند و همچنین برای تعیین نامزدها در مسابقات ملی موسیقی برای جوانان فعالیت می‌کرده است. هنرجویان وی به طور مداوم در مؤسسات اصلی اروپا و آمریکای شمالی پذیرفته شده‌اند. در سال ۱۳۹۸، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران از مشارکت آقای میناسکانیان در آموزش موسیقی با جشن بزرگ و مدرک دکترای افتخاری قدردانی کرد. میناسکانیان علاوه بر مشغله زیاد، از فرصت‌هایی برای اجرای برنامه های جمع آوری کمک برای سازمان‌هایی که آموزش موسیقی و تحقیقات پزشکی را ترویج می‌کنند استقبال می‌کند.

منابع[ویرایش]

  1. «هنرمند - رافائل میناسکانیان - آرته باکس». artebox.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۲-۲۹.
  2. «رافائل میناسکانیان تا ساعتی دیگر مورد جراحی مغز قرار خواهد گرفت/پزشکان خوش‌بین هستند». خبرگزاری ایلنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۲-۲۹.
  • «رافائل میناسکانیان». وبگاه هنر و موسیقی. بایگانی‌شده از اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۶ ژانویه ۲۰۱۰.
  • "Piano Recital by Raphael Minaskanian" (به انگلیسی). 7rooz.com.
  • «رافائل میناسکانیان تا ساعتی دیگر مورد جراحی مغز قرار خواهد گرفت/پزشکان خوش‌بین هستند». دریافت‌شده در ۲۷ اوت ۲۰۲۰.
  • «باخ، برامس، بتهوون و شوبرت به روایت رافائل میناسکانیان».
  • «رافائل میناسکانیان نوازنده در بیمارستان بستری شد/ انجام جراحی».

پیوند به بیرون[ویرایش]

خطای لوآ در پودمان:External_links2 در خط 126: assign to undeclared variable 'link'.