راسل کرو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
راسل کرو
کرو در ۲۰۱۷
نام هنگام تولدراسل ایرا کرو
زادهٔ۷ آوریل ۱۹۶۴ ‏(۵۹ سال)
ولینگتون، نیوزیلند
شهروندینیوزیلند[۱][۲]
پیشه
  • بازیگر
  • فیلم‌ساز
  • خواننده
سال‌های فعالیت۱۹۸۵–اکنون
همسر(ها)دانیله اسپنسر (ا. ۲۰۰۳–ج. ۲۰۱۸)
فرزندان۲

راسل ایرا کرو (انگلیسی: Russell Ira Crowe؛ زادهٔ ۷ آوریل ۱۹۶۴) بازیگر و فیلم‌ساز است. او که در نیوزیلند به دنیا آمده، ۱۰ سال از دوران کودکی خود را در استرالیا گذراند و از ۲۱ سالگی برای همیشه در آن‌جا ماند.[۳][۴] کرو برای بازی در فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای شهرت دارد. او ابتدا برای بازی در فیلم جنایی و تحسین‌شدهٔ[۵] محرمانهٔ لس آنجلس (۱۹۹۷) شناخته شد و برای به تصویر کشیدن دانشمند جفری ویگاند در درام نفوذی (۱۹۹۹) توانست نظر منتقدان را به خود جلب کند و نامزد دریافت جایزهٔ اسکار بهترین بازیگر مرد شود. کرو در سال ۲۰۰۰ برای بازی در نقش یک فرماندهٔ رومی در درام تاریخی گلادیاتور ساختهٔ ریدلی اسکات مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و برندهٔ جایزهٔ اسکار بهترین بازیگر مرد شد.

کرو برای به تصویر کشیدن ریاضی‌دان جان فوربز نش در درام زندگی‌نامه‌ای ذهن زیبا (۲۰۰۱) بار دیگر نامزد دریافت جایزهٔ اسکار شد و توانست جایزهٔ بفتای بهترین بازیگر مرد را کسب کند. او در فیلم جنگی ناخدا و فرمانده: آخر دنیا (۲۰۰۳) ایفای نقش کرد و بوکسور جیم جی برادوک را در فیلم ورزشی مرد سیندرلایی (۲۰۰۵) به تصویر کشید. کرو همکاری با ریدلی اسکات را در فیلم کمدی یک سال خوب (۲۰۰۶)، فیلم تریلر یک مشت دروغ و فیلم اکشن رابین هود (۲۰۱۰) ادامه داد. فیلم‌های او، گانگستر آمریکایی (۲۰۰۷) و ۳:۱۰ به یوما (۲۰۰۷) و وضعیت فعلی (۲۰۰۹) با نقدهای مثبت منتقدان همراه بود.

در دههٔ ۲۰۱۰، کرو در درام موزیکال بینوایان (۲۰۱۲) حضور داشت و نقش جور-ال را در فیلم ابرقهرمانی مرد پولادین (۲۰۱۳) ایفا کرد. او همچنین نقش اصلی درام دینی نوح (۲۰۱۴) و کمدی اکشن مردان خوب (۲۰۱۶) را بر عهده داشت. او در سال ۲۰۱۴ کارگردانی را با ساخت درام آب‌شناس تجربه کرد. او در سال ۲۰۱۹ برای به تصویر کشیدن راجر ایلز در مینی‌سریال بلندترین صدا برندهٔ جایزهٔ گلدن گلوب شد.

اوایل زندگی[ویرایش]

راسل کرو در ۷ آوریل ۱۹۶۴ در شهر ولینگتون، نیوزلند متولد شد، پسر ژاکلین ایون و جان الکساندر کرو، پدر و مادر وی هر دو در کار سینما بودند؛ پدرش همچنین مدیر یک هتل بود. پدربزرگ مادری کرو، استن ویمس، فیلم‌بردار بود که او یک جایزه برای فیلم‌برداری فیلم جنگ جهانی دوم را برد. پدربزرگ پدری کرو، جان دابلدی کرو، اهل ورکسام در ولز، همچنین مادربزرگ مادربزرگ مادربزرگ مادرش مائوری بود. کرو همچنین انگلیسی، آلمانی، ایرلندی، ایتالیایی، نروژی، اسکاتلندی، سوئدی و اصل نسب ولزی دارد. او پسرعموی کاپیتان سابق کریکت نیوزیلند، مارتین کرو و جف کرو و برادرزادهٔ دِیو کرو است.[۶]

زمانی که او چهار ساله بود، خانواده‌اش به استرالیا نقل مکان کردند و در سیدنی، ساکن شدند؛ جایی که والدین‌اش حرفه خود را در تهیه غذا مجموعه فیلم و سریال دنبال کردند. پدرخوانده مادرِ کرو، تهیه کننده سریال تلویزیونی استرالیایی Spyforce بود و کرو برای خط دیالوگ در یکی از قسمت های سریال در سن پنج یا شش سالگی استخدام شد.او،نقش مقابل جک تامپسون را داشت. بعدها، در سال ۱۹۹۴، تامپسون نقش پدرِ حامیِ شخصیت همجنس‌گرا کرو را در فیلم مجموع ما بازی کرد. کرو همچنین برای مدت کوتاهی در سریال پزشکان جوان ظاهر شد.

کرو در مدرسه دولتی ووکلوز تحصیل کرد اما بعد به دبیرستان پسران سیدنی منتقل شد. زمانی که او ۱۴ ساله بود، خانواده‌اش به نیوزیلند بازگشتند، او تنها با برادرش، تری در استرالیا و در دبیرستان اکلند ماند (همچنین پسرعموهایش مارتین کرو و جف کرو نیز حضور داشتند). او سپس تحصیلات ثانویه‌اش را در دبیرستان مونت رزکیل تا ۱۶سالگی ادامه داد، زیرا او در این سن، به دنبال جاه طلبی خود برای تبدیل شدن به یک بازیگر،از ادامه تحصیل سر باز زد.[۶]

حرفه[ویرایش]

نیوزیلند[ویرایش]

کرو حرفهٔ اش را به صورت تخصصی به عنوان یک موزیسین در اوایل سدهٔ ۱۹۸۰، با راهنمایی دوست خوبش تام شارلین زمانی که او تخت نام استیج "راس لی راک "را اجرا کرد، آغاز کرد. او چندین آهنگ نیوزی لندی شامل " من فقط می‌خواستم شبیه مارلون براندو باشم "، " پیر ۱۳ "، "شیشه خورد شوده "، "هیچ کدام از آن‌ها را فهرست نکرد". را منتشر کرد.

او یک محل برگزاری جشنواره Auckland معروف به " وینو " را در ۱۹۸۴مدیریت کرد. زمانی که او ۱۸ سالش بود یک فرد خیلی خاص بود و در یک ویدیو تبلیغاتی برای درس تئولوژی / مینستری در کالج آوندل، ارائه دهندگان آموزش عالی در هفتم دسامبر در نیو ساوت ولز استرالیا برجسته بود.[۶] کرو در ۲۱ سالگی به استرالیا بازگشت.[۶]

فعالیت هنری[ویرایش]

اولین حضور حرفه‌ای وی، بازی در اپیزودی از سریال تلویزیونی نیروی جاسوس بود در حالی‌که تنها ۶ سال داشت. از ۱۲ سالگی به‌طور جدی آموختن حرفه‌ای بازیگری را آغاز کرد و آن را تا ۱۸ سالگی ادامه داد.

اولین نقش‌های مهمش در درام‌هایی مانند عبور (۱۹۹۰) و مدرک بود. او با ایفای نقش از یک نژادپرست روانی در ساختهٔ فری رایت به نام رمپر استار شهرت جهانی یافت. او با کمک شارون استون به هالیوود راه یافت و با بازی در فیلم برنده و بازنده (۱۹۹۵) کار خود را در هالیوود آغاز کرد.

او با بازی در فیلم گلادیاتور (۲۰۰۰) به چهره‌ای جهانی تبدیل شد. هر چند در سال ۱۹۹۷ با بازی در فیلم محرمانه لس آنجلس خود را به عنوان یک بازیگر طراز اول مطرح نمود.

راسل کرو تنها بازیگری است که ۵ فیلم او در ۷ سال متوالی نامزد جایزه بهترین فیلم سال شده‌اند که سه سال آن متوالی بوده‌است. در سال ۱۹۹۹ برای فیلم نفوذی اولین نامزدی اسکار خود را تجربه کرد. او در این فیلم با یکی از بزرگترین بازیگران تاریخ سینما یعنی آل پاچینو همبازی بود. این فیلم در ۷ رشته نامزد جایزه اسکار بود. در سال ۲۰۰۰ در یکی از فیلم‌های به یاد ماندنی سینما بازی کرد. گلادیاتور فیلمی بود که برای او جایزه اسکار را به خاطر یک نقش آفرینی ماندگار به ارمغان آورد. در سال ۲۰۰۱ در فیلم ذهن زیبا نقش آفرینی برجسته‌ای انجام داد و برای سومین سال متوالی نامزد جایزه اسکار شد و نام خود را در کنار بازیگران بزرگی همچون مارلون براندو و آل پاچینو که سه سال متوالی نامزد اسکار شده بودند دید که البته به آن نرسید.

این سه فیلم او نامزد جایزه بهترین فیلم سال نیز بودند که دو فیلم آخر یعنی گلادیاتور و ذهن زیبا برنده بهترین فیلم سال شدند.

فیلم‌شناسی[ویرایش]

فیلم[ویرایش]

سال عنوان نقش توضیحلا
۱۹۹۰ پیمان خونین ستوان جک کوربت
گذرگاه جانی رایان
۱۹۹۱ مدرک اندی
اسپاتسوود کیم بری
۱۹۹۲ رومپر استومپر هندو
۱۹۹۳ Hammers Over the Anvil ایست دریسکول
برومبی نقره‌ای مرد (اگان)
For the Moment لاچلان کوری
عشق در لیمبو آرتور باسکین
۱۹۹۴ The Sum of Us جف میچل
۱۹۹۵ سریع و مرده کورت
هیچ راهی برای بازگشت نیست زک گرانت
چیره‌دستی SID 6.7
Rough Magic الکس راس
۱۹۹۷ محرمانه لس آنجلس افسر وندل "باد" وایت
بهشت سوزان کالین اوبراین
جدا شدن استیو
۱۹۹۹ معما، آلاسکا کلانتر جان بیبی
نفوذی جفری ویگاند
۲۰۰۰ گلادیاتور ماکسیموس دسیموس مریدیوس
دلیل زندگی تری تورن
۲۰۰۱ ذهن زیبا جان فوربز نش
۲۰۰۳ ناخدا و فرمانده: آخر دنیا کاپیتان جک اوبری
۲۰۰۵ مرد سیندرلایی جیم جی برادوک
۲۰۰۶ یک سال خوب مکس اسکینر
۲۰۰۷ Bra Boys: Blood Is Thicker than Water گوینده صداپیشه؛ مستند
۳:۱۰ به یوما بن وید
گانگستر آمریکایی ریچی رابرتز
۲۰۰۸ یک مشت دروغ اد هافمن
۲۰۰۹ لطافت کارآگاه کریستوفورو
وضعیت فعلی کال مک‌آفری
۲۰۱۰ رابین هود رابین هود همچنین تهیه‌کننده
سه روز آینده جان برنان
۲۰۱۲ مردی با مشت‌های آهنین جک‌نایف
بینوایان ژاور
۲۰۱۳ شهر ویران نیکلاس هاستلر
مرد پولادین جور-ال
وسواس قرمز گوینده صداپیشه؛ مستند
۲۰۱۴ افسانه زمستان پرلی سومز / دیمن
نوح نوح
آب‌شناس جاشوا کانر نخستین کارگردانی
۲۰۱۵ پدران و دختران جیک دیویس همچنین تهیه‌کنندهٔ اجرایی
۲۰۱۶ مردان خوب جکسون هیلی
۲۰۱۷ ماشین جنگ باب وایت حضور افتخاری
مومیایی Dr. Henry Jekyll / Mr. Edward "Eddie" Hyde[۷]
۲۰۱۸ Turtle Odyssey گوینده مستند
پسر پاک شد مارشال ایمونز
۲۰۱۹ تاریخچه حقیقی دار و دسته کلی هری پاور
۲۰۲۰ نامتعادل تام کوپر
۲۰۲۱ لیگ عدالت زک اسنایدر جور-ال بدون ذکر نام در عوامل
۲۰۲۲ ثور: عشق و آذرخش زئوس
جایزه‌بگیر: زندگی جم بلچر جک اسلک
بزرگ‌ترین سفر تمام زمان‌ها برای آبجو آرتور کوتس
پوکر فیس جیک فولی همچنین کارگردان و نویسنده
۲۰۲۳ جن‌گیر پاپ گابریل امورث [۸]
۲۰۲۴ کریون شکارچی نیکلای کراوینوف [۹]
سرزمین بد ریپر [۱۰]
سگ‌های خفته [۱۱]
؟ پروژه جورج‌تاون Not yet released آنتونی میلر پساتولید[۱۲]

پانویس[ویرایش]

  1. Rahman, Abid; Ritman, Alex (25 March 2015). "Russell Crowe Never Applied for Citizenship, Says Australia's Department of Immigration". هالیوود ریپورتر. Retrieved 7 November 2021.
  2. Moran, Jonathon (17 June 2021). "Bizarre reason behind Russell Crowe's citizenship secret". The Daily Telegraph (Sydney). Retrieved 7 November 2021.
  3. Tan, Monica (25 March 2015). "Russell Crowe claims twice denied Australian citizenship: 'It's so, so unreasonable'". The Guardian. Retrieved 27 June 2021.{{cite web}}: نگهداری CS1: url-status (link)
  4. Roach, Vicki (26 June 2013). "Oscar-winner Russell Crowe denied Australian citizenship". Courier Mail. Archived from the original on 15 August 2016. Retrieved 26 June 2013.
  5. "L.A. Confidential (1997)". راتن تومیتوز. Retrieved October 19, 2021.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ ۶٫۲ ۶٫۳ "Russell Crowe". Wikipedia (به انگلیسی). 2019-03-25.
  7. «The Mummy Sneak Peek: First Look at Dr. Jekyll and Mr. Hyde | SYFY WIRE». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ آوریل ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۱۳ آوریل ۲۰۲۲.
  8. Grobar, Matt (June 27, 2022). "Russell Crowe To Star In Julius Avery's Supernatural Thriller The Pope's Exorcist For Screen Gems". ددلاین هالیوود. Retrieved June 28, 2022.
  9. Dick, Jeremy (March 20, 2022). "Sony's Kraven the Hunter Movie Starts Filming, First Set Footage Revealed". مووی‌وب. Archived from the original on March 20, 2022. Retrieved March 20, 2022.
  10. "Russell Crowe Is Liam Hemsworth's Eye in the Sky in 'Land of Bad' Trailer". کلایدر (وبگاه). December 19, 2023. Retrieved December 20, 2023.
  11. Frater, Patrick (2023-02-18). "Karen Gillan and Marton Csokas Join Russell Crowe in Cold Case Crime Film Sleeping Dogs (Exclusive)". ورایتی. Retrieved 2023-02-21.
  12. D'Alessandro, Anthony (October 10, 2019). "Russell Crowe To Star In Miramax Horror Thriller Pic". ددلاین هالیوود. Retrieved November 6, 2019.

منابع[ویرایش]

  • Russell Crowe: The Unauthorized Biography by James Dickerson, Schirmer Trade Books, 2003
  • Livewire Real Lives Russell Crowe (Livewires) by Wendy Anderson, Cambridge University Press, 2003

پیوند به بیرون[ویرایش]