رادیو فردا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرش به: ناوبری، جستجو
فارسی English


رادیو فردا
Radio Farda
Radio Farda logo.svg


زبان پخش فارسی
دفتر مرکزی پراگ، جمهوری چک Flag of the Czech Republic.svg
آغاز به کار ۲۰۰۳
نوع پخش رادیو:موج کوتاه
اینترنت:رادیو فردا
ماهواره:هات‌برد، عرب ست، آسیا ست، تل استار، نایل ست[۱]
وابسته رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی
موضوع برنامه‌ها سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، هنری، ورزشی و موسیقی
مدیر گروه هیئت مدیره[۲]
وبگاه radiofarda.com

رادیو فردا یک ایستگاه رادیویی فارسی‌زبان است که به هزینه کنگره آمریکا و تحت نظر هیئت رئیسه پخش اداره می‌شود. این رادیو شاخهٔ ایرانی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی است که مرکز آن در پراگ، پایتخت جمهوری چک قرار دارد.

«رادیوفردا» در سال ۲۰۰۶ میلادی بودجه سالانه‌ای معادل هفت میلیون دلار داشته است[۳] خبرها و گزارش‌هایی از رویدادهای سیاسی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی و اجتماعی ایران و جهان را در کنار مجموعه‌ای برگزیده از موسیقی ایرانی و غربی، هفت روز هفته، در تمام ساعات شبانه روز، به روی امواج کوتاه و متوسط و هم‌چنین ماهواره،[۴] اینترنت[۵] و بر روی تلفن‌های همراه پخش می‌کند.

وب‌سایت رادیو فردا آخرین اخبار و گزارش‌های مربوط به ایران و جهان را پوشش می‌دهد. این وب‌سایت در ایران از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی مسدود شده‌است و دسترسی کاربران داخل کشور به آن تنها از طریق فیلترشکن امکان‌پذیر است.[۶]

تاریخچه[ویرایش]

پیش از راه‌اندازی رادیو فردا در سال ۲۰۰۲،[۷] برنامه‌های رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی به زبان فارسی از سال ۱۹۹۸ پخش خود را آغاز کرد که مدیریت آن با استیو فیربنکس بود. رادیو آزادی به مدت پنج سال، هفت روز هفته، در ابتدا روزی نیم ساعت خبر و گزارش همراه با یک آهنگ پخش می‌کرد که بعدها این زمان به سه ساعت افزایش یافت و در سه ساعت بعدی گزارش‌ها بازپخش می‌شدند. در سال ۲۰۰۱، شورای اطلاع‌رسانی آمریکا تصمیم گرفت که رادیویی ۲۴ ساعته به زبان فارسی راه‌اندازی کند که بخش عمده‌ای از زمان آن به پخش آهنگ‌های فارسی و غربی اختصاص داشت.

برنامه‌ها[ویرایش]

رادیو فردا در طول هفته چندین برنامه ثابت نیم‌ساعته دارد که علاوه بر پخش اول در ساعات مختلف تکرار هم می‌شوند. ترتیب پخش این برنامه‌ها در سال ۲۰۱۰ به شرح زیر بوده‌است:

  • مجله اقتصادی- چهارشنبه (۷:۳۰ دقیقه شب به وقت تهران) بازپخش: پنجشنبه (۱۲:۳۰ نیمه شب و ۱۳ نیمروزی)
  • نگاه تازه- پنجشنبه (۷:۳۰ دقیقه شب به وقت تهران) بازپخش: جمعه (۱۲:۳۰ نیمه شب و ۱۳ نیمروزی)
  • جنگ فرهنگی - جمعه (۷:۳۰ دقیقه شب به وقت تهران) بازپخش: شنبه (۱۲:۳۰ نیمه شب و ۱۳ نیمروزی)
  • دیدگاه‌ها- شنبه (۷:۳۰ دقیقه شب به وقت تهران) بازپخش: یکشنبه (۱۲:۳۰ نیمه شب و ۱۳ نیمروزی)
  • صدای دیگر- یکشنبه (۷:۳۰ دقیقه شب به وقت تهران) بازپخش: دوشنبه (۱۲:۳۰ نیمه شب و ۱۳ نیمروزی)
  • گفتگو – گزارش ویژه- دوشنبه (۷:۳۰ دقیقه شب به وقت تهران) بازپخش: سه شنبه (۱۲:۳۰ نیمه شب و ۱۳ نیمروزی)
  • صدای شما- سه شنبه (۷:۳۰ دقیقه شب به وقت تهران) بازپخش: چهارشنبه (۱۲:۳۰ نیمه شب و ۱۳ نیمروزی)
  • رادیو پس‌فردا- شنبه تا چهارشنبه از ۲۱:۰۰ تا ۲۲:۰۰ شب به وقت ایران با اجرای فرشید منافی با زبان طنز[۸]

فشارهای حکومت ایران بر کارکنان رادیو فردا[ویرایش]

در سال ۲۰۱۰ همه کسانی که از ایران در آزمون استخدامی رادیو فردا شرکت کرده بودند دستگیر و زندانی شدند.

پیش از آن نازی عظیما، خبرنگار ایرانی – آمریکایی رادیو فردا، در پنجم بهمن سال ۱۳۸۵ برای عیادت مادر بیمار خود به ایران رفت اما گذرنامه او هنگام ورود به فرودگاه مهرآباد تهران توقیف شد. وی به اقدام علیه امنیت ملی متهم شده بود. نازی عظیما سرانجام پس از نزدیک به هشت ماه توانست گذرنامه ایرانی خود را پس بگیرد و در پایان شهریور ماه ۱۳۸۶ ایران را ترک کند. وی ناچار شد که مبلغ ۵۱۰ میلیون تومان (۵۱۰ هزار دلار آمریکا) به عنوان وثیقه گرو بگذارد. روز ۱۱ اسفند ۱۳۸۶، اعلام شد که دادگاهی در ایران وی را به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به یک سال حبس تعزیری محکوم کرده‌است.[۹] سایتی توسط دولت جمهوری اسلامی به نام رادیودیروز برای مقابله با رادیوفردا راه اندازی شده است.

سانحه برای خبرنگاران رادیو فردا[ویرایش]

رادیو فردا در روز سه شنبه، هفتم مهرماه سال ۱۳۸۸(۲۹ سپتامبر ۲۰۰۹)، دو تن از روزنامه‌نگاران جوان خود به نام‌های رزا آژیری و امیر زمانی‌فر را در یک سانحه رانندگی از دست داد و همکار دیگر آن، مهین گرجی، نیز که در همان حادثه به شدت زخمی شده بود سه ماه بعد جان باخت.[۱۰]

جوایز[ویرایش]

در بیست ژوئن ۲۰۱۱، برنامه «رادیو پس‌فردا» از مجموعه برنامه‌های رادیو فردا، موفق به دریافت دو جایزه «بهترین مجری رادیویی» و «بهترین برنامه گفتارمحور روزانه رادیویی» از سوی گروه بین‌المللی «نیویورک فستیوالز» شد.[۱۱]

در نوامبر ۲۰۱۱ انجمن پخش بین‌المللی "AIB" جایزه «شخصیت بین‌المللی رادیویی سال» را به فرشید منافی تهیه‌کننده و اجراکننده برنامه طنز «رادیو پس‎فردا» اهدا کرد.[۱۲]

کارکنان[ویرایش]

  • علیرضا کرمانی
  • امیر مصدق کاتوزیان
  • ژان خاکزاد
  • فریدون زرنگار
  • الهه روانشاد
  • رویا کریمی مجد
  • مراد ویسی
  • مهرداد قاسم‌فر
  • فهیمه خضر حیدری
  • هانا کاویانی
  • نوشین حسینی
  • حمید فاطمی
  • جمشید زند
  • مینا بهارمست
  • مهتاب وحیدی راد
  • نیوشا بقراطی
  • آرش حسن‌نیا
  • حسین قویمی
  • حسن جعفری
  • محمد ضرغامی
  • بابک غفوری آذر
  • بهروز کارونی
  • آنا رایس کایا
  • شهرام میریان

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. «شیوه شنیدن رادیو فردا». بازبینی‌شده در ۲۷ ژوئن ۲۰۱۰. 
  2. «صفحه رادیو فردا در سایت رادیو اروپای آزاد». بازبینی‌شده در ۲۶ ژوئن ۲۰۱۰. 
  3. David Finkel, «U.S. Station Seeks Ear of Iran's Youths: Radio Farda Goes Easy on the News, Heavy on Pop Music to Capture Vast Under-۳۰ Audience,» The Washington Post (June ۵, ۲۰۰۶).
  4. چگونه بشنوید http://www.radiofarda.com/howtolisten.aspx
  5. استریم رادیو=http://a638.l211020637.c2110.g.lm.akamaistream.net/D/638/2110/v0001/reflector:20637
  6. freegate - © 2011تمام حقوق این وب‌سایت بر اساس قانون کپی‌رایت برای رادیو فردا محفوظ است
  7. تاریخچه رادیو فردا به زبان انگلیسی http://www.rferl.org/info/Iran/186.html
  8. «رادیو پس‌فردا»(فارسی)‎. رادیو فردا، ۱۶ خرداد ۱۳۸۹. بازبینی‌شده در ۱۶ خرداد ۱۳۸۹. 
  9. مجموعه گزارش‌های رادیو فردا در باره نازی عظیما http://www.radiofarda.com/content/f1_naziazima_wrapup/394369.html
  10. درگذشت دو خبرنگار جوان ایرانی در پراگرادیو آلمان
  11. رادیو پس‌فردا دو جایزه رادیویی «نیویورک فستیوالز» را از آن خود کرد
  12. جایزه «شخصیت رادیویی سال ای‌آی‌بی» به فرشید منافی رسید

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

Radio Farda
Abbreviation RF
Formation December 2002
Purpose/focus Broadcast Media
Headquarters Prague, Czech Republic
Official languages Persian
Parent organization Radio Free Europe/Radio Liberty
Website RF website

Radio Farda is the Iranian Branch of the US congress-funded Radio Free Europe/Radio Liberty's (RFE/RL) broadcast services. It broadcasts 24 hours a day in the Persian language from its headquarters Prague, Czech Republic.[1] on 1.575 MW.Radio Farda first aired December 2002. Radio Farda broadcasts political, cultural, social, and art news with an emphasis on Iran. The name "Farda" means "tomorrow" in Persian. Radio Farda's broadcasts have been continually blocked by Iranian authorities over the history of its programming.[2]

On Radio Farda

Jay Solomon of the Wall Street Journal published a feature story on the challenges Radio Farda faces from an increasingly repressive Iranian regime as well as those in Washington who seek a tougher line on Iran. A few challenges he highlights are Radio Farda journalists being unjustly convicted of crimes against the state, and millions of dollars spent on jamming Radio Farda broadcasts. He also goes into detail about the fine line Radio Farda must walk to present itself as objective and accurate news source to its audience even though it is congressionally funded through the Broadcasting Board of Governors.[3][need quotation to verify]

An Iranian-American journalist working for Radio Farda, Parnaz Azima, was banned from leaving Iran after her trip to the country. She had entered Iran to visit her ailing mother. She was jailed in May 2007 and released in August.[4] Her passport was returned to her on a 550,000 U.S. Dollar bail.

History

Radio Farda was established in 2003 as a joint effort of RFE/RL and Voice of America (VOA). In 2007, the Broadcasting Board of Governors (BBG) decided to consolidate all of Radio Farda's operations under RFE/RL. Then in July 2008, RFE/RL assumed sole responsibility for all Radio Farda programming.[5]

In 2009 Radio Farda's SMS system, Facebook and Twitter profiles were launched. Farda's audience sends thousands of voice, text and e-mail messages and comments frequently on the website and Facebook page. Radio Farda Facebook page has over 25,000 friends.[5]

Media Environment In Iran

Following two weeks of large-scale protests during the June 12th Iranian elections authorities severely restricted the broadcasts of RFE/RL's Persian Service.[6]

Being one of the least free media environments in the world, Iran ranks 185th out of 195 in Freedom House's "Freedom of the Press 2009" report, behind countries like Sudan, Saudi Arabia, and Tajikistan. In the wake of mass public protests following June's disputed presidential elections, the Iranian government stepped up its efforts to control internet services and other forms of electronic communication, including broadcasts from Radio Farda, which remain illegal in the country.[7]

Radio Farda Awards

Radio Farda web editor Fred Petrossians won a media award from Think Social for an internet-based project he co-founded that seeks to spread awareness of bloggers' rights in Iran and other countries with unfree media.[8]

Iranian-born Radio Farda journalist Ahmad Rafat, now a well-known reporter based in Italy, has been honored for his more than 30 years of work advocating press freedom and exposing human rights abuses. The 2008 Ilaria Alpi award was presented by the Italian chapter of Reporters Without Borders to Rafat at a June 7 ceremony in Riccione, Italy.[9]

See also

References

External links

Coordinates: 50°4′44.19″N 14°28′42.7″E / 50.0789417°N 14.478528°E / 50.0789417; 14.478528