راب ون دم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
راب ون دم
آر وی دی در سال ۲۰۲۱
محل زندگیلس آنجلس، کالیفرنیا
همسر(ها)سونیا دلبک (ا.۱۹۹۵–ج.۲۰۱۸)
کشتی‌گیری حرفه‌ای
نام(های) رینگآر وی دی
راب زاتکووسکی
راب ون دم
راب زاکوسکی
قد۱۸۳ سانتیمتر (۶ فوت ۰ اینچ)
وزن۱۰۸ کیلوگرم
معرفیبتل‌کریک، میشیگان
لس آنجلس، کالیفرنیا
آغاز۱۹۹۰

رابرت "راب" الکس زاتکووسکی (به انگلیسی: Robert "Rob" Alex Szatkowski) (زادهٔ۱۸ دسامبر ۱۹۷۰) که بیشتر با نام راب ون دم (به انگلیسی: Rob Van Dam) (به اختصار RVD) شناخته می‌شود، یک کشتی‌گیر حرفه‌ای امریکایی می‌باشد که در حال حاضر ب ای کمپانی های محلی کشتی میگیرد.

ون دم بیشتر به خاطر نمایش‌هایی که در اواخر دههٔ ۹۰ در اکستریم چمپیونشیپ رسلینگ (ای سی دبلیو)، و اوایل تا اواسط دههٔ ۲۰۰۰ در ورلد رسلینگ فدریشن/ورلد رسلینگ اینترتینمنت (دبلیو دبلیو اف/ای)، و در اوایل دههٔ ۲۰۱۰ در توتال نانستاپ اکشن (تی ان ای) داشت شناخته می‌شود.

ون دم بین سه کمپانی ای سی دبلیو، دبلیو دبلیو ای و تی ان ای در مجموع ۲۱ بار قهرمان شده (شامل سه قهرمانی جهان) و اولین کشتی‌گیر تاریخ است که سه قهرمانی ای سی دبلیو، دبلیو دبلیو ای و تی ان ای را کسب کرده. ون دم همچنین یکبار برنده مانی این د بانک ۲۰۰۶ شده و تنها کشتی گیریست که به قهرمان تاج سه‌گانه دو کمپانی دبلیو دبلیو ای و ای سی دبلیو دست پیدا کرده است.

او در سال ۲۰۰۲ از طرف مجلهٔ Pro Wrestling Illustrated به عنوان بهترین کشتی‌گیر سال انتخاب شد. او به عنوان معروفترین کشتی‌گیر سال ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ از طرف خوانندگان همین مجله انتخاب شد. او به دلیل شباهت بسیار زیادش به ژان کلود ون دام فامیل خودش رو به ون دام تغییر داده است.

افتخارات و دستاوردها[ویرایش]

بازگشت به دبلیو دبلیو ای (۲۰۱۴)[ویرایش]

در ۱۶ ژوئن ۲۰۱۳ در پی پر ویو پیبک اعلام شد که راب ون دم در پی پر ویو مانی این د بنک به دبلیو دبلیو ای بازمی‌گردد. سپس اعلام شد که او یکی از اعضای حاضر در مسابقهٔ مانی این د بنک لدر مچ کمربند دبلیو دبلیو ای می‌باشد. او در مانی این د بنک بازگشت ولی موفق به کسب پیروزی در مسابقه اش نشد و رندی اورتن مسابقه را برد. در روز بعد در راو راب ون دم اولین مسابقه اش در راو را پس از چیزی حدود ۶ سال در مقابل کریس جریکو برد.۴ روز بعد در اسمکدان ون دم پس از حدود ۸ سال در اسمکدان حاضر شد و مسابقه اش در مقابل درن یانگ را پیروز شد. راب ون دم در ۷ آوریل ۲۰۱۴ در راو بعد از رسلمنیا ۳۰ مجدداً به دبلیو دبلیو ای بازگشت و در یک مسابقه مقابل دیمین سندو موفق به کسب پیروزی شد.

منابع[ویرایش]

ویکی‌پدیا انگلیسی