رابرت سولو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
رابرت سولو
زادهٔ۲۳ اوت ۱۹۲۴
بروکلین، نیویورک، نیویورک، ایالات متحده آمریکا
درگذشت۲۱ دسامبر ۲۰۲۳ (۹۹ سال)
لکسینگتون، ماساچوست، ماساچوست، ایالات متحده آمریکا
ملیتایالات متحده آمریکا
نهادمؤسسه فناوری ماساچوست
زمینهاقتصاد کلان
مکتب فکریاقتصاد نئو کینزی
فارغ‌التحصیلدانشگاه هاروارد
تاثیرگذارانواسیلی لئونتیف
ویلیام فیلیپس
آلوین هانسن
پل ساموئلسون
مشارکت‌هامدل رشد برونزا
جوایزمدال جان بیتس کلارک (۱۹۶۱)
جایزه نوبل اقتصاد (۱۹۸۷)
نشان ملی علوم (۱۹۹۹)
اطلاعات در IDEAS / RePEc

رابرت سولو (به انگلیسی: Robert Solow) (زاده ۲۳ اوت ۱۹۲۴ – درگذشته ۲۱ دسامبر ۲۰۲۳) اقتصاددان اهل ایالات متحده آمریکا بود که در سال ۱۹۸۷ موفق به دریافت جایزه نوبل در اقتصاد شد.[۱] او به خاطر فعالیت‌های ارزشمند خود در اقتصاد رشد این جایزه را به دست آورد[۲].

تولد و تحصیل[ویرایش]

رابرت سولو در ۲۳ اوت ۱۹۲۴ در بروکلین، نیویورک در خانوده‌ای یهودی‌تبار زاده شد. در سال ۱۹۴۰ در سن ۱۶ سالگی با بورس تحصیلی که به دست آورده بود وارد دانشگاه هاروارد شد و در آنجا در جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی و همچنین اقتصاد به مطالعه پرداخت.

او مدارک کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری خود را از دانشگاه هاروارد و به ترتیب در سال‌های ۱۹۴۷، ۱۹۴۹ و ۱۹۵۱ به دست آورد[۲].

رابرت سولو در ۲۱ دسامبر ۲۰۲۳، در سن ۹۹ سالگی در خانه خود در لکسینگتون، ماساچوست درگذشت.[۳]

عملکرد آکادمیک[ویرایش]

سولو بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۴ به عنوان دانشیار آمار در دانشگاه ام‌آی‌تی حضور داشت. او از سال ۱۹۵۴ تا ۱۹۹۵ با عناوین مختلف شامل استادیار اقتصاد، استاد اقتصاد و استاد نهادی اقتصاد در دانشگاه مذکور فعالیت کرد و از ۱۹۹۵ به بعد تحت عنوان استاد در همان دانشگاه حضور یافت[۲].

آثار علمی[ویرایش]

از جمله شاخص‌‌ترین کتاب‌های سولو عبارت هستند از[۲]:

بیل کلینتون در سال ۱۹۹۹ نشان ملی علوم را به سولو اعطا کرد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "The Sveriges Riksbank Prize in Economic Sciences in Memory of Alfred Nobel 1987". Nobel Foundation. Retrieved 2008-10-14.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ اسنودن، برایان و هوارد آر. وین (۱۳۹۳)، اقتصاد کلان مدرن: مصاحبه با بزرگان مکاتب مختلف اقتصادی، ترجمه پویا جبل عاملی و علی سرزعیم، تهران: دنیای اقتصاد.
  3. Hershey, Robert; Weinstein, Michael. "Robert M. Solow, Groundbreaking Economist and Nobelist, Dies at 99". The New York Times. Archived from the original on December 21, 2023. Retrieved December 21, 2023.

پیوند به بیرون[ویرایش]