دی-گلوکارات کلسیم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

گلوکارات کلسیم یا دی-گلوکارات کلسیم یا Calcium D-Glucarate یا CDG، یک مکمل غذایی است که از مشهور ترین ترکیبات گلوکارات است. دی- گلوکارات کلسیم،‌ نمک کلسیم از اسید دی-گلوکاریک است.

فرمول این ماده C6H8Ca O8 است [۱] حرف دی (D) ‌بخاطر نوع ایزومر نوری بخش گلوکارات این مولکول است (ایزومر‌های نوری اسید گلوکاریک، L و D هستند).


نقش فیزیولوژیک[ویرایش]

این ماده ای که به طور طبیعی توسط پستانداران از جمله انسان به مقدار کم تولید می‌شود. اسید گلوکاریک همچنین در بسیاری از میوه ها و سبزیجات با بیشترین غلظت در پرتقال ، سیب ، گریپ فروت و مخصوصا در سبزیجات چلیپائی یافت می‌شود.

نقش بالینی[ویرایش]

این ماده، به عنوان مکمل، دارای خواصی منحصر به فرد و در موراد زیر بسیار مؤثر است: نشان داده شده است که مکمل خوراکی کلسیم-D-گلوکارات باعث مهار بتا گلوکورونیداز ، آنزیمی تولید شده توسط میکرو فلور روده بزرگ و در سم‌زدایی فاز ۲ [۲] در کبد می شود. افزایش فعالیت بتا گلوکورونیداز با افزایش خطر ابتلا به سرطان های مختلف ، به ویژه سرطان های وابسته به هورمون مانند سرطان پستان ، پروستات و روده بزرگ ارتباط دارد. سایر کاربردهای بالینی بالقوه خوراکی کلسیم-D-گلوکارات شامل تنظیم متابولیسم استروژن و به عنوان یک عامل کاهش دهنده چربی (لیپید) است.

اثر پیشگیرانه در برابر سرطان پستان: گلوکارات کلسیم هم ممکن است محیط داخلی (milieu) هورمونی را تغییر دهد و همچنین به طور مستقیم از عوامل محیطی مسئول سرطان پستان سم‌زدایی کند. [۳]

کاهش کلسترول: در آزمایشش بر موش صحرایی نشان داده شد که D-گلوکارات اثر هیپو کلسترولمیک دارد. مکانیزم این اثر ناشناخته است. [۴]

سوخت و ساز استروژن: مهار فعالیت آنزیم بتا گلوکورونیداز توسط D-گلوکارات کلسیم به بدن این امکان را می دهد تا هورمون هایی مانند استروژن را قبل از جذب مجدد، دفع کند. نشان داده شده‌است که مصرف خوراکی مقادیر زیادی D-گلوکارات کلسیم، باعث کاهش ۲۳ درصدی سطح استروژن سرم در موش صحرایی می‌شود. از آنجا که بسیاری از سرطان های پستان به استروژن وابسته هستند ، قابلیت D-گلوکارات کلسیم در تأثیر بر سطح استروژن و سایر هورمون‌ها، منجر به به راه افتادن آزمایشات بالینی در چندین مرکز بزرگ سرطان در ایالات متحده شده است. [۵]

موضوعات مرتبط[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. http://www.chemspider.com/Chemical-Structure.136477.html
  2. سم زدایی کبد : مکانیسم و مسیرهای سم زدایی توسط کبد (تیم نویسندگان سلامت مگ، ۱۷ بهمن ۱۳۹۷)[پیوند مرده]
  3. Heerdt AS, Young CW, Borgen PI (1995). "Calcium glucarate as a chemopreventive agent in breast cancer". Isr J Med Sci. 31 (2–3): 101–5. PMID 7744577.{{cite journal}}: نگهداری یادکرد:نام‌های متعدد:فهرست نویسندگان (link)
  4. بانک اطلاعاتی مکمل های ایران
  5. "Calcium-D-glucarate. (review)". Altern Med Rev. 7 (4): 336–9. 2002. PMID 12197785.