دی‌ای‌او (سازمان)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سازمان DAO
نوعسازمان نامتمرکز خودگردان،[۱]
صنعتنرم‌افزار، سرمایه‌گذاری، رمزارز
بنا نهاده۲۰۱۶
محدودهٔ فعالیتزمین (جامعه بی‌حکومت)[۲]
افراد کلیدیStephan Tual, Simon Jentzsch, Christoph Jentzsch
مجموع دارایی۱۱٫۵ میلیون اتریوم[۳]
مالک+۱۸ ۰۰۰ ذی‌نفع[۴]
تعداد کارکنان۰ (خودکار)[۵]
دی‌ای‌او (نرم‌افزار)
نوشته‌شده باSolidity
پروانهگنو ال‌جی‌پی‌ال v3+

سازمان دی‌اِی‌او (انگلیسی: The DAO) یک سازمان نامتمرکز اینترنتی بود که برای فعالیت‌های تبلیغاتی، انتفاعی و صندوق ذخیره ارزی سرمایه‌گذاری می‌کرد. این سازمان فاقد هیئت مدیره و ساختار مدیریت متعارف بود.

تاریخچه[ویرایش]

کد کامپیوتری پشتیبان سازمان به وسیله کریستوف جنتچس نوشته شده‌است و به‌طور عمومی در گیت هاب منتشر شده‌است.[۶] سیمون جنچچ، برادر کریستف یانچچ، نیز در این سرمایه‌گذاری شریک بود.[۶] DAO در ۳۰ آوریل ۲۰۱۶ در ساعت 01:42:58 AM +UTC در بلوک ۱۴۲۸۷۵۷ اتریوم،[۷] با یک وب سایت و یک مهلت ۲۸ روزه برای جمع‌آوری سرمایه سازمان توسط سرمایه‌گذاری جمعی، راه اندازی شد.[۸][۹] در عرضه اولیه سکه بیش از ۳۴ میلیون دلار آمریکا تا ۱۰ مه ۲۰۱۶،[۸][۱۰] جمع شد و بیش از ۵۰ میلیون دلار آمریکا ارزش اتر (ETH) – ارزش دیجیتالی شبکه اتریوم — تا ۱۲ مه[۹] و بیش از ۱۰۰ میلیون دلار آمریکا تا ۱۵ مه 2016.[۸][۱۰] بزرگترین سرمایه‌گذار در DAO، کمتر از ۴ درصد از کل ارزهای DAO را داشت و ۱۰۰ سرمایه‌گذار برتر بیش از ۴۶ درصد از کل ارز DAO را داشتند.[۱۱] ارزش سرمایه اتر، از تاریخ ۲۱ مه ۲۰۱۶ بیش از۱۵۰ میلیون دلار است،[۱۲] از ۱۱٬۰۰۰ سرمایه‌گذار.[۱۳]

تا ماه مه ۲۰۱۶، DAO نزدیک به ۱۴ درصد از کل ارزهای (اسکناس یا پول معتبر) تا آن زمان را جذب کرده بود.[۲]

از تاریخ ۲۸ می ۲۰۱۶، ارزهای DAO، در بورس ارزهای دیجیتالی متنوعی قابل تجارت بود.[۲۲]

در ماه مه سال ۲۰۱۶ یک مقاله منتشر شد، که در آن تعدادی زیادی از آسیب‌پذیری‌های امنیتی که با DAO مرتبط بود را ذکر کرد و پیشنهاد کرد که سرمایه‌گذاران DAO از هدایت کردن DAO برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها تا زمانی که مشکل‌ها حل بشود، متوقف دست نگه دارند.[۱۴] اوایل ماه ژوئن یک از توسعه دهندگان اتریوم در گیت هاب به نقض مربوط به تماس‌های بازگشتی اشاره کرد که توسط پیتر ویسنز، بنیان‌گذار بنیاد بلاک چین در تاریخ ۹ ژوئن جمع‌آوری و در وبلاگ نوشته شده بود؛ و در ۱۴ ژوئن، اصلاح و پیشنهاد شده بود و در منتظر تأیید توسط اعضای DAO بود.[۱۵] در ۱۶ ژوئن، توجه بیشتری به آسیب‌پذیری تماس بازگشتی اعلام کردند توسط وبلاگ نویسان وابسته به IC3 شده بود.[۱۶][۱۷]

در ۱۷ ژوئن ۲۰۱۶، DAO تحت حمله قرار گرفت که ترکیبی از آسیب‌پذیری‌ها را شامل می‌شد، از جمله مربوط به تماس‌های بازگشتی، و آن کاربر کنترل ۳٫۶ میلیون اتر را به دست آورد که حدود یک سوم از ۱۱٫۵ میلیون اتری بود که به DAO سپرده شده بود. اتر تحت تأثیر واقع شده و آسیب دیده ارزشی حدود ۵۰ میلیون دلار در زمان حمله حدود داشت.[۳][۱۸] این سرمایه در یک اکانت با موضوع یک دوره نگهداری ۲۸ روزه تحت شرایط قرارداد اتریوم گذاشته شد، بنابراین در واقع از بین رفته بود؛ اعضای DAO و جامعه اتریوم دربارهٔ آنچه که بعداً انجام می‌دهند بحث می‌کردند، بعضی از آن‌ها حمله را یک مانور معتبر اما غیراخلاقی می‌دانستند، بعضی دیگر خواستار دوباره اتر بودند، و برخی دیگر خواستار تعطیلی و توقفDAO بودند.[۱۸][۱۹] در نهایت شبکه Ethereum سخت بود که مالیات را در DAO به یک آدرس بازیابی جابجا کند تا بتواند توسط صاحبان اصلی آن‌ها به Ethereum مبادله شود.[۲۰] با این حال، مخالفان به چنگال سخت ادامه دادند که از بلاک چین اتریوم استفاده شود که اکنون اتریوم کلاسیک نامیده می‌شود.

در سپتامبر ۲۰۱۶ پولونیکس DAO را از جفت‌های تجارت حذف کرد[۲۱] و در دسامبر ۲۰۱۶ کراکن هم ارز DAO را حذف کرد.[۲۲]

عملکرد[ویرایش]

DAO یک سازمان متمرکز غیر مستقل[۲۳] بود که به عنوان مجموعه ای از قراردادها میان افرادی که در اتریوم بلاک چین;[۲۴] مستقر بودند وجود داشت DAO نه آدرس فیزیکی نداشت، و نه افرادی در نقش‌های مدیریت رسمی.[۹] نظریه اصلی DAO این بود که با قدرت محول شده را از مدیران بگیرد و مستقیمأ آن را در دستان صاحبان قرار دهد. DAO توانایی هدایت کنندگان و مدیران سرمایه را گرفت تا سرمایه سرمایه داران به هدر نرود و گمراه نشود.[۲۵]

به عنوان یک سازمان فعال در بلاک چین، DAO ادعا کرد که کاملاً شفاف است: همه چیز توسط کد انجام شده‌است، که هر کسی می‌تواند ببیند و رسیدگی کند.[۲۶] به هر حال، پیچیدگی پایه کد و گسترش سریع DAO به این معنی بود که رفتار در نظر گرفته شده از سازمان و رفتار واقعی آن به شیوه‌های جدی متفاوت بود که تا آن زمان بعد از شفاف نبود. DAO به عنوان مرکزی که بودجه را بین پروژه‌ها تقسیم می‌کند (در حال حاضر اتر ارزش ارز اتریوم سرمایه‌گذاران با استفاده از عرضه دیجیتالی ارزها حق رأی را به دست آوردند؛[۹][۲۳] آن‌ها بر اساس پیشنهادها ارائه شده توسط پیمانکاران و گروهی از داوطلبان که «مدیران» نامیده می‌شوند، هویت افرادی که پیشنهادها توسط آن‌ها ارائه می‌شود را چک می‌کرد و از قانونی بودن پروژه‌ها قبل از «سفید کردن» آن‌ها مطمئن می‌ساخت.[۶] سود حاصل از سرمایه‌گذاری پس از آن به ذینفعان خود بازمی‌گردد.[۴]

علاوه بر این، برای کارکردن در دنیای واقعی، پیمانکاران احتمالاً نیاز به تبدیل اتر سرمایه‌گذاری شده به ارزهای دنیای واقعی را دارند. در ماه مه سال ۲۰۱۶، وکیل انتوری Hinkes گفت که فروش اتر به احتمال زیاد ارزش اتر را کاهش خواهد داد.[۲۷] کد پشت DAO دارای چندین ضمانت است که هدف آن جلوگیری از سازندگان آن یا هرکسی است که از لحاظ مکانیکی رأی‌گیری از سهامداران برای برنده شدن در سرمایه‌گذاری را بازی کند. با این وجود،[۱۲] این نمی‌تواند پیش‌بینی‌های سودآوری جعلی را جلوگیری کند و علاوه بر آن یک مقاله به تعدادی از آسیب‌پذیری‌های امنیتی اشاره می‌کند.[۱۴]

پیشنهادها و طرح‌ها[ویرایش]

Slock.it (یک شرکت آلمانی IOT) و Mobotiq (یک استارت آپ ماشین‌های برقی فرانسوی) به عنوان سرمایه‌گذاری بالقوه در وب سایت daohub.org در خلال دوره «خلق» ثبت نام شده‌اند. هر دو برادر جنتچس نیز در Slock.it شرکت می‌کنند .[۶]

قوانین و مقررات[ویرایش]

در تاریخ ۲۵ ژوئیه ۲۰۱۷، کمیسیون اوراق بهادار و بورس ایالات متحده یک گزارش بر عرضه اولیه سکه (ICO) و DAO، برای بررسی اینکه آیا DAO و اشخاص مرتبط با آن، و افراد با قوانین اوراق بهادار فدرال با پیشنهادها ثبت نشده و فروش ارزها DAO در برابر اتر، یک ارز مجازی است. SEC بر این عقیده بود که ارزهای DAO که در بلاک چین اتریوم فروخته می‌شد معابر و قانونی بوده و بنابراین ممکن است قوانین اوراق بهادار ایالات متحده را نقض کند .[۱][۲][۳][۶][۶][۹][۱۲][۱۴][۱۵][۱۵][۱۶][۱۶][۱۷][۱۷][۱۸][۱۸][۱۹][۲۳][۲۷][۲۷][۲۸][۲۹]


منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ The Decentralized Autonomous Organization and Governance Issues. Regulation of Financial Institutions eJournal: Social Science Research Network (SSRN). 5 December 2017.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ Staff, The Economist. May 21st 2016 The DAO of accrue. A new, automated investment fund has attracted stacks of digital money
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ Popper, Nathaniel (17 June 2016). "Hacker May Have Taken $50 Million From Cybercurrency Project". The New York Times.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ Tom Simonite for ام‌آی‌تی Technology Review. The “Autonomous Corporation” Called the DAO Is Not a Good Way to Spend $130 Million
  5. Brady Dale for The Observer. May 20, 2016 The DAO: How the Employeeless Company Has Already Made a Boatload of Money
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ ۶٫۲ ۶٫۳ ۶٫۴ ۶٫۵ Waterss, Richard (2016-05-17). "Automated company raises equivalent of $120M in digital currency". Financial Times. Retrieved 2016-05-17.
  7. https://etherscan.io/address/0xbb9bc244d798123fde783fcc1c72d3bb8c189413#code
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ ۸٫۲ Vigna, Paul (2016-05-16). "Chiefless Company Rakes In More Than $100 Million". Wall Street Journal. Retrieved 2016-05-16.
  9. ۹٫۰ ۹٫۱ ۹٫۲ ۹٫۳ ۹٫۴ del Castillo, Michael (2016-05-12). "The DAO: Or How A Leaderless Ethereum-Based Organization Raised $50 Million (Even Though No One Quite Knows What It Is)". CoinDesk. Retrieved 2016-05-13.
  10. ۱۰٫۰ ۱۰٫۱ Morris, David Z. (2016-05-15). "Leaderless, Blockchain-Based Venture Capital Fund Raises $100 Million, And Counting". Fortune. Retrieved 2016-05-16.
  11. "Virtual company may raise $200 million, largest in crowdfunding". 17 May 2016. Retrieved 20 May 2017 – via Reuters.
  12. ۱۲٫۰ ۱۲٫۱ ۱۲٫۲ Popper, Nathan (2016-05-21). "A Venture Fund With Plenty of Virtual Capital, but No Capitalist". New York Times. Retrieved 2016-05-22.
  13. Macheel, Tanaya (19 May 2016). "The DAO Might Be Groundbreaking, But Is It Legal?". American Banker (News). Retrieved 23 May 2016.
  14. ۱۴٫۰ ۱۴٫۱ ۱۴٫۲ Popper N. "https://www.nytimes.com/2016/05/28/business/dealbook/paper-points-up-flaws-in-venture-fund-based-on-virtual-money.html Paper Points Up Flaws in Venture Fund Based on Virtual Money]." New York Times May 27, 2016 [
  15. ۱۵٫۰ ۱۵٫۱ ۱۵٫۲ Michael del Castillo for CoinDesk June 14, 2016 Leaderless DAO Put to the Test Following Ethereum Vulnerability
  16. ۱۶٫۰ ۱۶٫۱ ۱۶٫۲ "The Initiative for Cryptocurrencies & Contracts". IC3. {{cite web}}: Cite has empty unknown parameter: |1= (help)
  17. ۱۷٫۰ ۱۷٫۱ ۱۷٫۲ "DAO Ether Trading Platform to Shut Down Following Ongoing Cyber-Heist". Softpedia. 17 June 2016. Retrieved 19 June 2016.
  18. ۱۸٫۰ ۱۸٫۱ ۱۸٫۲ ۱۸٫۳ Price, Rob (17 June 2016). "Digital currency Ethereum is cratering amid claims of a $50 million hack". Business Insider.
  19. ۱۹٫۰ ۱۹٫۱ Klint Finley for Wired. June 18, 2016 A $50 Million Hack Just Showed That The Dao Was All Too Human
  20. "Report of Investigation Pursuant to Section 21(a) of the Securities Exchange Act of 1934: The DAO" (PDF). Securities and Exchange Commission. July 25, 2017. Retrieved 13 June 2018.
  21. "Poloniex to delist 27 altcoins including DSH and DA". Economic Times. 24 August 2016.
  22. "DAO Delisting". Kraken website. 18 December 2016. Archived from the original on 12 October 2018. Retrieved 4 July 2018.
  23. ۲۳٫۰ ۲۳٫۱ ۲۳٫۲ Bannon, Seth (2016-05-16). "The Tao of "The DAO" or: How the autonomous corporation is already here". TechCrunch. Retrieved 2016-05-16.
  24. Castillo, Andrea (2016-05-24). "Can a Bot Run a Company?". Reason. Retrieved 2016-05-25.
  25. "The DAO Will Soon Become The Greatest Threat Banks Have Ever Faced". 25 May 2016. Archived from the original on 24 June 2016. Retrieved 31 May 2016.
  26. "Ethereum's $150-Million Blockchain-Powered Fund Opens Just as Researchers Call For a Halt". Retrieved 31 May 2016.
  27. ۲۷٫۰ ۲۷٫۱ ۲۷٫۲ Andrew Hinkes for CoinDesk. May 19, 2016 The Law of The DAO
  28. "SEC Issues Investigative Report Concluding DAO Tokens, a Digital Asset, Were Securities; U.S. Securities Laws May Apply to Offers, Sales, and Trading of Interests in Virtual Organisations. Press Release 2017-131". U.S. Securities and Exchange Commission.
  29. "SEC Issues Investigative Report Concluding DAO Tokens, a Digital Asset, Were Securities; U.S. Securities Laws May Apply to Offers, Sales, and Trading of Interests in Virtual Organisations. Press Release 2017-131". U.S. Securities and Exchange Commission.