دیورود (رودسر)

مختصات: ۳۶°۵۳′۵۱″شمالی ۵۰°۱۳′۲۰″شرقی / ۳۶٫۸۹۷۴°شمالی ۵۰٫۲۲۲۳°شرقی / 36.8974; 50.2223
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دیورود
کشور ایران
استانگیلان
شهرستانرودسر
بخشرحیم‌آباد
مردم
جمعیت۹۹ نفر
دیورود بر ایران واقع شده‌است
دیورود
روی نقشه ایران
۳۶°۵۳′۵۱″شمالی ۵۰°۱۳′۲۰″شرقی / ۳۶٫۸۹۷۴°شمالی ۵۰٫۲۲۲۳°شرقی / 36.8974; 50.2223

دیورود ، روستایی که در ۲۷ کیلومتری بخش رحیم‌آباد از توابع شهرستان رودسر، استان گیلان در ایران قرار دارد. در همسایگی روستاهای زیاز، میلاش و سیاهکشان.
کلمه «دیورود» در کتاب وجه تسمیه روستاهای گیلان اثر مرحوم جهانگیر سرتیپ پور به معنی «روشن آب» آمده‌است.

جمعیت روستای دیورود[ویرایش]

این روستا در دهستان اشکور سفلی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۹ نفر (۳۲خانوار) بوده‌است.

جاذبه‌های تاریخی[ویرایش]

در سال ۱۳۴۸ کاوش کوتاه مدتی توسط محمود کردوانی، باستانشناس در خاک این روستا انجام گرفت بر اساس گزارش وی گورستان باستانی با قبور بزرگ و سنگ‌های حجیم در اطراف این روستا جلب نظر می‌کند که حفاری‌های غیرمجاز بخش بزرگی از آنرا تخریب کرده‌است و از قدمت تاریخی به اوایل هزاره اول ق. م تعلق دارد.
آثار و بناهای قدیمی بسیار زیادی در این روستا وجود دارد که دارای اهمیت تاریخی فراوانی است مهمترین آن‌ها عبارتند از: آثار قلعه‌ای قدیمی و گورستانی بزرگ بر بالای محوطه سلم سو و مناطق معروفی چون محوطه پلنگ پشته سو و خمراپشته در اطراف این تپه.
آثار و نشانه‌های یک قبرستان گبری با سنگ‌های بسیار بزرگ در منطقه دیر بام یا دیوروبام آثار و نشانه‌های قدیمی در محوطه چال زیمی که در حال شخم زمین به دست آمده‌است.

جاذبه گردشگری[ویرایش]

دیورود (رودسر) تا چند دهه قبل گذرگاه و استراحتگاه اشکوریان بوده‌است، چه بسیار مشاهده می‌شد که چاروداران «carvedaran» (همراهان قاطر و اسب و کسانی که افسار این حیوانات در دست آنهاست) و رهگذران برای کم نمودن بار خستگی راه مجبور می‌شدند شب را در این روستا استراحت نمایند.
در این روستا دو رودخانه وجود دارد که یکی از مسیر مازوبن و دیگری از مسیر لامشکن سرازیر می‌شود. آبشار دیورود (رودسر) از دیگر نقاط معروف این روستاست که سرچشمه آن از لامشکن می‌باشد.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.