دیر سمعان

مختصات: ۳۶°۲۰′۰۳″ شمالی ۳۶°۵۰′۳۸″ شرقی / ۳۶٫۳۳۴۱۷°شمالی ۳۶٫۸۴۳۸۹°شرقی / 36.33417; 36.84389
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دیر سمعان
کنیسة مار سمعان العمودی
قلعة سمعان
نمایی از مجموعه
Map
دین
وابستگیمسیحیت
سال تقدیس475 AD
وضعیتدرحال تخریب
مکان
مکانMount Simeon, استان حلب، سوریه
مختصات۳۶°۲۰′۰۳″ شمالی ۳۶°۵۰′۳۸″ شرقی / ۳۶٫۳۳۴۱۷°شمالی ۳۶٫۸۴۳۸۹°شرقی / 36.33417; 36.84389
معماری
گونهکلیسا (ساختمان)
سبکمعماری بیزانسی

دیر سمعان یا کلیسای استایلایتس سنت سیمئون (عربی: کنیسة مار سمعان العمودی، آوانگاری: Kanīsat Mār Simʿān el-ʿAmūdī) ساختمانی است که می‌توان قدمت آن را پیش از سده ۵ میلادی یافت، تقریباً در ۳۰ کیلومتر (۱۹ مایل) قسمت شمال غربی حلب، سوریه واقع شده‌است. این کلیسا یکی از قدیمی‌ترین مجموعه‌های کلیسایی است که باقی مانده‌است. این بنا در محل ستون Saint Simeon Stylites، یک راهب مشهور گوشه‌گیر ساخته شده‌است. این کلیسا همچنین به نام‌های قلعه سمعان یا دیر سمعان نیز شناخته می‌شود.

تاریخ[ویرایش]

این مکان مدتها رها شده و ویران شده‌است، بخشی از مجموعه ویرانه‌هایی است که به عنوان شهر فراموش‌شده سوریه شناخته می‌شود. تا همین اواخر، بقایای ستون مقدس سیمئون هنوز وجود داشت. قسمتهای قابل توجهی که از ستون ستون باقی مانده‌است آخرین بار در قرن هفدهم قابل مشاهده بود. گنبد بالای آن ظاهراً تا قرن نوزدهم باقی مانده‌است.

معماری[ویرایش]

برخلاف بسیاری از کلیساهای جامع ساخته شده در قرون وسطی در اروپا، ایده کلیسای مقدس سیمئون به عنوان یک پروژه در یک بازه زمانی کوتاه تحقق یافت. کلیسا به شکل صلیبی که از چهار مجتمع کلیسایی مجزا تشکیل شده بود، طراحی شده‌است. زمینه‌های ساخت کلیسا توسط مقامات امپراطوری داده شد.

یونسکو[ویرایش]

نمایی از کلیسای استایلایتس سنت سیمئون

از ژوئن ۲۰۱۱، کلیسا و دهکده اطراف آن توسط سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) به عنوان بخشی از " دهکده‌های باستانی شمال سوریهمیراث جهانی تعیین شد.[۱] یونسکو ارزش زیادی برای ساختمان قائل است زیرا نمایانگر فداکاری بسیار زیاد آن برای یک دوره مقدس است که توسط سنت سیمئون تجلی یافته‌است.

جنگ‌ها[ویرایش]

کلیسای سنت سیمئون به‌طور مداوم با تخریب جنگ‌ها روبرو شده‌است.

جنگ اعراب و بیزانس[ویرایش]

کلیسا تحت تأثیر این جنگ برای کنترل سوریه بین بیزانس و اعراب قرار گرفت. با وجود این، بیزانس‌ها حتی پس از چنین ویرانی کلیسا را مستحکم کردند. این مجموعه توسط امیر حلب سعدالدوله مورد حمله و فتح قرار گرفت و قلعه محسوب می‌شد. این امر نماد مجموعه را به عنوان یک مکان مقدس به خطر انداخت و مانع ادامه بازدید نمازگزاران از مجموعه به منظور پرستش نشد.

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

  • قدیمی‌ترین کلیساهای جهان
  • تاریخ گنبدهای رومی و بیزانس

منابع[ویرایش]

  1. "Ancient Villages of Northern Syria". UNESCO. Retrieved 14 July 2011.

خواندن بیشتر[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

پرونده‌های رسانه‌ای مربوط به Church of Saint Simeon Stylites در ویکی‌انبار