دیره اسماعیل‌خان، پاکستان

مختصات: ۳۱°۴۹′ شمالی ۷۰°۵۵′ شرقی / ۳۱٫۸۱۷°شمالی ۷۰٫۹۱۷°شرقی / 31.817; 70.917
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از دیره اسماعیل خان)
ڈیره اسماعیل خان
دیره اسماعیل‌خان
ڈیره اسماعیل خان در پاکستان واقع شده
ڈیره اسماعیل خان
ڈیره اسماعیل خان
Distict map of Pakistan. Dera Ismail Khan district is maroon colored and other خیبر پختونخوا districts are in white.
مختصات: ۳۱°۴۹′ شمالی ۷۰°۵۵′ شرقی / ۳۱٫۸۱۷°شمالی ۷۰٫۹۱۷°شرقی / 31.817; 70.917
کشور پاکستان
بخشخیبر پختونخوا Province
مدیریت
 • DC DIKhanMr. Nisar Ahmad
بلندی
۱۶۵ متر (۵۴۱ پا)
منطقه زمانییوتی‌سی +۵ (PST)
Number of union councils۴۷

دیره اسماعیل‌خان (به اردو: ڈیرہ اسماعیل خان) شهری در ایالت مرزی شمال غربی کشور پاکستان است که در سرشماری سال ۲۰۰۶ میلادی، ۱۰۲٫۹۹۹ نفر جمعیت داشته‌است.[۱]

دیره اسماعیل‌خان در جنوب خیبر پختونخوا و در ساحل غربی رودخانه سند واقع شده‌است. مردم آن بیشتر به پرورش دام مشغولند. «دیره» به معنی چادر و خیمه است.

مردم این شهر به پشتو در این منطقه صحبت می‌شود. ساکنان اولیه در اینجا متعلق به قوم لکهیسر هستند که از کوهات آمده و در اینجا سکونت گزیده‌اند. اصلی‌ترین پیشه لکهیسری‌ها اسلحه‌سازی بود و حتی امروزه هم مشغول تعمیر سلاح هستند. افراد زیادی با این حرفه مرتبط هستند. برای مدتی مردم قوم لکهیسر منطقه بزرگی از دیره را در اختیار داشتند، اما بعداً زمین‌های خود را به ذیگران فروختند.

دیره اسماعیل خان در ابتدا منطقه‌ای کم‌سکنه بود، اما بعداً کشاورزی در آن توسعه قابل توجهی یافت و خانه‌های بزرگ در مزارع آن ساخته شد. روش‌های جدید آبیاری با استفاده از چاه‌های لوله در آن رشد یافت و دانشگاهی به نام دانشگاه گومل نیز در این شهر ساخته شد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Pakistan: largest cities and towns and statistics of their population" (به انگلیسی). world-gazetteer. Retrieved 19 May 2012.[پیوند مرده]