دژ واول

مختصات: ۵۰°۰۳′۱۴″ شمالی ۱۹°۵۶′۰۵″ شرقی / ۵۰٫۰۵۳۸۹°شمالی ۱۹٫۹۳۴۷۲°شرقی / 50.05389; 19.93472
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دژ واول
نمای شبانه دژ
نوعدژ
مکانکراکوف، کراکوف، لهستان
مختصات۵۰°۰۳′۱۴″ شمالی ۱۹°۵۶′۰۵″ شرقی / ۵۰٫۰۵۳۸۹°شمالی ۱۹٫۹۳۴۷۲°شرقی / 50.05389; 19.93472
ناحیه۷٬۰۴۰ متر مربع (۰٫۷۰۴ هکتار)
ساخته‌شدهسده‌های ۱۳ و ۱۴ میلادی
سبک(های) معماریمعماری رمانسک، معماری گوتیک، رنسانس، معماری باروک
بازدیدکنندگان۲٫۱۰۰٫۰۰۰ (in ۲۰۱۹)[۱]
مالک
وبگاهOfficial Website
نام رسمی: کراکوف
نوعفرهنگی
معیارIV
تعیین۱۹۷۸ (دومین کمیته میراث جهانی یونسکو)
شمارهٔ ارجاع[۱]
کشورلهستان
منطقهفهرست میراث جهانی
دژ واول در مرکز کراکوف واقع شده
دژ واول
موقعیت دژ واول در مرکز کراکوف
دژ واول در لهستان واقع شده
دژ واول
دژ واول (لهستان)

دژ سلطنتی واول (لهستانی: Zamek Królewski na Wawelu) یک دژ است که در کراکوف، لهستان واقع شده‌است. این مکان نخستین میراث جهانی یونسکو در جهان است. این دژ که توسط کازیمیر کبیر ساخته شد،[۲] شامل دسته‌ای از ساختمان‌ها و سازه‌ها است که دور حیاط اصلی که به شیوه معماری رنسانس ساخته شده‌است قرار دارد. این دژ که یکی از بزرگ‌ترین‌ها در لهستان است، شیوه‌های معماری قرون وسطی، رنسانس و باروک را نشان می‌دهد. این مجموعه چندین ساختمان و سازه مهم تاریخی و ملی لهستان را شامل می‌شود، مانند کلیسای جامع واول که در آن پادشاهان سرشناس لهستانی تاج‌گذاری کردند و به خاک سپرده شدند.

در سال ۱۹۷۸ دژ واول به عنوان بخشی از شهر تاریخی کراکوف، به عنوان نخستین میراث جهانی یونسکو در جهان ثبت شد. این قلعه بخشی از یک مجموعه معماری مستحکم است که بر فراز یک برون‌زد یکپارچه در ساحل چپ رودخانه ویستولا و در ارتفاع ۲۲۸ متری از سطح دریا ساخته شده‌است.[۳] این مجموعه متشکل از ساختمان‌های متعدد و با اهمیت تاریخی و ملی است. برخی از قدیمی‌ترین سازه‌های سنگی این دژ را می‌توان به سال ۹۷۰ بعد از میلاد نیز انتساب داد که علاوه بر این موارد، شامل نخستین نمونه‌های معماری رومی و گوتیک در لهستان نیز محسوب می‌شود.[۴][۵]

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Głowicka-Wolska,Redakcja, Eliza. "Zoo Wrocław – rekord frekwencji w 2015: lepiej od Wawelu i Wieliczki – www.wroclaw.pl". Retrieved 6 May 2017.
  2. "Castles.info – Krakow castle, Wawel". www.castles.info. Archived from the original on 17 اكتبر 2017. Retrieved 6 May 2017. {{cite web}}: Check date values in: |archive-date= (help)
  3. Dr. Jan Urban, "Geological foundation of Kraków" retrieved from the Internet Archive, May 21, 2008
  4. Zygmunt Świechowski, Stan wiedzy na temat chronologii wczesnej architektury monumentalnej w Polsce po pięcioletnich badaniach przy zastosowaniu metody 14C, "Kwartalnik architektury i urbanistyki" nr 3/2011.
  5. Kozakiewicz, p 287.

پیوند به بیرون[ویرایش]