کارآموزی پزشکی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از دوره دستیاری)
همکاری کارآموز برای احیای بیمار

دوره کارآموزی پزشکی یا دوره اقامت پزشک در بیمارستان یا دوره رزیدنسی (به انگلیسی: Residency) در علوم پزشکی دوره‌ای است عملی و تکمیلی در تحصیلات آموزش عالی که در بسیاری از کشورها پس از اخذ دکترای حرفه‌ای توسط پزشکان گذرانیده می‌شود. به شخصی که این دوره را می‌گذراند کارآموز پزشکی، پزشک مقیم یا رزیدنت گفته می‌شود.[۱] دانش‌آموختگان این دوره به عنوان متخصص، با درجه تخصص رشته گذرانده شده وارد بازار کار می‌شوند پس از پایان این دوره پزشک قادر خواهد بود در دوره فوق تخصص به تحصیل ادامه دهد.

این دوره را نیز می‌توان در دیگر رشته‌های دکترای حرفه‌ای همچون دامپزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و علوم آزمایشگاهی نیز گذراند.[۲][۳][۴]

اغلب طول دوره کارآموزی پزشکی ۴ سال یا بیشتر است، و شخص رزیدنت به فراگیری و آموزش بالینی یا عملی مبانی و گرایش‌های تخصص خود می‌پردازد.

در ایران[ویرایش]

در ایران ۲۶ تخصص پزشکی آموزش داده می‌شوند که به شرح زیر هستند:[۵]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «Accreditation Council For Graduate Medical Education» (PDF). بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۱۵ ژوئن ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۱۵ ژوئن ۲۰۱۰.
  2. «CAMPEP Medical Physics Residency Programs: Status, Challenges, and Relationship with AAPM and ABR Goals» (PDF). بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۵ دسامبر ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۱۰ اوت ۲۰۱۰.
  3. [۱]
  4. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۳۰ ژوئیه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۵ اوت ۲۰۱۲.
  5. «دفترچه راهنمای انتخاب رشته محل تحصیل آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی سال ٩٨ وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی». سنجش آموزش پزشکی.[پیوند مرده]