دودمان کاپت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از دودمان کاپتی)
خاندان کاپت

زره و اسلحه کاپتی
خاندان مادرروبرتیان
کشورفرانسه
تاریخ بنیان‌گذاری۹۸۷ میلادی
بنیانگذارهوگو کاپه
عنوان‌ها
فهرست

دودمان کاپِتی پس از کارولنژی‌ها از سال ۹۸۷ تا ۱۳۲۸ میلادی بر فرانسه فرمان راندند. سه شاخه از این دودمان با نام‌های والوآها، بوربون‌ها و افسران بر فرانسه فرمان راندند.

از برآمدن تا سرنگونی[ویرایش]

نخستین مرد نیرومند این خاندان هوگو بزرگ پسر شاه روبر یکم بود. او در دوره ناتوانی کارولنژی‌ها قدرت و اعتبار بسیاری به دست آورد. پسر او، هوگو کاپه، که در آغاز چون پدر کنت پاریس و دوک فرانک‌ها بود توانست از ناتوانی لوئی پنجم، واپسین شاه کارولنژی و نیز همیاری امپراتوران آلمان و اسقف رمس بهره گرفته و به پادشاهی برسد. هرچند تا سال‌ها کلیسای کاتولیک او را به شاهی فرانسه نمی‌پذیرفت. همچنین کاپتی‌ها در آغاز بر همه فرانسه چیرگی نداشتند و با گذشت زمان بر مرزهای کشورشان افزودند.

پادشاهی کاپتی‌ها با کشاکش جنگ‌های صلیبی همدوره بود و برخی از این پادشاهان نیز خود در جنگ‌های صلیبی شرکت کردند و حتی لوئی نهم برای دلاوریهایش در جنگ با مسلمانان از سوی کلیسا پس از مرگ، سن‌لوئی یا لوئی قدیس خوانده شد.

پس از لوئی دهم فرانسه دچار مشکلی به نام جانشینی پادشاه شد چرا که تا زمانی که لوئی زنده بود پسری نداشت. همسر لوئی دهم که آبستن بود ولی پس از مرگ شوهر پسری به دنیا آورد که از آغاز زاده شدن به پادشاهی فرانسه رسید و نام ژان یکم را بر او گذاردند؛ ولی این پادشاه نوزاد نیز پنج روز بیشتر زنده نماند و به ناچار عمویش به نام فیلیپ پنجم به پادشاهی برگزیده شد؛ ولی چون فیلیپ پنجم هم فرزند پسری نداشت باز فرانسه دچار تنگنای جانشینی شد و پس از مرگ فیلیپ برادر جوان‌تر وی شارل چهارم به پادشاهی رسید. از آنجا که از شارل نیز فرزند پسری نمانده بود که جانشین وی شود سرانجام پادشاهی به دودمان والوآ رسید که شاخه‌ای از کاپتی‌ها بودند.

فهرست پادشاهان کاپتی[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • ویکی‌پدیای انگلیسی