دوئل (فیلم ۱۹۷۱)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دوئل
پوستر فیلم
کارگرداناستیون اسپیلبرگ
تهیه‌کنندهجورج اکستین
نویسندهریچارد متیسون
بازیگراندنیس ویور
موسیقیبیلی گلدنبرگ
فیلم‌بردارجک ای. مارتا
تدوین‌گرفرانک موریس
توزیع‌کنندهیونیورسال استودیوز
تاریخ‌های انتشار
  • ۱۳ نوامبر ۱۹۷۱ (۱۹۷۱-11-۱۳)
مدت زمان
۷۴ دقیقه (پخش تلویزیونی)
۹۰ دقیقه (تدوین سینمایی)
کشورایالات متحده آمریکا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۴۵۰٬۰۰۰ دلار

دوئل (به انگلیسی: Duel) یک تله‌فیلم اکشن و دلهره‌آور [۱][۲]آمریکایی محصول سال ۱۹۷۱ به کارگردانی استیون اسپیلبرگ در اولین کارگردانی بلندش بود. این فیلم بر اساس یک مسافر تجاری با بازی دنیس ویور متمرکز است که با ماشین خود در کالیفرنیا برای ملاقات با یک مشتری رانندگی می‌کند. با این حال، او خود را تحت تعقیب و وحشت راننده یک کامیون می‌بیند.


این فیلم توانسته با داشتن المان های میخکوب کننده و جنایی و موسیقی فوق العاده، به فیلمی نسبتاً خوب و گیرا از نگاه منتقدین و تماشاگران تبدیل شود.[۳] به دلیل نشان ندادن چهره و ظاهر آنتاگونیست (شخصیت منفی) و کم حرف بودن پورتاگونیست(قهرمان و شخصیت اصلی داستان)، فیلم در هر سکانسی، بیننده را غافلگیر و میخکوب میکند.

داستان[ویرایش]

در صحرای گرم کالیفرنیا مردی با یک ماشین شیک و قرمز که از تمیزی برق میزند در حال رفتن به یک قرار کاری است. در جاده، به‌دلیل سبقت گرفتن از یک تانکر پیتربیلت کهنه و خاکی رنگ، گرفتار رانندهٔ سادیسمیِ آن می‌شود که می‌خواهد به هر شکل ممکن او را اذیت کند.

ساخت[ویرایش]

این فیلم نخستین فیلم بلند اسپیلبرگ است و او با ساخت این فیلم نبوغ خود را در سینما به اثبات رساند. نویسنده این فیلم داستان را از یک ماجرای واقعی که برای خود او پیش آمده بود نوشت. برای فیلمبرداری از دو تانکر پیتربیلت مدل ۱۹۵۵ استفاده شد. در سکانسی راننده تانکر درحال هل دادن ماشین سواری است که با قطار در حال حرکت برخورد کند. در این سکانس از یک کامیون دیگر استفاده شده که تفاوت های نامحسوس و جزیی با کامیون اصلی دارد.

منابع[ویرایش]

  1. "Spielberg's brilliant feature debut is a textbook example of what an ambitious and talented young director can do with modest resources". Cinephiliabeyond.org. February 20, 2015. Archived from the original on February 21, 2015. Retrieved October 30, 2019. I think when you make an action film, especially a road picture, it's the best way to work, because it's very hard to pick up a script and sift through five hundred words of prose and then commit them to memory.
  2. "Spielberg's Duel, Four Wheel Combat". The New York Times. April 15, 1983. Archived from the original on October 6, 2020. Retrieved October 30, 2019. Duel might almost have been a silent film, because it expresses so much through action and so little through the words that are here.
  3. Duel (TV Movie 1971) - IMDb (به انگلیسی), retrieved 2022-12-22

پیوند به بیرون[ویرایش]