دهستان هرابرجان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دهستان هرابرجان
[[پرونده:
برج اداره هرابرجان معروف به برج علی عزیز خان با قدمت زندیه ـ افشاریه
|center|200px|تصویری از دهستان هرابرجان]]
تصویری از دهستان هرابرجان
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانیزد
شهرستانمروست
بخشمرکزی
مرکز دهستانهرابرجان
سال تأسیس۱۳۶۶ خورشیدی
جمعیت۲٬۸۳۰ نفر (۱۳۹۵)
تعداد آبادی۱۱

دهستان هرابرجان، یکی از دهستان‌های بخش مرکزی شهرستان مروست در استان یزد ایران است که به علت مرکزیت سیاسی و اداری روستای هرابرجان این دهستان نیز به نام این روستا نام گذاری گردید. مرکز این دهستان، روستای هرابرجان است.[۱] این دهستان از زمان ناصرالدین شاه قاجار با نام قریه هراورجان یا هرابرجان در اسناد موجود وجود داشته و یکی از مهم‌ترین قریه‌های بلوک بوانات و ولایت آباده در استان فارس بوده است.

پیشینه تقسیمات[ویرایش]

دهستان هرابرجان در سال ۱۳۵۴ از شهرستان آباده استان فارس جدا و به شهرستان شهربابک استان کرمان پیوست؛ سپس، در سال ۱۳۵۹ از شهرستان شهربابک جدا و به شهرستان مهریز استان یزد پیوست، اما زیاد طول نکشید که به شهرستان خاتم پیوست و اکنون به شهرستان مروست پیوسته‌است. این دهستان از زمان نخستین تقسیمات کشوری در سال ۱۲۸۶ هجری شمسی در دوره قاجار با عنوان مجموعه دهات یا قریه هرابرجان با مرکزیت روستای هرابرجان در این تقسیمات تعریف شد. در این تقسیمات که نخستین تقسیمات کشوری ایران نیز شناخته می‌شود، دهستان هرابرجان مجموعه‌ای از چندین ده و آبادی ومزرعه بود که به دلیل مرکزیت روستای هرابرجان ، نام این روستا بر مجموعه توابع و دهات اطراف آن نیز گذاشته شد. این دهات و آبادی‌ها شامل روستاهای هرابرجان ، ترکان ، حسین آباد، رحمت آباد و چندین آبادی و مزرعه بوده است. بر اساس قانون تشکیل ایالات و ولایت سال ۱۲۸۶ هرابرجان در تقسیمات کشوری از توابع بلوک بوانات در ولایت آباده و ایالت فارس محسوب می‌شد[۲].

در نخستین تقسیمات کشوری در دوره پس از قاجار، در سال ۱۳۱۶، هرابرجان به عنوان یک دهستان با مرکزیت روستای هرابرجان در بخش بوانات، شهرستان آباده و استان هفتم ایران که استان فارس امروزی است قرار گرفت. از آن زمان تا کنون هرابرجان همچنان با همین نام در تقسیمات کشوری معرفی شده است. در آخرین تقسیمات کشوری در سال ۱۴۰۰ نیز هرابرجان با وضعیت یک دهستان با مرکزیت روستای هرابرجان در تقسیمات کشوری جمهوری اسلامی ایران در وب سایت وزارت کشور معرفی شده است.[۳][۴]

جمعیت[ویرایش]

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت دهستان هرابرجان برابر با ۲٬۸۳۰ نفر بوده‌است.[۵]

منابع[ویرایش]

  1. سامانه ملی قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران (۲۰۲۲-۰۵-۲۳). «ایجاد و تشکیل تعداد ۵ دهستان شامل روستاها، مزارع و مکان‌های واقع در شهرستان مهریز تابعه استان یزد مصوب ۱۳۶۶/۰۲/۰۲ هیئت وزیران». Qavanin.ir.
  2. «قانون تشکیل ایالات و ولایات و دستورالعمل حکام». مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی. ۱۲۸۶. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۲.
  3. «تقسیمات کشوری». درگاه ملی آمار.
  4. «فهرست عناصر و واحدهای تقسیمات کشوری ۷ تیر ماه ۱۴۰۱». وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران. ۷ تیر ماه ۱۴۰۱. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)[پیوند مرده]
  5. «درگاه ملی آمار > سرشماری عمومی نفوس و مسکن > نتایج سرشماری > جمعیت به تفکیک تقسیمات کشوری سال 1395». www.amar.org.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۰۲.