دنیاگیری کووید-۱۹ در کشتی دایموند پرینسس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دنیاگیری کروناویروس در کشتی دایموند پرینسس
دایموند پرینسس به سوی توبا، استان میه، ژاپن، دسامبر ۲۰۱۹
بیماریکووید ۱۹
نژاد ویروسسارس-کوو-۲
مکاناقیانوس آرام
نخستین شیوعووهان، هوبئی، چین
بیمار صفردایموند پرینسس
تاریخ ورود۵ فوریهٔ ۲۰۲۰
(۴ سال، ۲ ماه و ۲ هفته)
موارد تأییدشده۷۱۲ نفر[۱]
بهبودیافته۶۴۹ نفر[۱]
مرگ‌ها
۱۴ نفر[۲][۳][۴][۵][۶][۷][۸][۹][۱۰][۱۱][۱۲][۱۳]
یوکوهاما در ژاپن

ویروس کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ (SARS-CoV-2) در میان مسافران و خدمهٔ کشتی گردشی بریتانیایی دایموند پرینسس به‌طور گسترده‌ای شیوع داشته‌است.

گاه‌شمار[ویرایش]

در ۴ فوریهٔ ۲۰۲۰ تأیید شد که ویروس سارس-کوو-۲ در کشتی گردشی بریتانیایی دایموند پرینسس (شماره کروز M003)[۱۴] شیوع پیدا کرده‌است.[۱۵] تا ۲ مارس ۲۰۲۰ شمار موارد تأییدشدهٔ ابتلا در این کشتی از شمار مبتلایان در هر کشوری به‌جز چین، ایران، ایتالیا و کره جنوبی بیشتر بوده‌است.

در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۰ یک مسافر ۸۰ ساله اهل هنگ‌کنگ در یوکوهاما سوار این کشتی شد و در ۲۵ ژانویه در هنگ‌کنگ از کشتی پیاده شد. در ۱ فوریه، شش روز پس از ترک کشتی، او به بیمارستانی در هنگ‌کنگ مراجعه کرد و در این بیمارستان نتیجهٔ آزمایش او برای بیماری کرونای جدید مثبت اعلام شد.[۱۶][۱۷] این کشتی قرار بود در ۴ فوریه یوکوهاما را برای انجام سفر بعدی خود ترک کند، اما در همان روز، برای فراهم‌کردن امکان پایش و آزمایش خدمه و مسافرانی که هنوز سوار این کشتی بودند برای مقامات ژاپنی، اعلام شد که شروع سفر کشتی تأخیر خواهد داشت. در ۴ فوریه مقامات ژاپنی اعلام کردند که با توجه به مثبت بودن نتیجهٔ آزمایش کرونای جدید برای ۱۰ نفر از افراد سوار بر کشتی، علاوه بر لغو سفر، این کشتی قرنطینه خواهد شد.[۱۶][۱۸]

مجموعاً ۳٬۷۰۰ مسافر و خدمهٔ این کشتی توسط وزارت بهداشت، کار و رفاه ژاپن برای مدتی که در ابتدا قرار بود ۱۴ روز به‌طول بینجامد، در نزدیکی بندر یوکوهاما قرنطینه شدند.[۱۹] در ۷ فوریه مجموع تعداد تأییدشدهٔ افراد مبتلای سوار بر کشتی به ۶۱ نفر رسید.[۲۰] سه مورد دیگر نیز در ۸ فوریه شناسایی شدند و تعداد مبتلایان به ۶۴ نفر رسید.[۲۱] پس از آن با شناسایی ۶ مورد دیگر در ۹ فوریه،[۲۲] و ۶۵ مورد دیگر در ۱۰ فوریه، مجموع تعداد مبتلایان به ۱۳۵ نفر افزایش یافت.[۲۳]

در ۱۱ فوریه ۳۹ مورد جدید ابتلا که شامل یک افسر قرنطینه نیز می‌شد، در این کشتی شناسایی شده و تعداد کل مبتلایان به ۱۷۴ مورد رسید.[۲۴] طبق گزارش‌ها، افرادی که ابتلای آن‌ها تأیید شده‌بود، برای معالجه به ساحل آورده‌شدند.[۲۵] در ۱۳ فوریه نتیجهٔ آزمایش ویروس برای ۴۴ نفر دیگر مثبت اعلام شد و تعداد کل مبتلایان به ۲۱۸ مورد رسید.[۲۶] در ۱۵ فوریه نیز با افزوده‌شدن ۶۷ نفر دیگر به‌شمار مبتلایان، این تعداد به ۲۸۵ مورد افزایش پیدا کرد.[۲۷] با شناسایی ۷۰ فرد مبتلای دیگر در ۱۶ فوریه، تعداد افراد مبتلا به رقم ۳۵۵ نفر رسید. در ۱۷ فوریه، وزارت بهداشت، کار و رفاه ژاپن اعلام کرد که با شناسایی ۹۹ مورد ابتلای جدید، مجموع مبتلایان در این کشتی به ۴۵۴ نفر رسیده که ۳۳ نفر از آن‌ها از خدمهٔ کشتی هستند.[۲۸][۲۹] با تأیید ۸۸ مبتلای دیگر در ۱۸ فوریه مجموع موارد ابتلا در کشتی به ۵۴۲ نفر افزایش یافت.[۳۰]

کنتارو ایواتا، یک متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه کوبه که از کشتی بازدید کرده‌بود، در ۱۸ فوریه با انتشار دو ویدئو در یوتیوب، که به‌طور وسیعی دست‌به‌دست شدند، به‌شدت از فرایند مدیریت وضعیت انتقاد کرد.[۳۱][۳۲][۳۳][۳۴] او دایموند پرینسس را یک «کارخانهٔ کووید-۱۹» دانست[۳۵] و گفت مناطقی از کشتی که احتمال می‌رفت به ویروس آلوده شده‌باشند به هیچ طریقی از مناطق عاری از ویروس جدا نشده‌بودند، خطاهای متعددی در زمینهٔ معیارهای کنترل سرایت وجود داشت و هیچ شخص حرفه‌ای مسئولیت پیشگیری از سرایت را بر عهده نداشت—مسئولیت همه‌چیز بر عهدهٔ مأموران دولتی بود.[۳۶] مقامات ژاپنی این اتهام‌ها را رد کردند.[۳۶][۳۷] در حالی که مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده تلاش‌ها برای برقراری قرنطینه را ستوده‌بود، اما ارزیابی آن‌ها این بود که ممکن است این اقدام برای پیشگیری از انتقال ویروس بین افراد حاضر در کشتی کافی نبوده‌باشد.[۳۸][۳۹] آنتونی فائوچی، رئیس مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا گفت که فرایند قرنطینه شکست خورده‌است.[۳۳] یک روز پس از آن، یوشیهیرو تاکایاما، یکی از آشنایان ایواتا و پزشکی که بر روی دایموند پرینسس مشغول به کار بود، پستی را در صفحهٔ فیسبوک خود منتشر کرد که در آن به مواردی تحت عنوان خطاهایی در تفسیر ایواتا از وضعیت اشاره شده‌بود.[۴۰] یک روز پس از انتشار پست تاکایاما در فیسبوک، ایواتا ویدئوهای خود را حذف کرد و از کسانی که درگیر موضوع بودند عذرخواهی کرد، اما همچنان بر نظر خود مبنی بر بی‌نظمی حاکم بر وضعیت کشتی پافشاری کرد.[۳۷][۴۰] در گزارش مقدماتی مؤسسه ملی بیماری‌های عفونی ژاپن، که بر پایهٔ ۱۸۴ مورد شناسایی‌شدهٔ اولیه تهیه شده‌بود، تخمین زده‌شد که بیشتر روند انتقال ویروس بین سرنشینان پیش از برقراری قرنطینه اتفاق افتاده‌است.[۴۰] تا تاریخ ۲۷ فوریه، نتیجهٔ آزمایش دست‌کم ۱۵۰ نفر از خدمهٔ کشتی برای آلودگی به ویروس مثبت بوده‌است.[۴۱][۴۲] نوریو اوماگاری، مشاور عالی دولت و رئیس مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ژاپن اقرار کرده‌است که روند این قرنطینه بی‌نقص نبوده‌است.[۴۱]

تا روز ۱ مارس تمامی مسافران و خدمه از این کشتی پیاده شده‌اند.[۴۳]

جمعیت‌شناسی[ویرایش]

از ۳٬۷۱۱ نفری که سوار دایموند پرینسس بودند، ۱٫۰۴۵ نفر خدمه و ۲٬۶۶۶ نفر مسافر بودند.[۴۴] میانگین سنی خدمه ۳۶ سال و میانگین سنی مسافران ۶۹ سال بود.[۴۴] ۵۵٪ از مسافران زن، و ۸۱٪ از خدمه مرد بودند.[۴۴] از ۷۱۲ مورد ابتلا، ۱۴۵ مورد در میان خدمه و ۵۶۷ مورد در میان مسافران رخ داد.[۴۵]

کشته‌شدگان[ویرایش]

دو مسافر در ۲۰ فوریه،[۴۶] و سومین مسافر در ۲۳ فوریه بر اثر ابتلا به کرونای جدید درگذشتند که تمامی آن‌ها شهروند ژاپن و دارای سن بالاتر از ۸۰ سال بودند.[۴۷] در ۲۵ فوریه نیز یک مرد مسن ژاپنی به‌عنوان چهارمین مورد مرگ بر اثر ابتلا به این ویروس گزارش شد.[۴۸] یک زن ۷۰ سالهٔ ژاپنی، که در ۶ فوریه ابتلای او به این بیماری مشخص شده‌بود، پنجمین فرد کشته‌شده در این کشتی بود که در ۲۸ فوریه درگذشت.[۴۹] در همان روز یک مرد بریتانیایی نیز به‌عنوان ششمین کشته بر اثر کروناویروس در این کشتی اعلام شد.[۵۰] در ۱ مارس، یک مرد استرالیایی مبتلا به کروناویروس، که از کشتی پیاده شده‌بود، در کشور استرالیا درگذشت و به نخستین فرد استرالیایی تبدیل شد که بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ کشته می‌شود.[۵۱]

برنامهٔ سفر[ویرایش]

برنامهٔ سفر دایموند پرینسس[۵۲]
تاریخ رسیدن عزیمت بندر بیمار صفر ۸۰ ساله
۲۰ ژانویه ۱۷:۰۰ یوکوهاما ژاپن سوار شده
۲۲ ژانویه ۷:۰۰ ۲۱:۰۰ کاگوشیما، ژاپن
۲۵ ژانویه ۷:۰۰ ۲۳:۵۹ هنگ‌کنگ پیاده‌شده
۲۷ ژانویه ۷:۰۰ ۱۶:۰۰ چان مای، ویتنام
۲۸ ژانویه ۸:۰۰ ۱۸:۰۰ خلیج‌ها لونگ، ویتنام
۳۱ ژانویه ۷:۰۰ ۱۷:۰۰ کیلونگ، تایوان
۱ فوریه ۱۲:۰۰ ۲۳:۰۰ اوکیناوا، ژاپن نتیجهٔ آزمایش مثبت
۴ فوریه[الف] یوکوهاما

تعداد موارد تأییدشده[ویرایش]

موارد تأییدشده در دایموند پرینسس ()
تاریخ
(ژاپن)
آزمایش‌شده
(فزاینده)
تأییدشده
(فزاینده)
توضیحات و منابع
۳ فوریه در بندر یوکوهاما پهلو گرفت
۵ فوریه ۳۱ ۱۰ [۵۳]
۶ فوریه ۱۰۲ ۲۰ محاسبه‌شده بر پایه گزارش‌ها[۵۳][۵۴]
۷ فوریه ۲۷۳ ۶۱ [۵۴]
۸ فوریه ۲۷۹ ۶۴ [۵۵]
۹ فوریه ۳۳۶ ۷۰ [۵۶]
۱۰ فوریه ۴۳۹ ۱۳۵ [۵۷]
۱۲ فوریه ۴۹۲ ۱۷۴ محاسبه‌شده بر پایه گزارش‌ها[۵۷][۵۸]
۱۳ فوریه ۷۱۳ ۲۱۸ [۵۸]
۱۵ فوریه ۹۳۰ ۲۸۵ شامل ۷۳ مورد فاقد علائم[۵۹]
۱۶ فوریه ۱٬۲۱۹ ۳۵۵ شامل ۱۱۱ مورد فاقد علائم[۶۰]
۱۷ فوریه ۱٬۷۲۳ ۴۵۴ شامل ۱۸۹ مورد فاقد علائم[۲۸]
۱۸ فوریه ۲٬۴۰۴ ۵۴۲ شامل ۲۵۴ مورد فاقد علائم[۶۱]
۱۹ فوریه ۳٬۱۱۱ ۶۲۱ شامل ۳۲۲ مورد فاقد علائم[۶۲]
۲۰ فوریه ۳٬۰۶۳ ۶۳۴ شامل ۳۲۸ مورد فاقد علائم[۶۳]
۲۶ فوریه ۴٫۰۶۱ ۷۰۵ شامل ۳۹۲ مورد فاقد علائم[۶۴]
۵ مارس ۱* ۳٬۶۱۸ ۲* ۶۹۶ شامل ۴۱۰ مورد فاقد علائم[۶۵]
۱*: تعداد واقعی افراد آزمایش شده. ۲*: به‌جز موارد کشف شده پس از تخلیه.


title=مجموع تعداد افرادی که در دایموند پرینسس با کروناویروس آلوده شدند.
title=مجموع تعداد افرادی که در دایموند پرینسس با کروناویروس آلوده شدند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

توضیحات[ویرایش]

  1. برنامهٔ سفر اصلی دایموند پرینسس ۴ فوریه ۲۰۲۰ را به‌عنوان تاریخ بازگشت ذکر کرده بود، اما کشتی یک روز زودتر به بندر رسید.[۱۶]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "新型コロナウイルス感染症の現在の状況について(令和2年4月25日版)". Ministry of Health, Labour and Welfare (Press release) (به ژاپنی). Retrieved 25 April 2020.
  2. "横浜港で検疫中のクルーズ船に関連した患者の死亡について". Ministry of Health, Labour and Welfare (Press release) (به ژاپنی). 20 February 2020. Archived from the original on 29 February 2020. Retrieved 23 March 2020.
  3. "横浜港で検疫中のクルーズ船に関連した患者の死亡について". Ministry of Health, Labour and Welfare (Press release) (به ژاپنی). 23 February 2020. Archived from the original on 29 February 2020. Retrieved 23 March 2020.
  4. "横浜港で検疫中のクルーズ船に関連した患者の死亡について". Ministry of Health, Labour and Welfare (Press release) (به ژاپنی). 25 February 2020. Archived from the original on 1 March 2020. Retrieved 23 March 2020.
  5. "横浜港で検疫中のクルーズ船に関連した患者の死亡について". Ministry of Health, Labour and Welfare (Press release) (به ژاپنی). 28 February 2020. Archived from the original on 29 February 2020. Retrieved 23 March 2020.
  6. "横浜港で検疫中のクルーズ船に関連した患者の死亡について". Ministry of Health, Labour and Welfare (Press release) (به ژاپنی). 28 February 2020. Archived from the original on 1 April 2020. Retrieved 23 March 2020.
  7. "Coronavirus: man evacuated from Diamond Princess becomes first Australian to die of Covid-19". Guardian (به انگلیسی). 1 March 2020. Archived from the original on 1 March 2020. Retrieved 1 March 2020.
  8. "横浜港で検疫中のクルーズ船に関連した患者の死亡について". Ministry of Health, Labour and Welfare (Press release) (به ژاپنی). 7 March 2020. Archived from the original on 18 March 2020. Retrieved 23 March 2020.
  9. "横浜港で検疫中のクルーズ船に関連した患者の死亡について". Ministry of Health, Labour and Welfare (Press release) (به ژاپنی). 20 March 2020. Archived from the original on 20 March 2020. Retrieved 23 March 2020.
  10. "横浜港で検疫中のクルーズ船に関連した患者の死亡について". Ministry of Health, Labour and Welfare (Press release) (به ژاپنی). 23 March 2020. Archived from the original on 23 March 2020. Retrieved 23 March 2020.
  11. "横浜港で検疫を行ったクルーズ船に関連した患者の死亡について". Ministry of Health, Labour and Welfare (Press release) (به ژاپنی). 30 March 2020. Archived from the original on 31 March 2020. Retrieved 30 March 2020.
  12. "横浜港で検疫を行ったクルーズ船に関連した患者の死亡について". Ministry of Health, Labour and Welfare (Press release) (به ژاپنی). 10 April 2020. Retrieved 17 April 2020.
  13. "横浜港で検疫を行ったクルーズ船に関連した患者の死亡について". Ministry of Health, Labour and Welfare (Press release) (به ژاپنی). 15 April 2020. Retrieved 17 April 2020.
  14. "Roundtrip Tokyo cruise on Diamond Princess, Princess Cruises departing 20th Jan 2020 (M003)". Princess. Archived from the original on 31 March 2020. Retrieved 1 March 2020.
  15. "Timeline: coronavirus epidemic". Retrieved 6 March 2020.
  16. ۱۶٫۰ ۱۶٫۱ ۱۶٫۲ "Updates on Diamond Princess". Princess. Archived from the original on 2 March 2020. Entries from 1 to 27 February 2020
  17. "Coronavirus: Dozens more catch virus on quarantined cruise ship". BBC. 7 February 2020. Archived from the original on 11 February 2020. Retrieved 6 March 2020.
  18. Peel, Charlie; Snowden, Angelica (6 February 2020). "Coronavirus: Cases double on Diamond Princess overnight, still in lockdown". The Australian. Archived from the original on 9 February 2020. Retrieved 6 March 2020.
  19. McCurry, Justin; Ratcliffe, Rebecca (5 February 2020). "Coronavirus: cruise ship carrying 3,700 quarantined in Japan after 10 test positive". The Guardian. Archived from the original on 6 February 2020. Retrieved 6 March 2020.
  20. "Coronavirus: Japan reports 41 more positive cases on cruise ship, total cases on Diamond Princess now 61". The Straits Times. 7 February 2020. Archived from the original on 7 February 2020. Retrieved 6 March 2020.
  21. Nussey, Sam; Maxwell, Kenneth (8 February 2020). "Japan confirms 3 more coronavirus cases on cruise liner; total now 64". Reuters. Archived from the original on 8 February 2020. Retrieved 6 March 2020.
  22. Hodo, Chikafumi (9 February 2020). "Japan Finds Six More Coronavirus Cases on Cruise Ship". Bloomberg. Archived from the original on 13 February 2020. Retrieved 6 March 2020.
  23. "At least 65 more people confirmed with coronavirus on cruise ship in Japan". The Straits Times. 10 February 2020. Archived from the original on 10 February 2020. Retrieved 6 March 2020.
  24. "クルーズ船で新たに39人感染確認 検疫官も". www3.nhk.or.jp (به ژاپنی). NHK News Web. 12 February 2020. Archived from the original on 12 February 2020. Retrieved 6 March 2020.
  25. Feuer, William (4 February 2020). "Princess Cruises quarantines 3,700 for two weeks on ship after 10 aboard test positive for coronavirus". CNBC News. Archived from the original on 6 February 2020. Retrieved 6 March 2020.
  26. "44 more on Diamond Princess cruise ship test positive for COVID-19". The Japan Times Online. 13 February 2020. Archived from the original on 13 February 2020. Retrieved 6 March 2020.
  27. 共同通信 (15 February 2020). "クルーズ船で新たに67人感染確認 | 共同通信". 共同通信 (به ژاپنی). Archived from the original on 15 February 2020. Retrieved 6 March 2020.
  28. ۲۸٫۰ ۲۸٫۱ "横浜港で検疫中のクルーズ船内で確認された新型コロナウイルス感染症について(第11報)". www.mhlw.go.jp.
  29. Leung, Hillary (17 February 2020). "Inside Life on the Crew Decks on Coronavirus-Stricken Diamond Princess Cruise Ship". Time. New York. Retrieved 6 March 2020.
  30. "横浜港で検疫中のクルーズ船内で確認された新型コロナウイルス感染症について(第12報)". www.mhlw.go.jp.
  31. Bhattacharya, Suryatapa (19 February 2020). "'I Was So Scared': Infectious Disease Doctor's Day on Japan's Coronavirus Cruise Ship". The Wall Street Journal. Retrieved 6 March 2020.
  32. McCurry, Justin (19 February 2020). "Coronavirus: Diamond Princess exodus begins amid criticism over quarantine". The Guardian. Retrieved 6 March 2020.
  33. ۳۳٫۰ ۳۳٫۱ Normile, Dennis (19 February 2020). "Scientist decries 'completely chaotic' conditions on cruise ship Japan quarantined after viral outbreak". Science. Retrieved 6 March 2020.
  34. Yoshida, Reiji (19 February 2020). "Expert stirs controversy with video on 'inadequate' virus controls on Diamond Princess". Japan Times. Retrieved 6 March 2020.
  35. Sim, Walter (19 February 2020). "Coronavirus: Did Japan miss the boat in containing Diamond Princess outbreak?". The Straits Times. Retrieved 6 March 2020.
  36. ۳۶٫۰ ۳۶٫۱ Hui, Mary (19 February 2020). "An expert booted off the Diamond Princess says Japan's coronavirus control is "completely chaotic"". Quartz. Retrieved 6 March 2020.
  37. ۳۷٫۰ ۳۷٫۱ "Japan disease expert pulls videos blasting situation on virus-hit ship". Kyodo News. 20 February 2020. Retrieved 6 March 2020.
  38. "Coronavirus: Passengers leave Diamond Princess amid criticism of Japan". BBC. 19 February 2020. Retrieved 6 March 2020.
  39. "Update on the Diamond Princess Cruise Ship in Japan". CDC. 18 February 2020. Retrieved 6 March 2020.
  40. ۴۰٫۰ ۴۰٫۱ ۴۰٫۲ Yoshida, Reiji (20 February 2020). "COVID-19 spread on Diamond Princess before quarantine, report suggests". Japan Times. Retrieved 6 March 2020.
  41. ۴۱٫۰ ۴۱٫۱ Essig, Blake; Swails, Brent; Wakatsuki, Yoko; Westcott, Ben (27 February 2020). "Top Japanese government adviser says Diamond Princess quarantine was flawed". CNN. Retrieved 6 March 2020.
  42. McFall-Johnsen, Morgan (28 February 2020). "How the 'failed' quarantine of the Diamond Princess cruise ship started with 10 coronavirus cases and ended with more than 700". Business Insider. Retrieved 6 March 2020.
  43. "All passengers and crew leave virus-hit Diamond Princess cruise ship". The Japan Times. 2 March 2020. Retrieved 6 March 2020.
  44. ۴۴٫۰ ۴۴٫۱ ۴۴٫۲ Moriarty, Leah F. (27 March 2020). "Public Health Responses to COVID-19 Outbreaks on Cruise Ships — Worldwide, February–March 2020". MMWR. Morbidity and Mortality Weekly Report. 69 (12): 347–352. doi:10.15585/mmwr.mm6912e3.
  45. "Japan: novel coronavirus patients on Diamond Princess 2020". Statista (به انگلیسی). Archived from the original on 1 April 2020. Retrieved 31 March 2020.
  46. "Two Diamond Princess passengers infected with coronavirus die as Japan reports new cases". Japan Times. 20 February 2020. Archived from the original on 20 February 2020. Retrieved 6 March 2020.
  47. Buckland, Kevin (23 February 2020). "Third death from Japan cruise ship as health minister vows to set virus strategy". Reuters. Retrieved 6 March 2020.
  48. "Fourth Diamond Princess cruise ship passenger has died, reports".
  49. "Japanese woman in her 70s becomes the fifth Diamond Princess passenger to die from coronavirus". The Daily Mail. 28 February 2020. Archived from the original on 2 March 2020. Retrieved 6 March 2020.
  50. "British man dies from coronavirus in Japan". BBC News (به انگلیسی). 28 February 2020. Retrieved 6 March 2020.
  51. "Coronavirus: man evacuated from Diamond Princess becomes first Australian to die of Covid-19". Guardian (به انگلیسی). 1 March 2020. Retrieved 6 March 2020.
  52. "Diamond Princess Itinerary". Archived from the original on 16 February 2020. Retrieved 6 March 2020.
  53. ۵۳٫۰ ۵۳٫۱ "横浜港に寄港したクルーズ船内で確認された新型コロナウイルス感染症について". www.mhlw.go.jp.
  54. ۵۴٫۰ ۵۴٫۱ "横浜港に寄港したクルーズ船内で確認された新型コロナウイルス感染症について". www.mhlw.go.jp.
  55. "横浜港に寄港したクルーズ船内で確認された新型コロナウイルス感染症について(第4報)". www.mhlw.go.jp.
  56. "横浜港で検疫中のクルーズ船内で確認された新型コロナウイルス感染症について(第5報)". www.mhlw.go.jp.
  57. ۵۷٫۰ ۵۷٫۱ "横浜港で検疫中のクルーズ船内で確認された新型コロナウイルス感染症について(第6報)". www.mhlw.go.jp.
  58. ۵۸٫۰ ۵۸٫۱ "横浜港で検疫中のクルーズ船内で確認された新型コロナウイルス感染症について(第8報)". www.mhlw.go.jp.
  59. "横浜港で検疫中のクルーズ船内で確認された新型コロナウイルス感染症について(第9報)". www.mhlw.go.jp.
  60. "横浜港で検疫中のクルーズ船内で確認された新型コロナウイルス感染症について(第10報)". www.mhlw.go.jp.
  61. "横浜港で検疫中のクルーズ船内で確認された新型コロナウイルス感染症について(第12報)". www.mhlw.go.jp.
  62. "横浜港で検疫中のクルーズ船内で確認された新型コロナウイルス感染症について(第13報)". www.mhlw.go.jp.
  63. "横浜港で検疫中のクルーズ船内で確認された新型コロナウイルス感染症について(第14報)". www.mhlw.go.jp.
  64. "横浜港で検疫中のクルーズ船内で確認された新型コロナウイルス感染症について(2月26日公表分)". www.mhlw.go.jp.
  65. "横浜港で検疫中のクルーズ船の乗客・乗員に係る新型コロナウイルス感染症PCR検査結果について". www.mhlw.go.jp. 5 March 2020.

پیوند به بیرون[ویرایش]