دمی لواتو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دمی لواتو
لواتو در مراسم جوایز موسیقی ویدئوی ام‌تی‌وی سال ۲۰۲۳
نام هنگام تولددمتریا دون لواتو
زادهٔ۲۰ اوت ۱۹۹۲ ‏(۳۱ سال)
البوکرکی، نیومکزیکو، ایالات متحده
پیشه
  • خواننده
  • ترانه‌نویس
  • بازیگر
سال‌های فعالیت۲۰۰۲–اکنون[۱]
خویشاوندانمدیسون د لا گارزا (خواهر ناتنی)
جایزه(ها)فهرست کامل
وبگاه
پیشه موسیقی
ژانر
ساز(ها)
  • آواز
  • گیتار
  • پیانو
ناشر(ان)
همکاری‌های مرتبط

دمتریا دون «دمی» لواتو (به اسپانیایی: Demetria Devonne "Demi" Lovato‎؛ زادهٔ ۲۰ اوت ۱۹۹۲) خواننده، ترانه‌نویس و بازیگر آمریکایی است. اولین نقش او، آنجلا، در سریال بارنی و دوستان بود. بعد از آن به‌خاطر بازی به عنوان نقش اول فیلم کمپ راک (محصول شبکهٔ دیزنی) معروف شد. سپس با بازی در سریال سانی با یک شانس در نقش سانی مونرو و فیلم برنامه حفاظت از پرنسس در سال ۲۰۰۹ بر شهرتش افزوده شد. او همچنین در کارهای بشر دوستانه و فعالیت‌های خیریهٔ زیادی شرکت کرده‌است.

به عنوان یک هنرمند تک‌خوان، لواتو اولین آلبوم خود را با نام «فراموش نکن» در ۲۳ سپتامبر ۲۰۰۸ عرضه نمود. آلبوم در بیلبورد ۲۰۰ توانست رتبهٔ ۲ را از آن خود کند و در اولین هفته بیش از ۸۹٬۰۰۰ کپی به فروش برساند.[۶] این آلبوم در آمریکا بیش از ۵۰۰٬۰۰۰ کپی به فروش رسانید.[۷] لواتو در یک مصاحبه اعلام کرد که این آلبوم فقط در ۱۰ روز ضبط شده‌بود.[۸] او دومین آلبوم خویش را با نام «دوباره اینجا رسیدیم» را در ۲۱ ژوئیه ۲۰۰۹ عرضه کرد.[۹] این آلبوم در بیلبورد ۲۰۰ توانست رتبهٔ اول را بگیرد و بیش از ۱۰۸٬۰۰۰ کپی در اولین هفته به فروش برسد.[۱۰] سومین آلبوم او با نام نشکسته در ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۱ عرضه شد و توانست رتبهٔ چهارم را در بیلبورد ۲۰۰ آمریکا به‌دست بیاورد. چهارمین آلبومش با نام «دمی» در ۱۴ می ۲۰۱۳ عرضه شد. اولین تک‌آهنگ این آلبوم، آهنگ پرفروش حملهٔ قلبی است.
در پاییز ۲۰۱۲ لواتو به عنوان داور فصل دوم از برنامهٔ آمریکایی ایکس فاکتور شرکت می‌کند. آلبوم مطمئن لواتو موفق به دریافت جواز پلاتین برزیل و نامزدی گرمی شد. جدیدترین آلبوم لواتو آلبوم «رقصیدن با شیطان… هنر شروع مجدد» است.

حرفهٔ موسیقی[ویرایش]

۲۰۰۷–۲۰۰۹: فراموش نکن و تور زندهٔ دمی[ویرایش]

برادران جوناس با دمی لواتو، عکسبرداری در کرانه جنوبی لندن.

لواتو حرفهٔ موسیقی‌اش را در سال ۲۰۰۷ آغاز کرد، زمانی که تعدادی از آهنگ‌های او مثل آهنگ سایه در سریال «هنگامی که زنگ به صدا در می‌آید» پخش شد. در سال ۲۰۰۸، لواتو بعد از گرفتن نقش اول در فیلم کمپ راک، قراردادی با کمپانی هالیوود رکوردز بست. او در چهار تا از آهنگ‌های فیلم خواند. آهنگ‌های «We Rock", "Who Will I Be", "Our Time Is Here» و «This Is Me» که آن را همراه با جو جوناس خواند. این آهنگ در بیلبورد داغ ۱۰۰ رتبهٔ ۱ را به‌دست آورد و در استرالیا، کانادا و نروژ رتبهٔ ۲۰. همچنین در بیلبورد ۲۰۰ آمریکا رتبهٔ ۳ را به‌دست آورد. این آهنگ در آمریکا بیش از یک میلیون کپی فروش کرد.

در ژوئن و ژوئیه ۲۰۰۸ دمی برای تور زندهٔ خودش با نام «Demi Live! Warm Up Tour» در مکان‌های مختلفی به اجرا پرداخت و همچنین برای اولین آلبوم خود همراه با جوناس برادرز در تور «Burnin' Up Tour» حاضر شد. اولین آلبوم لواتو با نام فراموش نکن در سپتامبر ۲۰۰۸ عرضه شد. اشعار این آلبوم با همکاری برادران جوناس نوشته شده‌بود. آلبوم در سبک پاپ راک است. این آلبوم رتبهٔ ۲ را در بیلبورد ۲۰۰ کسب کرد. لواتو به گروه «دوستان دیزنی برای تغییر» پیوست، انجمنی که طبیعت حمایت می‌کند، و همراه با جوناس برادرز، مایلی سایرس و سلنا گومز آهنگ «Send It On» را خواند. همچنین در همین راستا دمی به همراه جو جوناس، در سال ۲۰۱۰ آهنگ «Make a Wave» را خواند.

۲۰۰۹–۲۰۱۰: دوباره اینجا هستیم[ویرایش]

لواتو در تابستان ۲۰۰۹ برای اجرای آهنگ‌های آلبوم دومش دوباره اینجا هستیم به یک تور تابستانی رفت. این آلبوم رتبهٔ ۱ را در بیلبورد ۲۰۰ کسب کرد. منتقدان او را دارای یک استعداد طبیعی می‌دانستند. سایت آل‌میوزیک این آلبوم را یکی از بهترین آلبوم‌های پاپ-راک سال ۲۰۰۹ نامید.

لواتو در ۲۳ می ۲۰۱۰ تور آمریکای جنوبی خود را آغاز کرد که اولین تور بین‌المللی تک نفرهٔ او بود. او بعد از آن به تور جوناس برادرز به عنوان مهمان ویژه پیوست. آهنگ‌های فیلم کمپ راک ۲ در اوت ۲۰۱۰ به بازار عرضه شد که در تور «Jonas Brothers 2010 World Tour/Camp Rock 2 Tour» اجرا شد.

۲۰۱۰–۲۰۱۱: نشکسته[ویرایش]

آلبوم سوم لواتو نشکسته، در سپتامبر ۲۰۱۱ منتشر شد. لواتو کار بر روی آلبوم را در ژوئیه ۲۰۱۰، قبل از رفتن به مرکز درمانی، شروع کرده‌بود. او می‌گوید که این آلبوم بیشتر دارای سبک ریتم اند بلوز است که از خواننده‌های همچون کری هیلسون و ریانا الهام گرفته‌است. بعد از بازگشت دمی از مرکز درمانی، تهیه‌کنندهٔ معروف، تیمبلند ابراز علاقه برای همکاری با او کرد. لواتو در ژوئیه ۲۰۱۱ اعلام کرد که در حال ضبط یک آهنگ مشترک با این تهیه‌کننده‌است. آلبوم در کل نقدهای مثبتی از منتقدان گرفت و همچنین منتقدان صدای لواتو را به نسبت دو آلبوم قبلی، قدرتمندتر ارزیابی کردند.

اولین تک‌آهنگ آلبوم، آسمان‌خراش بود که ژوئیه ۲۰۱۱ پیش از انتشار آلبوم عرضه شد. این آهنگ به‌خاطر صدای قدرتمند دمی و شعر الهام‌بخش و با احساسش با استقبال بسیار خوب رسانه‌ها و منتقدان مواجه شد و همچنین هنرمندان معروفی از این آهنگ تعریف کرده‌اند. آسمان‌خراش رتبهٔ ۱۰ را در بیلبورد داغ ۱۰۰ کسب کرد و ۱۷ هفتهٔ متوالی در جدول باقی‌ماند. دومین تک‌آهنگ آلبوم به نام یک مرخصی به قلبت می‌دهم، ژانویهٔ ۲۰۱۲ منتشر شد و رتبهٔ ۷ را در بیلبورد کسب کرد و تا به امروز بیش‌ترین آهنگ پخش شده از لواتو در رادیو است. لواتو تور تابستانی خود را از ژوئن ۲۰۱۲ شروع کرد.

در سال ۲۰۱۲ دمی لواتو قراردادی برای حضور در فصل دوم برنامهٔ ایکس فاکتور به عنوان داور امضا کرد. او در این برنامه در کنار بریتنی اسپیرز، سایمون کاول و ال.ای. رید داوری خواهد کرد. سایمون کاول دربارهٔ داوران جدید گفت: "من بسیار خوشحالم که دمی و بریتنی به ما ملحق می‌شوند. بریتنی یکی از بزرگترین ستاره‌های جهان است، او با استعداد و مسحورکننده‌است. دمی به نسبت سن کمش کار فوق‌العاده خوبی در زمینهٔ موسیقی، تلویزیون و فیلم انجام داده. او جوان، با اعتماد به نفس و با اشتیاق است. به نظر من این بسیار مهم است که او با بیننده‌های جوان ما حرف می‌زند. در ماه مارس ۲۰۱۳ تهیه‌کنندگان این برنامه تأیید کردند که لواتو در فصل سوم این برنامه نیز داوری خواهد کرد. در ماه مارس ۲۰۱۳ اعلام شد که لواتو برای داوری در فصل سوم هم قرارداد بسته و همچنین حقوقش دو برابر شده‌است.

لواتو رابطه بسیار نزدیکی با گروه فیفت هارمونی که در فصل دوم اکس فکتور حضور داشتند دارد و همچنان درحال حمایت از آن‌ها است.

۲۰۱۳–۲۰۱۲: دمی[ویرایش]

لواتو و بریتنی اسپیرز در ایکس فاکتور

در ماه فوریه، تک‌آهنگ Heart Attack از آلبوم چهارم دمی منتشر شد و در هفتهٔ اول ۲۱۵۰۰۰ نسخه به فروش رساند سومین آهنگ پرفروش سال ۲۰۱۳ شد. بعد از آن دمی لواتو در کشورهای سنگاپور، روسیه، اندونزی کنسرت داشت و همچنین در کشور مالزی کنسرتی به همراه گروه Backstreet Boys برگزار کرد.

در ماه مه ۲۰۱۳ لواتو آلبوم چهارم خود با نام «دمی» را منتشر کرد. سبک این آلبوم از آلبوم آراندبی قبلی بسیار متفاوت بود. این آلبوم در هفتهٔ اول ۱۱۰۰۰۰ نسخه به فروش رفت و در جدول بیلبورد ۲۰۰ به شماره ۳ رسید. در ژوئن ۲۰۱۳ لواتو دو کتاب الکترونیکی برای این آلبوم منتشر کرد.

۲۰۱۵–۲۰۱۴: مطمئن[ویرایش]

مصاحبه با لواتو در ویوو

در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۳، لواتو اعلام کرد که به‌علت حضورش در تورها و همچنین برای ضبط آلبوم جدیدش، در فصل چهارم برنامه اِکس فَکتور حضور نخواهد داشت. او دربارهٔ آلبوم پنجمش گفت: «ضبط آلبوم را شروع کرده‌ام، و قصد دارم طی تورهایی که دارم به ضبطش ادامه دهم؛ این آلبوم بازگویی چیزی است که بوده‌ام و همچنین چیزی که می‌خواهم باشم». او اضافه کرد: «هیچ‌وقت به‌عنوان یک هنرمند اینقدر اعتماد به نفس نداشتم، نه فقط درمورد مسائل شخصی، بلکه درمورد جنس صدایی که دوست دارم داشته باشم و دربارهٔ آنچه که قادر به انجامش هستم و این آلبوم به من این فرصت را خواهد داد تا به مردم نشان دهم که واقعاً چه کارهایی می‌توانم انجام دهم.»

لواتو در ۱۶ اکتبر سال ۲۰۱۵ آلبوم پنجمش را به نام مطمئن منتشر کرد که این آلبوم شامل ۱۳ آهنگ بوده و در یکی از آهنگ‌های این آلبوم به نام (Kingdom Come) با رپر استرالیایی معروف ایگی آزیلیا همکاری داشته‌است.

۲۰۱۷–۲۰۱۶: به من بگو دوستم داری[ویرایش]

لواتو در حال سخنرانی و اجرای زنده در موزه گرمی در مرکز شهر لس آنجلس، کالیفرنیا، ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۷

در ۱۱ ژوئیه ۲۰۱۷ دمی لواتو سینگل ترک جدید خود به نام «Sorry Not Sorry» را منتشر کرد که با استقبال خوبی روبه‌رو شد و در همان روز اول در جایگاه ۲ آی‌تیونز آمریکا قرار گرفت. این آهنگ بیش از ۸ میلیون نسخه در جهان به فروش رساند و بیش از ۱ میلیارد استریم از یوتیوب و اسپاتیفای دریافت کرد و در آمریکا موفق به رسیدن به رتبهٔ ۶ را در چارت ۱۰۰ آهنگ برتر بیلبورد شد. این آهنگ خطاب به کسانی است که در شبکه‌های اجتماعی به او توهین می‌کنند و از او نفرت دارند.

در ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۷، لواتو ششمین آلبوم استودیویی خود را ارائه کرد. قبل از انتشار این آلبوم که نسخهٔ دیلاکس آن شامل ۱۵ ترک می‌باشد، ۴ ترک آن به ترتیب، «Sorry Not Sorry", "Tell Me You Love Me", "You Don't Do It For Me Anymore", "Sexy Dirty Love» منتشر شدند.

این آلبوم شامل یک نسخهٔ دیگر به نام Target می‌باشد که شامل دو ترک بیشتر و در مجموع شامل ۱۷ ترک است. لواتو در مورد آلبوم گفته‌است: «دوست دارم همه با آن ارتباط برقرار کنند چه کسانی که عاشق‌اند و چه کسانی که شکست عشقی خورده‌اند». لواتو در یکی از آهنگ‌های این آلبوم به نام «Lonely» با لیل وین همکاری داشته‌است. این آلبوم تاکنون با استقبال خوبی روبه‌رو شده‌است و از نظر فروش در ۴۰ کشور رتبهٔ نخست را در آی‌تیونز کسب کرده‌است.[۱۱]

۲۰۲۱: رقصیدن با شیطان… هنر شروع مجدد[ویرایش]

لواتو در طی مصاحبه ای در فوریه ۲۰۲۰

یک مجموعه مستند چهار قسمتی از زندگی دمی لواتو در مارس ۲۰۲۱ در یوتیوب پخش شد.[۱۲] این مجموعه، با نام دمی لواتو: رقصیدن با شیطان، توسط مایکل دی. راتنر کارگردانی شده و داستان زندگی شخصی و موسیقایی دمی لواتو در سه سال اخیر را به نمایش گذاشت.[۱۳][۱۴] بعداً اعلام شد که هفتمین آلبوم استودیویی دمی لواتو، به نام رقصیدن با شیطان… هنر شروع مجدد، در ۲ آوریل ۲۰۲۱ منتشر می‌شود. لواتو آن را «موسیقی متن غیررسمی مستند» تعریف کرد.[۱۵] این آلبوم شامل همکاری‌هایی با آریانا گرانده، نوآ سایرس و ساویتی، و نیز "دیگران چه می‌گویند؟" که قبلاً منتشر شده بود، یک همکاری بین لواتو و خواننده و ترانه‌سرای استرالیایی سم فیشر است، که قبل از انتشار آلبوم در ۴ فوریه ۲۰۲۱ منتشر شد.[۱۶] در ۲۶ مارس ۲۰۲۱، لواتو آهنگ اصلی آلبوم را به نام «رقصیدن با شیطان» منتشر کرد.[۱۷]

آلبوم‌ها[ویرایش]

لواتو در اولین روز از کنوانسیون ملی دموکرات ها در فیلادلفیا

آلبوم‌های استودیویی[ویرایش]

  • ۲۰۰۸: فراموش نکن (به انگلیسی: Don't Forget)
  • ۲۰۰۹: دوباره اینجا هستیم (به انگلیسی: Here We Go Again)
  • ۲۰۱۱: نشکسته (به انگلیسی: Unbroken)
  • ۲۰۱۳: دِمی (به انگلیسی: Demi)
  • ۲۰۱۵: مطمئن (به انگلیسی: Confident)
  • ۲۰۱۷: به من بگو دوستم داری (به انگلیسی: Tell Me You Love Me)
  • ۲۰۲۱: رقصیدن با شیطان… هنر شروع مجدد (به انگلیسی: Dancing with the Devil... the Art of Starting Over)

آهنگ‌های فیلم یا سریال[ویرایش]

آلبوم‌های زنده[ویرایش]

  • ۲۰۰۹: Live: Walmart Soundcheck
  • ۲۰۱۰: Camp Rock 2: Live Walmart Soundcheck

تورها[ویرایش]

لواتو در طول شام دولتی اجرا می کند. (عکس رسمی کاخ سفید توسط چاک کندی)
  • ۲۰۰۸: Demi Live! Warm Up Tour
  • ۲۰۰۹–۲۰۱۰: Demi Lovato Live in Concert
  • ۲۰۱۱: An Evening with Demi Lovato
  • ۲۰۱۱–۲۰۱۲: A Special Night with Demi Lovato
  • ۲۰۱۲: Demi Lovato Summer Tour ۲۰۱۲
  • ۲۰۱۶: Future Now Tour با همراهی نیک جوناس
  • ۲۰۱۸: Tell Me You Love Me Tour

فیلم‌شناسی[ویرایش]

جوایز[ویرایش]

لواتو و کاتلین سیبیلیوس

دمی لواتو تا به امروز بیش از ۱۰۰ جایزه و بیش از ۲۰۰ نامزدی از جشنواره‌های مختلف کسب کرده‌است. او تاکنون موفق به کسب دو نامزدی در مهم‌ترین جشنوارهٔ موسیقی جهان یعنی گرمی آواردز، در بخش‌های «بهترین آلبوم پاپ» و «بهترین همخوانی دو یا چند نفره پاپ» شده‌است. او همچنین در لیست ۱۰۰ انسان تأثیرگذار سال ۲۰۱۷ از نظر مجلهٔ تایمز قرار گرفت. لیست کامل جوایز و نامزدی‌ها

منابع[ویرایش]

  1. Bitette, Nicole (October 4, 2016). "Demi Lovato is taking a break from music and the spotlight". New York Daily News. Retrieved December 8, 2016.
  2. "Demi Lovato reviews, music, news". sputnikmusic. May 14, 2013. Retrieved June 29, 2019.
  3. "Demi Lovato Anaheim Tickets". Excite.com. Archived from the original on 5 January 2021. Retrieved June 29, 2019.
  4. Jocelyn Vena (July 20, 2010). "Demi Lovato Wants To Embrace Her 'Inner Soul' Diva On Next Album". MTV. Retrieved June 29, 2019.
  5. "Demi Lovato | ReverbNation". Archived from the original on January 21, 2016. Retrieved June 29, 2019.
  6. دنیل کرپس (۱ اوت ۲۰۰۸). "اولین آلبوم دمی لواتو". رولینگ استون. Archived from the original on 22 September 2009. Retrieved 2008-12-22.
  7. گری تراست (۵ فوریه ۲۰۱۰) از بیلبورد بپرسید: موزیک ویدئوی جدید مایلی بایگانی‌شده در ۱۶ آوریل ۲۰۱۰ توسط Wayback Machine بیلبورد. ۲۰۰۹-۰۹-۰۲
  8. «دمی لواتو در مورد دومین آلبوم خودش می‌گوید». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ آوریل ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۰.
  9. "اعلامیه اولین تک‌آهنگ دمی لواتو". دمی لواتو. Retrieved 2009-05-29.
  10. Demi لواتو رتبه اول در جدول تبدیل شده اما مایکل جکسون هنوز حکمفرمایی می‌کند سایت بیلبورد، ۲۰۰۹-۰۷-۲۹
  11. Betancourt, Bianca (May 11, 2020). "What You Need to Know About Demi Lovato's New Boyfriend, Max Ehrich". Harper's Bazaar. Retrieved May 12, 2020.
  12. "Demi Lovato to Revisit 'Darkest Point' of Her Life for 'Dancing With the Devil' Docuseries". Billboard. Retrieved January 14, 2021.
  13. Haylock, Zoe (June 25, 2020). "A New Demi Lovato Docuseries Is Coming to YouTube to Break Us". Vulture. Retrieved August 2, 2020.
  14. White, Peter (June 25, 2020). "YouTube Gets Back With Demi Lovato With Four-Part Documentary Series". Deadline. Retrieved August 2, 2020.
  15. Kennedy, John R. (March 16, 2021). "Demi Lovato Shares New Album Details". iHeartRadio. Retrieved March 16, 2021.
  16. Blakemore, Peyton (February 5, 2021). "Demi Lovato Teams Up With Sam Fischer For New Song 'What Other People Say'". iHeartRadio. Retrieved March 16, 2021.
  17. Minsker, Evan (March 26, 2021). "Demi Lovato Releases New Song "Dancing With the Devil": Listen". Pitchfork. Archived from the original on March 27, 2021. Retrieved March 26, 2021.

پیوند به بیرون[ویرایش]