دلفین شیلی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

دلفین شیلی
اندازه در مقایسه با یک انسان متوسط
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
زیررده: جفت‌داران
راسته: آب‌بازان
زیرراسته: آب‌بازان دندان‌دار
تیره: دلفین‌سانان
سرده: سیاه‌سفیدها[پانویس ۱]
گونه: C. eutropia
نام دوبخشی
Cephalorhynchus eutropia
گری، ۱۸۴۶
زیستگاه دلفین شیلی (به رنگ آبی)

دلفین شیلی یا دلفین سیاه از دلفین‌های اقیانوسی و یکی از چهار عضو سرده سیاه‌سفیدها است. این گونه دلفین تنها در آب‌های کرانه‌ای شیلی زندگی می‌کند و در زبان مردم این کشور به نام Tunina خوانده می‌شود. به دلیل شرایط بقای نامساعد، این جانور در پیوست دو[پانویس ۲] کنوانسیون بن برنامه محیط زیست ملل متحد قرار دارد.

توصیف ظاهری[ویرایش]

دلفین شیلی به نسبت کوچک‌جثه است، با طولی نزدیک ۱۷۰ سانتی‌متر با سری بی نوک. در مقایسه با دیگر دلفین‌ها، باله‌های پشتی و کناری به نسبت بدن کوچک هستند. گلو، بخش زیرین بدن و نیز بخشی از باله‌های کناری که نزدیک تر به بدن است به رنگ سفید‌اند. بقیه بخش‌های بدن مخلوطی از انواع رنگ خاکستری هستند. این دلفین دارای ۳۴-۲۸ جفت دندان در آرواره پایینی و ۳۳-۲۹ جفت در آرواره پایینی است.

این دلفین در گروه‌هایی با تعداد کم، از دو تا ده عضو، زندگی می‌کند؛ با این حال گروه‌هایی با تعداد اعضای بیشتر نیز دیده شده‌اند.

میانگین طول عمر، مدت زمان بارداری و نیز مدت زمان شیردهی در دلفین‌های شیلی ناشناخته اند، با این حال گمان بر این می‌رود که کم و بیش همانند دلفین‌های هم‌سرده خود دلفین هکتور و دلفین راسو باشند. این دلفین‌ها دارای مدت زمان بارداری تقریبی یک سال و بیشینه عمر بیست سال هستند.

گستره و جمعیت[ویرایش]

گستره و جمعیت دلفین شیلی، که یکی از کم بررسی شده ترین‌ها در میان آب‌بازان است، مشخص نیست. تعداد آن‌ها شاید به تنها چند هزار عدد برسد، با این حال بعضی پژوهشگران پستانداران دریایی تعدادشان را بسیار کمتر از این دانسته‌اند.

این گونه دلفین بومی و ساکن کرانه‌های شیلی است و گمان می‌رود که مهاجرت‌کننده نباشد. گستره جغرافیایی عرضی پراکندگی این دلفین بیشتر از دیگر گونه‌های سیاه‌سفیدها است و از °۳۳ جنوبی تا °۵۵ جنوبی را در بر می‌گیرد. دلفین شیلی آب‌های با ژرفای کمتر (کمتر از ۲۰۰ متر ژرفا) را ترجیح می‌دهد و به ویژه آب‌های کرانه‌ای با جریان‌های اقیانوسی تند و دهانه رودخانه‌ها.

یادداشت[ویرایش]

  1. Cephalorhynchus
  2. Appendix II

منابع[ویرایش]

  1. Reeves, R.R., Crespo, E.A., Dans, Jefferson, T.A., Karczmarski, L., Laidre, K., O’Corry-Crowe, G., Pedraza, S., Rojas-Bracho, L., Secchi, E.R., Slooten, E., Smith, B.D., Wang, JY. & Zhou, K. (۲۰۰۸). «Cephalorhynchus eutropia». IUCN Red List of Threatened Species 2008. دریافت‌شده در ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۱.
  • «Appendix II» (PDF). Convention on the Conservation of Migratory Species of Wild Animals (CMS). بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۱۱ ژوئن ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۱.
  • Reeves, Stewart, Clapham and Powell (۲۰۰۲)، National Audubon Society Guide to Marine Mammals of the World، Knopf، شابک ۰-۳۷۵-۴۱۱۴۱-۰

پیوند به بیرون[ویرایش]