دریاچه تایهو

مختصات: ۳۱°۱۴′ شمالی ۱۲۰°۸′ شرقی / ۳۱٫۲۳۳°شمالی ۱۲۰٫۱۳۳°شرقی / 31.233; 120.133
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دریاچه تایهو
دریاچه تای
چشم‌انداز هوایی دریاچه تایهو
موقعیتجنوبی جیانگسو و شمالی چجیانگ
مختصات۳۱°۱۴′ شمالی ۱۲۰°۸′ شرقی / ۳۱٫۲۳۳°شمالی ۱۲۰٫۱۳۳°شرقی / 31.233; 120.133
کشورهای حوضهچین
مساحتِ رو۲۲۵۰ کیلومترمربع
میانگین ژرفا۲ متر
جزیره‌ها۹۰
جاهای مسکونیهوجا، سوژو، ووشی
ساحل دریاچه تای در پارک سه پادشاهی ووشی

دریاچه تایهو (به انگلیسی: Lake Taihu)، همچنین به‌عنوان دریاچه تای شناخته می‌شود، دریاچه‌ای در دلتای یانگ‌تسه و یکی از بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین در چین است. این دریاچه در استان جیانگ‌سو قرار دارد و بخش قابل توجهی از ساحل جنوبی آن مرز خود را با چجیانگ تشکیل می‌دهد. با مساحت ۲۲۵۰ کیلومترمربع و عمق متوسط ۲ متر،[۱] این سومین دریاچه بزرگ آب شیرین به‌طور کامل در چین پس از پویانگ و دونگینگ است. دریاچه دارای حدود ۹۰ جزیره است که از نظر اندازه از چند مترمربع تا چندین کیلومترمربع می‌باشد.

دریاچه تای به آبراه بزرگ چین متصل است و منشأ تعدادی از رودخانه‌ها از جمله نهر سوژو است. در سال‌های اخیر دریاچه تای با آلودگی روبرو شده‌است زیرا منطقه اطراف آن توسعه سریع صنعتی به‌وسیله صنایع چینی را تجربه کرده‌است.

تشکیل[ویرایش]

نمایی از لبه آب

مطالعات علمی نشان می‌دهد که ساختار دایره‌ای دریاچه تای نتیجه برخورد شهاب سنگ بر اساس کشف مخروط‌های خرد شده کوارتز دگرگون شده از شوک (Shock metamorphismمیکروکتکتیت‌ها و شکستگی‌های تخلیه شوک-دگرگونی است.[۲] تاریخ دهانه برخوردی بزرگتر از ۷۰ میلیون سال و احتمالاً مربوط به اواخر دوره دوونین است.[۳] با این حال تحقیقات جدید نشان می‌دهد که شواهد موجود هیچ ساختار دهانه یا شوک معدنی در دریاچه تای را نشان نمی‌دهد.[۴] فسیل‌ها نشان می‌دهد که دریاچه تای تا زمان ورود دریای شرق چین در دوران هولوسن خشک بوده‌است. دلتاهای رو به رشد رودخانه‌های یانگ‌تسه و کیانتانگ سرانجام دریاچه تای را از دریا بستند و هجوم آب شیرین از رودخانه‌ها و باران آن را به دریاچه‌ای با آب شیرین تبدیل کرد.

مکان‌های دیدنی[ویرایش]

این دریاچه به دلیل تشکیل سنگ‌های آهکی منحصر به فرد خود در دامنه کوه مجاور دانگتینگ مشهور است. این «صخره‌های ادیب» یا «سنگ‌های تایهو» اغلب به عنوان یک ماده تزئینی برای باغ‌های سنتی چینی مورد توجه قرار می‌گیرند، برای نمونه مواردی که در موزه‌های نزدیک سوژو نگهداری می‌شوند. دریاچه تای را می‌توانید از بالای بتکده نور اژدها در پارک (Xihui Park) غربی ووشی مشاهده کنید، که از آن هم ووشی و هم دریاچه تای قابل مشاهده است. یکی دیگر از چشم‌اندازهای سراسرنمای مشهور که توسط شعری از سو شی در قرن ۱۱ مشهور شد از لانگشان است.

سه جزیره دریاچه به عنوان یک پارک زمین‌شناسی ملی تحت نام سانشان حفظ شده‌است. آنها به عنوان محل سکونت پیشین راهزنان محلی شهرت دارند. می‌یوان نیز در کنار دریاچه تای در کنار یوانتوژو قرار دارد. Yuantouzhu نام خود را «جزیره سر لاک‌پشت» از شکل طرح کلی آن دریافت کرد.

چرخ و فلک[ویرایش]

«ستاره دریاچه تای» یک چرخ و فلک غول پیکر ۱۱۵ متری در ساحل دریاچه است.[۵] تکمیل در سال ۲۰۰۸ تکمیل شد و گردش کامل آن ۱۸ دقیقه طول می‌کشد. مسافران می‌توانند از مناظر دریاچه تای و مرکز شهر لذت ببرند. در شب، جلوه‌های روشنایی در اطراف چرخ روشن می‌شود.

نقاط دیدنی[ویرایش]

اقامتگاه آب گرم «Sheraton Huzhou Hot Spring Resort» در ساحل جنوبی دریاچه واقع شده‌است.

تجارت و صنعت[ویرایش]

این دریاچه به‌دلیل صنعت ماهیگیری مولدش معروف است و اغلب توسط ناوگان قایق‌های کوچک ماهیگیری خصوصی پوشیده شده‌است.[۶] از اواخر دهه ۱۹۷۰، برداشت محصولات غذایی مانند ماهی و خرچنگ برای افرادی که در کنار دریاچه زندگی می‌کنند بسیار ارزشمند بوده و به اقتصاد مناطق اطراف آن کمک قابل توجهی کرده‌است.

این دریاچه محل صنعت گسترده سرامیک از جمله کارخانه سفالگری ییشینگ است که قوری‌های سفالی ییشینگ (Yixing clay teapot) معروف را تولید می‌کند.

آلودگی[ویرایش]

کشتی در دریاچه تایهو

آلودگی دریاچه ده‌ها سال است که با وجود تلاش برای کاهش آلودگی همچنان پایدار و در نتیجه بی‌اثر بوده‌است. در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، تعداد صنایع در منطقه دریاچه سه برابر شد و جمعیت نیز به‌میزان قابل‌توجهی افزایش یافت. تنها یک میلیارد تن فاضلاب، ۴۵۰ هزار تن زباله و ۸۸۰ هزار تن زباله‌های حیوانی تنها در سال ۱۹۹۳ در دریاچه کم عمق ریخته شد. دولت مرکزی وارد عمل شد و کمپینی را برای پاک‌سازی دریاچه آغاز کرد و مهلت رعایت استانداردهای آلودگی را تعیین کرد. هنگامی که مهلت مقرر رعایت نشد ۱۲۸ کارخانه در شب سال نو در سال ۱۹۹۹ تعطیل شدند. رعایت آن تا حدودی بهبود یافت اما مشکل آلودگی همچنان شدید بود.[۷]

در ماه مه ۲۰۰۷، این دریاچه با شکوفایی عمده جلبک‌ها و آلودگی زیاد با سیانوباکتری‌ها سبقت گرفت.[۸] دولت چین با وجود منشأ انسانی این فاجعه زیست‌محیطی، دریاچه را یک فاجعه بزرگ طبیعی خواند. با افزایش میانگین قیمت آب بطری تا شش برابر نرخ عادی، دولت همه ارائه‌دهندگان آب منطقه‌ای را از افزایش قیمت منع کرد.[۹] (این دریاچه آب ۳۰ میلیون ساکن را تأمین می‌کند از جمله حدود یک میلیون نفر در ووشی[۱۰]) تا اکتبر ۲۰۰۷ گزارش شد که دولت چین بیش از ۱۳۰۰ کارخانه در اطراف دریاچه را تعطیل کرده یا به آنها اطلاع داده‌است.

با این وجود وو لیهونگ یکی از برجسته‌ترین دوستداران محیط زیست که آلودگی دریاچه را تبلیغ می‌کرد به اتهام اخاذی از یکی از آلاینده‌ها به سه سال زندان محکوم شد،[۸] اما در سال ۲۰۱۰ ادعا کرد که حتی یک کارخانه تعطیل نشده‌است.[۱۱]

استان جیانگ‌سو قصد داشت دریاچه را تمیز کند،[۱۲] به ریاست ون جیابائو، شورای ایالتی هدف خود را برای تکمیل این کار تا سال ۲۰۱۲ تعیین کرد.[۱۳] با این حال در سال ۲۰۱۰ اکونومیست گزارش داد که آلودگی دوباره شروع شده‌است و وو لیهونگ که در ماه آوریل از زندان آزاد شد مدعی بود که دولت سعی می‌کند اخبار شیوع را متوقف کند در حالی که به سایر منابع به‌جای آب دریاچه تغییر می‌دهد.[۱۴]

منابع[ویرایش]

  1. 太湖 [Lake Tai]. The Suzhou Science Window 苏州科普之窗 (به چینی). Science and Technology Association of Suzhou City [苏州市科学技术协会]. Archived from the original on 2007-06-11.
  2. Wang Erkang; Wan Yuqiu; Xu Shijin (May 2002). "Discovery and implication of shock metamorphic unloading microfractures in Devonian bedrock of Taihu Lake". Science in China Series D: Earth Sciences. 45 (5): 459. doi:10.1360/02yd9048. S2CID 195300513.
  3. Wang, K.; Geldsetzer, H. H. J. (1992). "A late Devonian impact event and its association with a possible extinction event on Eastern Gondwana". Lunar and Planetary Inst., International Conference on Large Meteorite Impacts and Planetary Evolution: 77. Bibcode:1992lmip.conf...77W.
  4. Dong; et al. (2012). "The Deformation Features of Quartz grains In the Sandstone of Taihu Area: Taihu Impact Origin Controversy". Geological Journal of China Universities.
  5. 文涛 (September 1, 2008). "太湖之星"摩天轮即将开放. Xinhuanet (به چینی). Archived from the original on September 22, 2008. Retrieved January 15, 2013.
  6. Barrett, Rick (فوریه 3, 2007). "China offers open waters". Milwaukee Journal Sentinel. Archived from the original on February 28, 2008. Retrieved October 28, 2007.
  7. Ma, Jun (2004). China's Water Crisis. Norwalk, CT: International Rivers Network. pp. 163–164. ISBN 1-891936-28-X.
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ Kahn, Joseph (October 13, 2007). "In China, a Lake's Champion Imperils Himself". International Herald Tribune.
  9. "Algae smother Chinese lake, millions panic". NBC News. AP. May 31, 2007.
  10. "China's third-largest freshwater lake faces algae threat". China Daily. Xinhua. April 14, 2008. Retrieved April 20, 2008.
  11. "Umweltschützer in China - Der unbeugsame Herr Wu". Tagesschau (به آلمانی). May 18, 2010. Archived from the original on May 21, 2010.
  12. "China to clean up polluted lake". BBC News. October 27, 2007.
  13. "Taihu cleanup plan". China Daily - Across China: Beijing. April 4, 2008. p. 4. Retrieved April 20, 2008.
  14. The Economist, 7 August 2010 p 49.