درگاه:کرمانشاه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


درگاه‌های شهرهای ایران
آمل اراک اردبیل اصفهان اهواز تبریز جهرم خرم‌آباد رشت زنجان ساری شیراز کرمان کرمانشاه گرگان مشهد سبزوار همدان قزوین
ویرایش درگاه کرمانشاه

کرمانشاه یکی از شهرهای بزرگ ایران و مرکز استان کرمانشاه می‌باشد.این شهر بزرگترین شهر و مرکز کردستان ایران است ، مردم این استان کرد هستند و به زبان کردی صحبت میکنند همچنین ساکنان کرمانشاه از دو مذهب تسنن و تشیع برخوردارند برپایهٔ سرشماری سال ۱۳۸۵ خورشیدی، جمعیت این شهر بالغ بر ۷۸۴٬۶۰۲ نفر بوده‌است که از این جهت نهمین شهر بزرگ ایران محسوب می‌شود. نام کرمانشاه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به باختران تغییر پیدا کرد؛ ولی از آن‌جایی که این امر با اعتراضات گستردهٔ مردم همراه شد، در نتیجه چندی بعد نام شهر به نام قدیمی خود تغییر یافت. کرمانشاه از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران است و به‌دلیل قرارگرفتن در تقاطع دو محور شمال به جنوب و شرق به غرب و نیز همجواری با کشور عراق و واقع‌شدن بر سر راه کربلا و بغداد از اهمیت بسیاری برخوردار است.

ویرایش نوشتار برگزیده

جنبش گئومات مُغ یکی از قدیمی‌ترین جنبش‌های اجتماعی در تاریخ ایران است که یکی از بزرگان مغان(از کتیبه های داریوش زرتشتی بودن او بر نمی آید "من پرستشگاه هایی را که گئومات مغ ويران کرده بود مرمت نمودم" از این سخن می توان دریافت که او به مذهب مغان یا آیین مهرپرستی بوده ) به نام گئوماتای مغ در زمان شاهنشاهی کمبوجیه آغاز کرد.



ویرایش گفتاورد
ویرایش رده‌ها
ویرایش نوشتارهای برگزیده
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده

نیکزاد نجومی (۱۳۲۰ در کرمانشاه - )، نقاش و تصویرساز مطرح ایرانی که به سبب آثاری با مضامین سیاسی و نیز روانشناسانه مطرح است. وی همچنین تصویرسازی های زیادی را برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام داده است که در زمره ی مشهورترین آثار کانون هستند. نجومی از شناخته شده ترین هنرمندان در زمینه ی گرافیک انقلابی و از هنرمندان معروف انقلاب ۱۳۵۷ ایران می باشد. وی همچنین از حامیان دانشنامه ایرانیکا می باشد.



ویرایش نگاره برگزیده
تصویری قدیمی از مردی کرد، ایستاده بر بقایای کاخ خسرو در قصرشیرین. عکس از گرترود بل. ۱۹۱۱ میلادی
ویرایش آیا می‌دانید
ویرایش گردشگری

تاق بستان مجموعه‌ای از سنگ‌نگاره‌ها و سنگ‌نبشته‌های دورهٔ ساسانی است که در شمال غربی شهر کرمانشاه در غرب ایران واقع شده است. وجود کوه و چشمه در این مکان، آن را به گردشگاهی روح‌فزا تبدیل نموده که از زمان‌های دیرین تا به امروز مورد توجه بوده است. طاق بستان در زبان کردی طاق وسان گفته می‌شود. «سان» به معنی سنگ می‌باشد و به این ترتیب طاق بستان طاق سنگی معنی می‌دهد. این مجموعه در قرن سوم میلادی ساخته شده است.

ویرایش گوناگون
ویرایش ویکی‌پروژه‌ها
ویرایش آن‌چه می‌توانید انجام دهید
  • الگوی {{درگاه|کرمانشاه}} را به نوشتارهای وابسته با کرمانشاه اضافه کنید.
  • الگوی {{کرمانشاه-خرد}} را به نوشتارهای خرد کرمانشاه اضافه کنید.
  • در پروژه‌های کرمانشاه همکاری کنید.
  • نوشتارهای خرد کرمانشاه را گسترش دهید.
ویرایش سراسرنما
ویرایش موقعیت مکانی
ویرایش درگاه‌های وابسته
درگاه‌های شهرهای ایران
اصفهان اهواز تبریز تهران شیراز مشهد


ویرایش در دیگر پروژه‌های ویکی‌مدیا