درگاه:پزشکی/زندگی‌نامه برگزیده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۱

درگاه:پزشکی/زندگی‌نامه برگزیده/۱

جرج سارتن در کتاب تاریخ علم وی را یکی از بزرگترین اندیشمندان و دانشمندان پزشکی می‌داند.
جرج سارتن در کتاب تاریخ علم وی را یکی از بزرگترین اندیشمندان و دانشمندان پزشکی می‌داند.

پور سینا پزشک و شاعر ایرانی و مشهورترین و تاثیرگذارترین فیلسوفان-دانشمندان ایران است که به ویژه به دلیل آثارش در زمینه فلسفه ارسطویی و پزشکی اهمیت دارد. وی نویسنده کتاب شفا یک دانشنامه علمی و فلسفی جامع است و القانون فی الطب یکی از معروف‌ترین آثار تاریخ پزشکی است. «بوعلی سینا را باید جانشین بزرگ فارابی و شاید بزرگ‌ترین نماینده حکمت برشمرد. اهمیت وی در تاریخ بسیار است زیرا تا عهد او هیچ‌یک از حکمای ایران نتوانسته بودند تمامی اجزای فلسفه را که در آن روزگار حکم دانشنامه‌ای از همه علوم معقول داشت در کتب متعدد و با سبکی روشن مورد بحث و تحقیق قرار دهند .. وی ۴۵۰ کتاب در زمینه‌های گوناگون نوشته‌است که شمار زیادی از آن‌ها در مورد پزشکی و فلسفه است. جرج سارتن در کتاب تاریخ علم وی را یکی از بزرگترین اندیشمندان و دانشمندان پزشکی می‌داند. همچنین وی او را مشهورترین دانشمند ایران می‌داند که یکی از معروف‌ترین‌ها در همهٔ زمان‌ها و مکان‌ها و نژادها است.

ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۲

درگاه:پزشکی/زندگی‌نامه برگزیده/۲

پرترهٔ جالینوس، اثر جرج پل بوش، قرن هیجدهم
پرترهٔ جالینوس، اثر جرج پل بوش، قرن هیجدهم

جالینوس (در یونانی: Γαληνός، لاتین: ‎Claudius Galenus‏) (۱۲۹-۲۰۰م) از پزشکان یونان باستان بود. دیدگاه‌های او بیش از هزار سال دیدگاه چیره در پزشکی اروپا بود. جالینوس اهل پرگامون یونان (برگامای کنونی در ترکیه) بود. وی پزشک هشتم است از پزشکان باستان که هریک بی مثل زمان خود بوده‌اند. اول ایشان اسقلبیوس اول،دوم غورس ،سوم مینس، چهارم برمانیدس، پنجم افلاطون، ششم اسقلبیوس دوم، هفتم بقراط دوم، هشتم جالینوس است.آنچه از احوال جالینوس معلوم و نزد خواص و عوام مشهور است آنکه وی هشتمین و آخرین طبیب بزرگ است و نه تنها کسی به پایه او در علم نرسید‚ بلکه هیچ کس به مقام علمی او نزدیک نگردید. از آغاز پیدایش پزشکی تا آن زمان سوفسطائیان در آن فن اختلاف بسیاری پدید آورده و محاسن آن را از بین برده بودند و او برضد آنان قیام کرد و گفته آنان را ابطال کرد و عقاید بقراط و پیروان او را استوار ساخت و به نصرت آنها اقدام کرد و کتابهای بسیار در کشف حقایق فن پزشکی تاًلیف کرد. وی هشتاد و هفت سال زندگی کرد.

ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۳

درگاه:پزشکی/زندگی‌نامه برگزیده/۳ ابن ربن طبری حکیم، پزشک، فیلسوف و روانشناس شهیر ایرانی است. ابن ربن از نظر علمی چنان مقامی داشت که او را همطراز رازی و مجوسی و ابن سینا نام برده و یکی از ۴ دانشمند و پزشک بزرگ مسلمان دانسته‌اند. او مسری بودن سل ریوی کشف کرد. ابن ربن پزشکی را نزد پدرش آموخت، سپس با استفاده از آثار یونانیان و دانشمندان دیگر آن را تکمیل کرد او استاد زکریای رازی است. جوانی‌اش را در طبرستان گذراند. سپس در ۲۲۴ (قمری) به عراق رفت و در سامرا اقامت گزید و مورد احترام معتصم قرار گرفت. او در زمان متوکل و با راهنمایی و در منادمت او اسلام را پذیرفت.آثار وی در دانشگاه گوته فرانکفورت آلمان و دانشگاه بیرمنگام انگلیس تدریس می‌شود.

ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۴

درگاه:پزشکی/زندگی‌نامه برگزیده/۴

قطب‌الدین شیرازی یکی از علمای ایرانی قرن هفتم و اوایل قرن هشتم هجری است که نقش مهمی در گسترش حکمت و فلسفه، علوم طبیعی، پزشکی و هنر خود داشته است. فرزند مولانا ضیاءالدین مسعودبن مصلح کازرونی پزشک معروف و از مشایخ صوفیه در سال ۶۳۳ هجری قمری در دوتنگ کازرون پا به عرصه هستی نهاد. قطب‌الدین علاوه بر شاگردی در نزد پدر از محضر بزرگانی چون کمال‌الدین ابوالخیر بن مصلح کازرونی، شمس‌الدین محمد بن احمدالحکیم الکیشی، شرف‌الدین زکی بوشکانی، خواجه نصیر طوسی، نجم‌الدین کاتبی، علامه قطب‌الدین مؤیدالدین عرضی و کمال کوفی بهره فراوانی یافت تا آنجا که علاوه بر پزشکی، بر علوم دیگری چون ریاضی، فلسفه، علوم ادبی، دین شناسی، موسیقی، نواختن رباب و سرودن شعر، بازی شطرنج و فنون شعبده‌بازی به چیرگی شگفت‌انگیزی دست یافت. او مدتی در شهرهای سیواس و ملطیه به شغل قضاوت اشتغال یافت و در زمانی دیگر از طرف تکودار، ایلخان مغول به سمت سفارت، همراه اتابک پهلوان به مصر نزد ملک قلادون الفی اعزام شد. آرامگاه وی در مقبرةالوزرای چرنداب تبریز است. در سال ۱۳۹۰ هزار و دویست و پنجاهمین سالگرد تولد قطب الدین کازرونی از طرف ایران و سازمان یونسکو جشن گرفته شد.

ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۵

درگاه:پزشکی/زندگی‌نامه برگزیده/۵

محمد زکریای رازی پزشک، فیلسوف و شیمی‌دان ایرانی که آثار ماندگاری در زمینهٔ پزشکی و شیمی و فلسفه نوشته است و به‌عنوان کاشف الکل و جوهر گوگرد (اسید سولفوریک) مشهور است. به گفته جرج سارتن، پدر تاریخ علم، رازی «بزرگ‌ترین پزشک اسلام و قرون وسطی بود.» این دانشمند ایرانی از آن‌جا که کتاب‌های خود را به زبان عربی می‌نوشت، نزد غربیان به جالینوس عرب نیز مشهور بوده‌است. به پاس زحمات فراوان رازی در داروسازی روز پنجم شهریورماه (۲۷ اوت)، روز بزرگداشت زکریای رازی شیمی‌دان بزرگ ایرانی و روز داروسازی نام‌گذاری شده است.

ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۶

درگاه:پزشکی/زندگی‌نامه برگزیده/۶

لویی پاستور از شیمی‌دانان و زیست‌شناسان مشهور فرانسوی است. اشتهار وی مدیون شناخت نقش باکتری‌ها در بروز بیماری و کشف واکسن ضد هاری می‌باشد. همچنین عمل پاستوریزه‌کردن که مأخذ از نام اوست، اختراع این دانشمند می‌باشد. پاستور تحقیقات خود را در مورد عمل تخمیر ادامه داده و در این راستا به نتایج مهمی دست می‌یابد. او به‌این موضوع اساسی پی‌می‌برد که تخمیر نتیجه فعالیت‌های موجودات میکروسکپی و باکتری‌ها می‌باشد. آزمایش‌های پاستور بر روی موادی مانند چغندر قند، سرکه، شراب و شیر و عصاره گوشت با موفقیت انجام پذیرفت و به فرضیهٔ خود به‌خودی پایان بخشید.

پس از این آزمایش او به این نتیجه رسید که هیچ ماده‌ای خودبه‌خود به وجود نمی‌آید بلکه حاصل واکنش دیگر موجودات است. همچنین او دریافت که موجودات زنده‌ای به نام باکتری در هوا وجود دارد و برای اطمینان پنبه‌ای را به عصارهٔ گوشت آغشته کرد و به عنوان درپوش درون سر شیشه‌ای که دارای عصارهٔ گوشت بود گذاشت. بعد از مدتی متوجه شد که پنبه سیاه شده‌است و به وجود باکتری‌ها در هوا یقین پیدا کرد. تلاش علمی این دانشمند بزرگ، جهشی نوین در دانش پزشکی محسوب شده و به عنوان راه‌گشای اکتشافات بعدی در تاریخ بشریت ثبت شده‌است. پاستور نتایج مطالعات خود را در سوم اوت ۱۸۵۷ به‌آکادمی علوم در شهر لیل ارائه و فرضیهٔ خود را مبنی بر تأثیر موجودات ذره بینی و نفوذ اکسیژن در اجسام، و تجزیهٔ آن‌ها، اثبات نمود. کشف واکسن ضد هاری نیز از جمله دست‌آوردهای لویی پاستور است که تا به‌امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۷

درگاه:پزشکی/زندگی‌نامه برگزیده/۷

بقراط نام بزرگ‌ترین حکیم یونانی است که در جزیره خیوس به‌سال ۴۶۰ (پیش از میلاد) زاده شد و در شهر لاریسا به‌سال ۳۷۵ (پیش از میلاد) درگذشت. وی هم‌زمان با افلاطون می‌زیست. نام پدرش هراکلیدس و نام مادرش فنارته بود. بقراط بعد از آموختن علوم در مکتب پدر، نزد دیمقراطیس (دموکریت)، فیلسوف بزرگ به‌تحصیل پرداخت و مدتی به‌عنوان پزشک دوره‌گرد در سرزمین یونان و آسیای صغیر به سیاحت و طبابت پرداخت. پسران بقراط، به‌نام‌های دراکون و تسالوس، همچنین دامادش پلیبوس سنت خانوادگی را ادامه دادند. او برخلاف آنچه شهرت دارد، نه مخترع و نه پایه‌گذار علم طب بود، ولی در زمان خود احاطهٔ کامل بر دانشِ پزشکیِ علمی و تجربی داشته و به‌لحاظ تشریح و نقد علمی شناخت بیماری‌ها سرآمد بود. وی از شاگردان اسقلبیوس دوم است.

ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۸
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۹
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۱۰
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۱۱
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۱۲
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۱۳
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۱۴
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۱۵
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۱۶
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۱۷
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۱۸
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۱۹
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۲۰
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۲۱
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۲۲
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۲۳
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۲۴
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۲۵
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۲۶
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۲۷
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۲۸
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۲۹
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۳۰
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۳۱
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۳۲
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۳۳
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۳۴
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۳۵
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۳۶
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۳۷
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۳۸
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۳۹
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۴۰
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۴۱
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۴۲
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۴۳
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۴۴
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۴۵
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۴۶
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۴۷
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۴۸
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۴۹
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۵۰
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۵۱
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۵۲
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۵۳
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۵۴
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۵۵
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۵۶
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۵۷
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۵۸
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۵۹
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۶۰
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۶۱
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۶۲
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۶۳
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۶۴
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۶۵
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۶۶
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۶۷
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۶۸
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۶۹
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۷۰
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۷۱
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۷۲
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۷۳
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۷۴
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۷۵
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۷۶
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۷۷
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۷۸
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۷۹
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۸۰
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۸۱
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۸۲
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۸۳
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۸۴
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۸۵
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۸۶
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۸۷
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۸۸
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۸۹
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۹۰
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۹۱
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۹۲
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۹۳
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۹۴
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۹۵
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۹۶
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۹۷
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۹۸
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده ۹۹