درگاه:پرندگان/تصویر منتخب

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

تصویر منتخب ۱

درگاه:پرندگان/تصویر منتخب/۱


گنجشک مانا رودخانه‌ای(نام علمی: Rhyacornis fuliginosa) گونه‌ای پرنده است که در خانواده مگس‌گیران در ایتالیا قرار دارد.

تصویر منتخب ۲

درگاه:پرندگان/تصویر منتخب/۲

توکای سیاه یا توکای معمولی (Turdus merula) پرنده‌ای از سردهٔ توکا و بومی اروپا، آسیا و شمال آفریقا است و بر اثر فعالیت‌های انسانی به استرالیا و نیوزیلند هم وارد شده‌است.

تصویر منتخب ۳

درگاه:پرندگان/تصویر منتخب/۳

جغد کوچک (نام علمی: Athene noctua) گونه ای جغد از سرده جغد سنگی است. این پرنده در ناحیه‌های گرم اروپا، آسیا، کره و آفریقای شمالی زندگی می‌کرد. با این که در بریتانیا یافت می‌شود اما حیوان بومی آن نیست و برای اولین بار در سال ۱۸۴۲ به بریتانیا آورده شد.

تصویر منتخب ۴

درگاه:پرندگان/تصویر منتخب/۴


حواصیل خاکستری (با نام علمی Ardea cinerea) پرنده‌ای آبچر از خانوادهٔ حواصیلیان و از راستهٔ لک‌لک‌سانان و بومی نواحی معتدل اروپا، آسیا و همچنین بخش‌هایی از آفریقاست و در تابستان می‌توان آن را حتی در داخل مدار قطب شمال و حاشیهٔ سواحل نروژ نیز مشاهده کرد. با این حال حواصیل‌های خاکستری مناطق سردسیر در فصل زمستان دست به مهاجرت می‌زنند. این پرنده در ایران نیز در زمستان از پراکندگی نسبتاً زیادی برخوردار بوده و به تعداد زیادی زاد و ولد می‌کند.

تصویر منتخب ۵

درگاه:پرندگان/تصویر منتخب/۵

پیتای بال‌آبی (نام علمی: P. moluccensis) پیتایی است از خانواده گنجشک‌سانان. این گونه بومی آسیای جنوب شرقی و استرالیا می‌باشد. این پرنده معمولاً از کرم‌ها، حلزون‌های با پوسته سخت و حشرات تغذیه می‌کند. طول این پرنده معمولاً ۱۸۰ تا ۲۰۵ میلی متر است. رنگ سر این پرنده سیاه، چانه سفید، سینه کهربایی است.

تصویر منتخب ۶

تصویر منتخب ۷

درگاه:پرندگان/تصویر منتخب/۷

سرسبز یا کَلّه‌سَبز یا اردک سبز (Anas platyrhynchos) یکی از انواع اردک‌های روی آب چر از خانواده اردکیان است.

کله‌سبز در مانداب گاوخونی در مرکز ایران نیز زندگی می‌کند.

تصویر منتخب ۸

درگاه:پرندگان/تصویر منتخب/۸

باکلان بزرگ یا بالکان بزرگ سیاه (نام علمی: Phalacrocorax carbo) گونه‌ای از پرندگان دریایی باکلان که به‌طور گسترده در استرالیا، نیوزلند و هند یافت می‌شوند.

تصویر منتخب ۹

درگاه:پرندگان/تصویر منتخب/۹

صدف‌خوار ابلق (نام علمی: Haematopus longirostris) گونه‌ای صدف خوار است که بیشتر در غرب و جنوب استرالیا و تاسمانی پراکنده است. این گونه نوعی آبچر است و نامش از واژه Oyster به معنای صدف خوراکی گرفته شده است. به دلیل دو رنگ بودن این پرنده (سیاه و سفید) به آن ابلق می‌گویند.

تصویر منتخب ۱۰

درگاه:پرندگان/تصویر منتخب/۱۰

زنبورخوار اروپایی یا زنبورخوار معمولی با نام علمی Merops apiaster پرنده‌ای از خانوادهٔ زنبورخواران است که در جنوب اروپا و بخش‌هایی از شمال آفریقا و غرب آسیا زاد و ولد می‌کند. این پرنده مهاجر بوده و زمستان‌ها به مناطق گرمسیری آفریقا، هندوستان و سری لانکا کوچ می‌کند.

تصویر منتخب ۱۱

درگاه:پرندگان/تصویر منتخب/۱۱

ماکائو آبی و زرد یا (ararauna آرا آرانا) و معروف به ماکائو آبی طلایی، این پرنده عضوی از گروهی بزرگ از طوطیان نوگرمسیری به نام ماکائوها می‌باشد.این نژاد در جنگل‌های انبوه و بخصوص در نواحی باتلاقی و در نواحی نورگیر و کم درخت جنگل زیست می‌کند. در جنگل‌های گرمسیری امریکای جنوبی از ترینیداد و جنوب ونزوئلا تا جنوب برزیل، بولیوی و پاراگوئه زیستگاه این گونه محسوب می‌شود و محدوده‌ای دیگر از زیستگاه این پرنده در امریکای مرکزی که محدود به کشور پاناما می‌شود قرار دارد.

تصویر منتخب ۱۲

درگاه:پرندگان/تصویر منتخب/۱۲

هما یا مرغ استخوان‌خوار (نام علمی: Gypaetus barbatus به معنی کرکس ریش‌دار) نوعی کرکس بزرگ است که در کوه‌های مرتفع آفریقا، جنوب اروپا و آسیا زندگی می‌کند.

تصویر منتخب ۱۳

درگاه:پرندگان/تصویر منتخب/۱۳

ماکائو آبی سنبلی یا ماکائو هایسینث (Anodorhynchus hyacinthinus) پرنده‌ای بومی شرق و مرکز امریکای جنوبی است. این پرنده بزرگترین گونه در خانواده ماکائوها و بزرگترین گونه از لحاظ وزن بهنگام پرواز در بین تمامی طوطی سانان است. گرچه طوطی بی پروازی به نام کاکاپو که در نیوزلند و گینه نو زیست می‌کند و ۳٫۵ کیلوگرم وزن دارد سنگین تر از ماکائو سنبلی است اما ماکائو سنبلی از لحاظ طول طویل تر از طوطی کاکاپو و تمامی طوطی سانان است.

تصویر منتخب ۱۴

درگاه:پرندگان/تصویر منتخب/۱۴

پیپت پادراز یا انجیرخوار ریچارد (نام علمی: Anthus richardi) گنجشک‌سانی است که در سرده پپت‌ها قرار دارد. این گونه میان جثه در علفزارها و سرزمین‌های باز شمال آسیا زندگی و زاد و ولد می‌کند. پی‌پت پا دراز یک پرنده مهاجر با مسافت‌های طولانی است و بیشتر به سوی آسیای جنوب شرقی و شبه‌قاره هند کوچ می‌کند. این پرنده در جنوب ایران نیز یافت می‌شود.

تصویر منتخب ۱۵

درگاه:پرندگان/تصویر منتخب/۱۵


جغد سوراخ‌نشین (نام علمی: Athene cunicularia) گونه‌ای جغد است که در سرده جغد سنگی قرار دارد. این گونه در برخی چمنزارها و بیابان‌ها دیده شده است. این پرنده بیشتر در آمریکای لاتین ساکن است. جغد سوراخ‌نشین در سوراخ‌ها و چاله‌هایی که سگ‌ها کنده‌اند زندگی می‌کند.

تصویر منتخب ۱۶

درگاه:پرندگان/تصویر منتخب/۱۶

جیجاق کبود (نام علمی: Cyanocitta cristata) گونه‌ای پرنده است که در سرده جیجاق‌های بر جدید قرار دارد. این گنجشک‌سان بومی آمریکای شمالی است. این پرنده هم در جنگل‌های درختان مخروطی و هم در جنگل‌های درختان برگریز زندگی و تولید مثل می‌کند. جیجاق کبود در نزدیکی مناطق مسکونی زیاد رویت شده است. طول این پرنده از نوک تا دم ۲۲ تا ۳۰ سانتی متر است و وزن آن نیز ۷۰ تا ۱۰۰ گرم می‌باشد.

تصویر منتخب ۱۷

درگاه:پرندگان/تصویر منتخب/۱۷

گیلان‌شاه ابروسفید نوعی پرنده آب‌چر است که در خانوده آبچلیک قرار دارد. پهنای بال این پرنده در میان پرندگان گیلان‌شاه از همه بیشتر است.

تصویر منتخب ۱۸

درگاه:پرندگان/تصویر منتخب/۱۸

طوطی دریایی اطلس (نام علمی: 'Fratercula arctica') نوعی طوطی دریایی است که در خانواده ماهی‌گیرک قرا دارد.این جانور، یک پرنده لجه است که اغلب برای تغذیه از ماهی‌ها در آب شیرجه می‌زند اما گاهی نیز از دیگر جانوران دریایی مانند ماهی مرکب و سخت‌پوستان تغذیه می‌کند.

تصویر منتخب ۱۹

درگاه:پرندگان/تصویر منتخب/۱۹

طوطی بال آبی (نام علمی: Neophema chrysostoma) گونه ای طوطی است که در سرده طوطی‌های علفزار قرار دارد. این پرنده در سال ۱۸۲۰ توصیف علمی شد. طول این پرنده ۲۰ سانتی متر است و در جزیره تاسمانی و جنوب شرقی استرالیا زندگی می کند.

تصویر منتخب ۲۰

درگاه:پرندگان/تصویر منتخب/۲۰

ماکائو آبی و زرد یا (ararauna آرا آرانا) و معروف به ماکائو آبی طلایی، این پرنده عضوی از گروهی بزرگ از طوطیان نوگرمسیری به نام ماکائوها می‌باشد.این نژاد در جنگل‌های انبوه و بخصوص در نواحی باتلاقی و در نواحی نورگیر و کم درخت جنگل زیست می‌کند.

تصویر منتخب ۲۱

درگاه:پرندگان/تصویر منتخب/۲۱

کاکایی سرسیاه (نام علمی: Larus ridibundus) (به انگلیسی: Black-headed Gull) یک مرغ نوروزی کوچک است که بیشتر در اروپا و آسیا و در سواحل دریا یا کنار رودخانه‌ها و باتلاقها یافت می‌شود. این پرنده همچنین در کانادا نیز وجود دارد. بیشتر گونه‌های این گروه جزو پرندگان مهاجر هستند ولی گروه کوچکی از آن که در اروپا زیست می‌کنند جزو پرندگان ساکن محسوب می‌شوند. طول این پرنده ۳۸ تا ۴۴ سانتیمتر است که هنگام بازکردن پرها فاصلهٔ دو پر به ۹۴ تا ۱۰۵ سانتیمتر می‌رسد. دهان و پاهای این پرنده به رنگ قرمز است. علامت مشخصه این پرنده تغییر رنگ سر و سفید شدن آن و وجود نقاط سیاه و سفید در پشت چشم در طول زمستان است.

تصویر منتخب ۲۲

درگاه:پرندگان/تصویر منتخب/۲۲

ماهی‌خورک‌ها گروهی از پرندگان رنگین‌پر و با جثه کوچک تا متوسط هستند که در سه تیره در راسته سبزقباسانان قرار گرفته‌اند. آن‌ها در سراسر جهان پراکنده هستند ولی بیشتر آن‌ها در بر قدیم به سر می‌برند. اعضای سه‌گانه‌های این گروه عبارتند از تیره‌های ماهی‌خورک‌های رودخانه‌ای، ماهی‌خورک‌های درختی، و ماهی‌خورک‌های آبی. این‌ها تشکیل‌دهندهٔ زیرراستهٔ ماهی‌خورکیان هستند.

تصویر منتخب ۲۳

درگاه:پرندگان/تصویر منتخب/۲۳

آلباتروس روشن‌فام، آلباتروس تیره پالپبراتا، همچنین شناخته شده به آلباتروس خاکستری‌رنگ روشن‌فام یا آلباتروس تیره‌رنگ روشن‌فام، آلباتروس‌های کوچکی از گونه آلباتروس‌های دوده‌رنگ هستند.

تصویر منتخب ۲۴

درگاه:پرندگان/تصویر منتخب/۲۴

سینه‌سرخ اروپایی (به انگلیسی: European Robin) یک پرنده حشره‌خوار است که در کشورهای انگلیسی‌زبان با نام رابین شناخته می‌شود. این پرنده بین ۱۲.۵ تا ۱۴ سانتی‌متر درازا دارد، گونه‌های نر و ماده، با سینه‌ای نارنجی رنگ و سری خاکستری، دارای رنگ یکسان هستند.

تصویر منتخب ۲۵

درگاه:پرندگان/تصویر منتخب/۲۵

تلیله ساندرلینگ (نام علمی: Calidris alba) از سرده تلیله‌ها می‌باشد که در سال ۱۷۶۴ توصیف علمی شد. این پرنده بیشتر در منطقه شمالگان زندگی می‌کند. در فصل زمستان این پرنده به آمریکای جنوبی، استرالیا، اروپای جنوبی و آفریقا مهاجرت می‌کند. طول این پرنده ۱۸ تا ۲۰ سانتی متر است.

تصویر منتخب ۲۶

درگاه:پرندگان/تصویر منتخب/۲۶

خروس جنس نر پرندهٔ مرغ است. این پرنده از خود صدای قوقـولی قوقـو در می‌آورد .بهره هوشی این پرنده در مقایسه با گونه ماده اش بیشتر است.

تصویر منتخب ۲۷

درگاه:پرندگان/تصویر منتخب/۲۷

آبچلیک زوزه گرگی از سرده بارترامیا و خانواده آبچلیک است که از لحاظ پرنده شناسی به پرندگان گیلان شاه نزدیک است. نام قدیمی این پرنده، آبچلیک بارترام است. از جهت اینکه این پرنده صدایی مانند زوزه گرگ دارد به آن آبچلیک زوزه گرگی می‌گویند.

تصویر منتخب ۲۸

درگاه:پرندگان/تصویر منتخب/۲۸

نوک‌خنجری گردن‌سرخ نوعی پرنده دریایی از سرده نوک‌خنجریان است که در جاهای مختلف استرالیا (به اسثتنای شمال این سرزمین) زندگی می‌کند. پاهای این پرنده آبچر بلند و کشیده می‌باشد. آووست گردن حنایی همانند دیگر پرندگان دریایی به آبچری و شنا بسیار علاقه‌مند است. این پرنده در حاشیه دریاچه‌ها و آب‌های کم عمق زندگی می‌کند. ویژگی ظاهری و اصلی این پرنده منقار رو به بالا و خمیده آن است. گردن و سر این پرنده دریایی، حنایی رنگ است که در اطراف چشمش این رنگ سفید می‌گردد. رنگ پرهای پرنده سفید است ولی بر روی پشت و بال‌های پرنده لکه‌های درشت سیاه رنگ دیده می‌شود.

تصویر منتخب ۲۹

درگاه:پرندگان/تصویر منتخب/۲۹


طوطی رنگین کمانی (نام علمی: Trichoglossus haematodus) نوعی طوطی است که در استرالیا، شرق اندونزی، جزایر سلیمان و دیگر مناطق همسایه آن نواحی زندگی می‌کند. پرهای این طوطی، رنگارنگ و زیبا می‌باشد.

تصویر منتخب ۳۰

درگاه:پرندگان/تصویر منتخب/۳۰

طوطی دریایی اطلس (نام علمی: 'Fratercula arctica') نوعی طوطی دریایی است که در خانواده ماهی‌گیرک قرا دارد.این جانور، یک پرنده لجه است که اغلب برای تغذیه از ماهی‌ها در آب شیرجه می‌زند اما گاهی نیز از دیگر جانوران دریایی مانند ماهی مرکب و سخت‌پوستان تغذیه می‌کند.

تصویر منتخب ۳۱

درگاه:پرندگان/تصویر منتخب/۳۱

خرعقاب سفید یا عقابِ گَ (نام علمی: Haliaeetus leucocephalus) نوعی پرنده شکاری از گروه عقاب‌های دریایی است که بومی آمریکای شمالی است. محدوده زندگی این حیوان آلاسکا، کانادا، تمام خاک اصلی ایالات متحده آمریکا و شمال مکزیک را در بر می‌گیرد. این عقاب‌ها در نزدیکی پهنه‌های آبی وسیعی زندگی می‌کنند که هم ذخیره غذایی مناسبی داشته باشند و هم درختان کهنسالی برای اشیانه‌سازی وجود داشته باشد.

تصویر منتخب ۳۲

درگاه:پرندگان/تصویر منتخب/۳۲


جغد جیغ‌اره‌ای شمالی (نام علمی: Aegolius acadicus) نوعی جغد معمولی است که بومی آمریکای شمالی است.

نام‌گذاری این جغد به خاطر شباهتی است که فریاد آن به صدای اره‌ای که تیز می‌کنند دارد.

تصویر منتخب ۳۳

درگاه:پرندگان/تصویر منتخب/۳۳

مرغابی ( بَت معرب: بَط، ترکی: اردک) نامی است که معمولاً برای تعدادی از گونه‌های مرغابی سانان در خانواده پرندگان Anatidae به کار می‌رود. مرغابی ها به چندین زیرخانواده تقسیم می‌شوند. مرغابی‌ها اغلب پرندگان آبی هستند که بیشترشان کوچک‌تر از هم‌خانواده‌های غاز و قو هستند. مرغابی‌ها هم در آب دریا و هم در آب شیرین زندگی می‌کنند.

تصویر منتخب ۳۴

درگاه:پرندگان/تصویر منتخب/۳۴

کاسکو یا طوطی خاکستری آفریقایی (Psittacus erithacus) پرنده‌ای محبوب در کشورهای اروپایی و بسیاری از کشورهای دیگر جهان است. علت محبوبیت این پرنده هوش سرشار و قدرت سخنگویی و تقلید صدای آن است و می توان گفت این پرنده بهترین پرنده تقلیدکننده صدا در جهان است که به راحتی می‌تواند بیش از صدها واژه را به خاطر بسپارد و تکرار کند و با این کار باعث شادی و خوشحالی صاحبان خود گردد. این پرنده در محیط زیست طبیعی خود خجالتی و ترسو است. طوطی خاکستری آفریقایی یا به تعبیری دیگر کاسکو از سالیان دور به عنوان پرنده اهلی در قصرهای پادشاهان و خانه‌های طبقات مختلف مردم جامعه نگهداری می‌شده‌است و رومیان اولین ملتی در جهان هستند که درباره این پرنده مطالبی نوشته‌اند.

تصویر منتخب ۳۵

درگاه:پرندگان/تصویر منتخب/۳۵

جغد انبار (نام علمی: Tyto alba) بیشترین گستردگی را میان جغدها دارا می‌باشد و میزان گستردگی آن در میان سایر پرندگان نیز مثال زدنی است. این خانواده یکی از دو خانواده اصلی جغدها را تشکیل میدهد؛ خانواده دیگر، جغدان یا جغدهای اصلی (Strigidae) نامیده می‌شود.

تصویر منتخب ۳۶

درگاه:پرندگان/تصویر منتخب/۳۶

مرغابی ( بَت معرب: بَط، ترکی: اردک) نامی است که معمولاً برای تعدادی از گونه‌های مرغابی سانان در خانواده پرندگان Anatidae به کار می‌رود. مرغابی ها به چندین زیرخانواده تقسیم می‌شوند. مرغابی‌ها اغلب پرندگان آبی هستند که بیشترشان کوچک‌تر از هم‌خانواده‌های غاز و قو هستند. مرغابی‌ها هم در آب دریا و هم در آب شیرین زندگی می‌کنند.

تصویر منتخب ۳۷

تصویر منتخب ۳۸

تصویر منتخب ۳۹

تصویر منتخب ۴۰

تصویر منتخب ۴۱

تصویر منتخب ۴۲

تصویر منتخب ۴۳

تصویر منتخب ۴۴

تصویر منتخب ۴۵

تصویر منتخب ۴۶

تصویر منتخب ۴۷

تصویر منتخب ۴۸

تصویر منتخب ۴۹

تصویر منتخب ۵۰

تصویر منتخب ۵۱

تصویر منتخب ۵۲

تصویر منتخب ۵۳

تصویر منتخب ۵۴

تصویر منتخب ۵۵

تصویر منتخب ۵۶

تصویر منتخب ۵۷

تصویر منتخب ۵۸

تصویر منتخب ۵۹

تصویر منتخب ۶۰

تصویر منتخب ۶۱

تصویر منتخب ۶۲

تصویر منتخب ۶۳

تصویر منتخب ۶۴

تصویر منتخب ۶۵

تصویر منتخب ۶۶

تصویر منتخب ۶۷

تصویر منتخب ۶۸

تصویر منتخب ۶۹

تصویر منتخب ۷۰

تصویر منتخب ۷۱

تصویر منتخب ۷۲

تصویر منتخب ۷۳

تصویر منتخب ۷۴

تصویر منتخب ۷۵

تصویر منتخب ۷۶

تصویر منتخب ۷۷

تصویر منتخب ۷۸

تصویر منتخب ۷۹

تصویر منتخب ۸۰

تصویر منتخب ۸۱

تصویر منتخب ۸۲

تصویر منتخب ۸۳

تصویر منتخب ۸۴

تصویر منتخب ۸۵

تصویر منتخب ۸۶

تصویر منتخب ۸۷

تصویر منتخب ۸۸

تصویر منتخب ۸۹

تصویر منتخب ۹۰

تصویر منتخب ۹۱

تصویر منتخب ۹۲

تصویر منتخب ۹۳

تصویر منتخب ۹۴

تصویر منتخب ۹۵

تصویر منتخب ۹۶

تصویر منتخب ۹۷

تصویر منتخب ۹۸

تصویر منتخب ۹۹