درگاه:ورزش

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

صفحه اصلی   رده‌ها و موضوعات   درگاه‌ها و پروژه‌ها

درگاه ورزش

ورزش از نظر لغوی اسم مصدر است. به معنای «ورزیدن» و برزیدن مصدر آن، یعنی کارکردن، عمل کردن، کوشیدن، پیاپی انجام دادن و ریاضت کشیدن است. معادل کلمه ورزش در زبان انگلیسی sport است که به هر نوع فعالیت بدنی و بازی که منجر به انجام مسابقه و نمایش مهارت بین دو فرد و یا دو گروه شود و ملزم به انجام تمرین های مداوم و فراگرفتن مهارت در یک حرکت یا رشته ورزشی باشد، اطلاق می شود.

ورزش به تمامی گونه‌های فعالیت فیزیکی بدن گفته می‌شود که شرکت کنندگان آن می‌توانند به صورت منظم و سازمان یافته یا گاه به گاه در آن شرکت کنند و از آن برای بهبود تناسب اندامشان یا فراهم آوردن سرگرمی و تفریح بهره ببرند. ورزش می‌تواند به صورت رقابتی برگزار شود که در این صورت باید بر پایهٔ رشته قوانینی که مورد توافق همگان است، یک یا چند برنده در آن مشخص گردد که در این‌گونه ورزش‌ها شرکت کنندگان باید درجه‌ای از توانمندیهای مربوط به آن رشته به ویژه در رده‌های بالاتر را دارا باشند. هم‌اکنون با در نظر گرفتن ورزش‌های تک نفره، صدها رشتهٔ ورزشی وجود دارد. ورزش‌های گروهی می‌تواند افراد را در قالب دو یا چند گروه دسته‌بندی کند و تیم‌ها با هم رقابت کنند. گونه‌هایی از فعالیت‌های غیر فیزیکی وجود دارد که گاهی آن‌ها را به ورزش نسبت می‌دهند؛ برای نمونه می‌توان به ورق‌بازی و بازی‌های تخته‌ای و فکری اشاره کرد.

نوشتار برگزیده

جام تیم قهرمان جام جهانی فوتبال به جامی می‌گویند که به قهرمان جام جهانی فوتبال به عنوان پاداش و یک غنیمت اهدا می‌گردد و کنفدارسیون آن کشور وظیفهٔ نگهداری و محافظت از آن را برعهده‌دارد. دوسال پیش از افتتاحیهٔ جام جهانی فوتبال ۱۹۳۰ در اروگوئه، کنفدارسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) قانونی را تصویب‌کرد که قهرمان جام جهانی فوتبال جامی را به عنوان هدیه، پاداش بگیرد. مجسمه‌سازی فرانسوی به‌نام آبل لافلئور طرح خود را ارائه‌کرد و فیفا آن را پذیرفت. اما در سال ۱۹۴۶، این جام به ژول ریمه که رئیس فیفا و ایده‌پرداز برگزاری جام جهانی فوتبال بود، تغییرنام یافت. پس از سومین قهرمانی تیم ملی فوتبال برزیل در جام جهانی فوتبال ۱۹۷۰ مکزیکو سیتی، جام ژول ریمه به‌طور دائم به کنفدارسیون فوتبال برزیل سپرده‌شد. این جام دوبار ربوده‌شد و در واپسین سرقت، جام ذوب شده‌بود و کنفدارسیون فوتبال برزیل ماکتی از آن را ساخت و نگهداری‌کرد.

طرح دیگری از سوی هنرمندی ایتالیایی به‌نام سیلویو گاتزانیگا برای جام جهانی فوتبال ۱۹۷۴ آلمان غربی ارائه‌شد و توسط فیفا پذیرفته‌شد. تیم ملی فوتبال اسپانیا با قهرمانی در جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی، جام جدید سیلویو گاتزانیگا را به‌مدت چهارسال به پایتخت خود، مادرید برد. تاکنون تیم‌های ملی برزیل (۵ بار)، ایتالیا (۴ بار)، آلمان (۳ بار)، اروگوئه (۲ بار)، آرژانتین (۲ بار)، انگلستان (۱ بار)، فرانسه (۱ بار) و اسپانیا (۱ بار) این جام‌ها را بالای سرخود برده‌اند و قهرمان جام جهانی فوتبال شده‌اند.

گفتاورد

«اعتدال را در همه‌چیز رعایت کن، استشمام هوای تازه و نظافت و ورزش روزانه را فراموش مکن»

بقراط

بیشتر…

نوشتارهای برگزیده

زندگی‌نامهٔ برگزیده

روبرت ویلیام (بابی) رابسون (به انگلیسی: Sir Robert William Bobby Robson) (۱۸ فوریه ۱۹۳۳ - ۳۱ ژوئیه ۲۰۰۹ ) بازیکن سابق تیم ملی فوتبال انگلستان و مربی فوتبال بود. او در بیش از ۶۰۰ بازی حرفه‌ای که داشت بیش از ۱۰۰ گل به ثمر رساند. وی در تیم ملی فوتبال انگلستان بیست بازی و چهار گل ملی دارد.
وی مربیگری را از تیمهای فولهام و ایپسویتچ تاون انگلستان شروع کرد. بعد از آن وی مربیگری تیم ملی فوتبال انگلیس را به مدت هشت سال (از ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۰) به عهده گرفت. با سرمربیگری او انگلستان توانست تا مرحله نیمه نهایی جام جهانی در سال ۱۹۹۰ بالا رود. بعد از این جام وی تیم فوتبال انگلیس را برای مربیگری در تیمهای اروپایی ترک گفت. پس از تیم ملی انگلیس بابی در تیمهای هلندی، پرتغالی و اسپانیایی مربیگری کرد. بابی در سال ۱۹۹۹ با پذیرفتن مربیگری تیم نیوکاسل یونایتد به فوتبال جزیره بازگشت. رابسون در سال ۱۹۹۱ به سرطان مبتلا شد. در سال ۲۰۰۷ سرطانش به اوج رسید و سرانجام در سال ۲۰۰۹ درگذشت.

نگارهٔ برگزیده

قایقرانی اسلالوم در آب‌های خروشان یا کانو اسلالوم یک ورزش رقابتی است که با قایق‌های پارویی کانو یا کایاک در آب‌های رودخانه خروشان با سرعت بالا انجام می‌شود.

آیا می‌دانید

رشته‌های ورزشی‏

واژگان ورزشی‏

ورزشگاه‌ها‏

رقابت‌های ورزشی

تولیدکنندگان لوازم ورزشی

آشنایی با ورزشکاران

رده‌ها

در دیگر پروژه‌های ویکی‌مدیا