درگاه:هنرهای تجسمی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

هنرهای تجسمی

هنرهای تجسمی که به آن گاهی هنرهای بصری یا دیداری نیز گفته می‌شود، آن گروه از هنرهای مبتنی بر طرح است که مشخصاً حس بینایی را مخاطب قرار می‌دهند. هنرهایی چون نقاشی،خوشنویسی، مجسمه‌سازی، طراحی، عکاسی، گرافیک، طراحی صنعتی، معماری و طراحی داخلی و همچنین هنرهای مشتق از آن‌ها از این دسته‌اند.

هنرهای تجسمی با هنرهای نمایشی، شنیداری و کلامی و دیگر انواع هنر متفاوت است، هر چند این تقسیم‌بندی چندان محکم نیست.

در حال حاضر و در کاربرد کنونی، هنرهای تجسمی شامل هنرهای زیبا و هنرهای کاربردی است، هنرمند تجسمی به‌شخصی اطلاق می‌گردد که در [زمینه ی] هنرهای زیبا، هنرهای دستی و هنرهای کاربردی فعالیت می‌کند. اگردوست دارید که با هنر بیشتر آشنا شوید، باید تمام جنبه‌های مختلف آن را در نظر بگیرید. هنرعلاوه بر تقسیمات کلی، زیرمجموعه‌ها و گروه‌های کوچکتری نیز دارد. برخی هنرها در [حوزه ی] نوشتاری قرار [دارند] مانند شعر و داستان که ذات اصلی خود را به خوبی به مخاطب [می‌فهمانند] و برخی هنرها مانند هنرهای تجسمی و بصری نیاز به درک و فهم [دارند.] یک نویسنده برای نشان دادن اثر خود به مخاطب از کلمه و جملات استفاده می‌کند و می‌تواند به خوبی با مخاطب خود ارتباط برقرار کند اما هنرمند هنرهای بصری باید امیدوار باشد که مخاطب منظور آنرا به خوبی درک کرده باشد.

بیشتر بخوانید .. درباره هنرهای تجسمی

نوشتار برگزیده

گردشگاه (انگلیسی: La Promenade) که گاهی با نام گردشگران هم شناخته می‌شود، یک نقاشی رنگ روغن بر روی بوم اثر نقاش امپرسیونیسم فرانسه، پیر آگوست رنوآر می‌باشد که در سال ۱۸۷۰ طرح گردید، این اثر رنوار یک زوج جوان را به تصویر می‌کشد که در حال راه رفتن از طریق یک مسیر جنگلی هستند، تابلوی گردشگاه رنوار نشان دهندهٔ سبک و تم قدیمی نقاشی هنرمندان قرن هجدهم از جمله ژان اونوره فراگونارد و ژان-آنتوان واتو می‌باشد، این اثر رنوار نشان دهندهٔ تأثیرات کلود مونه و رویکرد جدید رنوار در نقاشی است، ابعاد این اثر هنری رنوار (۸۱٫۳ در ۶۵) سانتیمتر می باشد و امروزه در موزۀ گتی قرار دارد

موضوع و درونمایهٔ جنگل، یک چشم‌انداز محبوب برای هُنرمندان فرانسوی قرن نوزدهم بود، در این میان جنگل فونتن‌بلو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود، قبل از رنوار، نقاش دیگر یعنی کلود مونه هم طرح‌های بسیاری با این پیش زمینه داشته که مهمترین آنها نقاشی بازیل و کامیل وی به سال ۱۸۶۵ می‌باشد، که نشان دهندهٔ یک زن و شوهر به همراه همدیگر در جنگل می‌باشد،


ادامه...

زندگی‌نامه برگزیده

گوستاو کلیمت (به آلمانی: Gustav Klimt) (زاده: ۱۴ ژوئیه ۱۸۶۲ - درگذشت: ۶ فوریه ۱۹۱۸) یک نقاش نمادگرای اتریشی و یکی از برجسته‌ترین اعضای هنر نو وین به نام جدایی وین بود. کارهای برتر او عبارتند از نقاشی، نقاشی‌های دیوارنما، انگاره و کارهای هنری دیگر که بسیاری از آن‌ها در نگارخانه انجمن جدایی وین نمایش داده می‌شوند.

موضوع و سبک اصلی نقاشی‌های کلیمت اندام برهنه زنان بود، کلیمت همچنین بنیانگذار و اولین رئیس کانون انجمن جدایی وین بود. محبوبیت و افزایش قیمت تابلوهای گوستاو کلیمت در حراجی‌ها از سده بیستم میلادی آغاز شد. کلیمت طراحی زبردست بود.


ادامه...

آن‌چه می‌توانید انجام دهید

  • در صورت تمایل می‌توانید الگوی {{کاربر ویکی‌پروژه هنرهای تجسمی}} به صفحهٔ کاربری خود اضافه نمایید و با شرکت در پروژهٔ هنر در جهت ایجاد، گسترش و بهبود مقالات همکاری نمایید.
  • الگوی {{درگاه|هنرهای تجسمی}} را به نوشتارهای وابسته به هنر اضافه کنید.
  • الگوی {{هنر-خرد}} را به نوشتارهای خرد هنر اضافه کنید.
  • نوشتارهای خرد هنر را گسترش دهید.

نوشتارهای برگزیده

نگارهٔ برگزیده

جنبش‌های هنری

دریافتگری یا امپرسیونیسم (به فرانسوی: Impressionnisme) شیوه هنری گروه بزرگی از نگارگران آزاداندیش و نوآور فرانسه در نیمه دوم سده نوزدهم بود که بزودی جهانگیر شد. این شیوه مبتنی است بر نشان دادن دریافت و برداشت مستقیم هنرمند از دیده‌های زودگذر با به کار بردن لخته رنگ‌های تجزیه شده و تابناک برای نمایش لرزش‌های نور خورشید. در این روش اصول مکتبی طراحی دقیق و سایه روشن کاری و ژرفانمایی (پرسپکتیو) فنی و ترکیب بندی متعادل و معمارانه رعایت نمی‌شود.

شیوه دریافتگری به عنوان انجمنی خصوصی از سوی گروهی از هنرمندان ساکن پاریس آغاز شد و این انجمن در سال۱۸۷۴ به نمایش همگانی آثار خود پرداخت. نام این جنبش از نام یک نقاشی از کلود مونه به نام دریافتگری، طلوع خورشید گرفته شده‌است. نام امپرسیونیسم را نقادی به نام لویی لِروی در یک نقد هجوآمیز ساخت. امپرسیونیسم همچنین نام نهضتی در موسیقی است.


ادامه...

گفتار برگزیده

  • «تاریخ یک ملت مانند گلزاری است که مردمان هنرمند و حساس، گل‌های زیبای آن می‌باشند.»

آیا می‌دانید

گالری‌ها و موزه‌ها

گالری ملی پارما نمایشگاهی هنری واقع در شهر پارما، در شمال ایتالیا است که محل نگهداری تابلوهایی از نقاشانی چون لئوناردو دا وینچی، پارمیجانینو، بئاتو آنجلیکو، کانالتو، کورجو، سباستیانو دل پیومبو، گوئرچینو و تینتورتو می‌باشد.


ادامه...

رده‌ها

درگاه‌های وابسته

در دیگر پروژه‌های ویکی‌مدیا

هنر در ویکی‌کتاب  هنر در ویکی‌انبار هنر در ویکی‌خبر  هنر در ویکی‌گفتاورد  هنر در ویکی‌نبشته  هنر در ویکی‌واژه 
راهنما و کتاب‌ها نگاره‌ها و رسانه رویدادها گفتاوردها متون واژگان
حافظهٔ نهان سرور را پاکسازی کنید