درگاه:هخامنشیان/پایتخت‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

پایتخت‌ها ۱

درگاه:هخامنشیان/پایتخت‌ها/۱

پاسارگاد مجموعه‌ای از سازه‌های باستانی برجای‌مانده از دوران هخامنشی است که در شهرستان پاسارگاد در استان فارس جای گرفته‌است.

این مجموعه دربرگیرنده ساختمان‌هایی چون آرامگاه کوروش بزرگ، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، استحکامات دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطهٔ مقدس و تنگه بلاغی است.

این مجموعه، پنجمین مجموعه ثبت‌شده در فهرست آثار میراث جهانی در ایران است که در نشست یونسکو که در تیرماه سال ۱۳۸۳ در چین برگزار شد به دلیل دارا بودن شاخص‌های فراوان با صد در صد آرا در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

پایتخت‌ها ۲

درگاه:هخامنشیان/پایتخت‌ها/۲

تخت جمشید، پارسه، پرسپولیس، پرسه پلیس، هزارستون یا چهل منار که در شمال شهرستان مرودشت در شمال استان فارس (شمال شرقی شیراز) جای دارد، فاصله این مکان تاریخی توریستی تا مرکز استان ۵۰ کیلومتر می باشد. نام یکی از شهرهای باستانی ایران است که طی سالیان پیوسته، پایتخت باشکوه و تشریفاتی پادشاهی ایران در زمان امپراتوری هخامنشیان بوده‌است. در این شهر باستانی بنایی به نام تخت جمشید وجود دارد که در دوران زمامداری داریوش بزرگ، خشایارشا و اردشیر اول بنا شده‌است و به مدت حدود ۵۰ سال، مرکزی برای برگزاری مراسم آیینی و جشن‌ها به ویژه نوروز بوده‌است. در نخستین روز سال نو گروه‌های زیادی از کشورهای گوناگون به نمایندگی از ساتراپی‌ها یا استانداری‌ها با پیشکش‌هایی متنوع در تخت جمشید جمع می‌شدند و هدایای خود را به شاه پیشکش می‌کردند. بنیان‌گذار تخت جمشید داریوش بزرگ بود.

این مکان از سال ۱۹۷۹ یکی از آثار ثبت شدهٔ ایران در میراث جهانی یونسکو است.

پایتخت‌ها ۳

درگاه:هخامنشیان/پایتخت‌ها/۳

شوش شهری است با ۵/۶ کیلومتر مربع مساحت در ۱۱۵ کیلومتری شمال غربی اهواز بین ۳۲ درجه و ۲ دقیقه عرض شمالی و۴۷ درجه و ۱ دقیقه طول شرقی نسبت به نصف النهار گرینویچ قرار دارد. بلندی شهر شوش از سطح دریا ۸۷ متر و فاصله هوایی تا تهران ۴۷۹ کیلومتر است. فاصله زمینی شوش تا تهران ۷۶۶ کیلومتر، تا اهواز ۱۱۵ کیلومتر، تا شوشتر ۸۵ کیلومتر، تا دزفول ۲۴ و تا اندیمشک ۳۸ کیلومتر است. شوش در حدود ۱۳۲۹ هـ. ش به مرکز بخش تبدیل شد.

شهر باستانی شوش از مراکز تمدن قدیم، از معروفترین شهرهای دنیا، پایتخت چند هزار ساله مملکت عیلام و همچنین پایتخت زمستانی امپراطوری هخامنشی بوده‌است.

پایتخت‌ها ۴

درگاه:هخامنشیان/پایتخت‌ها/۴

بابل (عربی: بابل، اکدی: Bābili، سومری: KÁ.DINGIR.RA، عبری: בָּבֶל,، یونانی: Βαβυλών) یک شهر اکدی بود که در سال ۱۸۶۷ قبل از میلاد توسط سلسله آموری در بین النهرین ایجاد شد. بقایای آن در الهلال در استان بابل کشور عراق در ۸۵ کیلومتری جنوب بغداد است. این شهر به صورت کامل تخریب شده است و تنها بقایای باقی‌مانده از آن مقداری گل و آجرهای تخریب شده است. این شهر بر روی رود فرات بنا شده بود و قسمتی از شهر در یک طرف و قسمت دیگر در طرف دیگر فرات قرار داشت.

یک شاه بابلی به نام حمورابی امپراتوری بابل را ایجاد کرد. بعد از مرگ حمورابی امپراتوری او فروپاشید و بابل تحت حکومت آشوریان، کاسیها و ایلامیان (ایرانیان) در آمد. در حدود سال ۶۱۲ قبل از میلاد بابل دوباره به صورت امپراتوری بابل جدید رونق گرفت. باغهای معلق بابل یکی از عجایب هفت گانه دنیای قدیم بود. بعد از شکست بابل به تصرف هخامنشیان، سلوکیان، پارتیان، رومیان و ساسانیان در آمد.

پایتخت‌ها ۵

درگاه:هخامنشیان/پایتخت‌ها/۵

هَگمَتانَه (پارسی باستان: Haŋgmatana، یونانی: هگمتانه، پارسی نو: همدان) به معنی «جای بهم آمدگان»، «جای گرد آمدگان»، نام باستانی شهر همدان در زبان ایرانیان در زمان مادها و هخامنشیان است. برخی هگمتانه را «شهر مادها» معنی می‌کردند و آن را برابر با عبارت ایلامی نو hal.mata.na «شهر مادها» می‌گرفتند که نادرست است.

هگمتانه پایتخت شاهنشاهی مادها و پایتخت تابستانی ایران در زمان هخامنشیان و اشکانیان بوده است. این شهر کهن، نخستین پایتخت ایران بوده و به همراه آتن در یونان و رم در ایتالیا، از معدود شهرهای باستانی جهان است که همچنان زنده و مهم است. با این تفاوت که همدان هرگز اهمیت خود را از دست نداده و از آن دو شهر نیز قدیمی تر است. یونانیان هگمتانه را اِکباتان می‌خواندند که یونانی شده هگمتانه است.هرودوت این شهر را ساخته دیاکو دانسته و گفته است که هفت دیوار داشته که هر کدام به رنگ یکی از سیاره‌ها بوده اند.

پایتخت‌ها ۶

پایتخت‌ها ۷

پایتخت‌ها ۸

پایتخت‌ها ۹

پایتخت‌ها ۱۰

پایتخت‌ها ۱۱

پایتخت‌ها ۱۲

پایتخت‌ها ۱۳

پایتخت‌ها ۱۴

پایتخت‌ها ۱۵

پایتخت‌ها ۱۶

پایتخت‌ها ۱۷

پایتخت‌ها ۱۸

پایتخت‌ها ۱۹

پایتخت‌ها ۲۰

پایتخت‌ها ۲۱

پایتخت‌ها ۲۲

پایتخت‌ها ۲۳

پایتخت‌ها ۲۴

پایتخت‌ها ۲۵

پایتخت‌ها ۲۶

پایتخت‌ها ۲۷

پایتخت‌ها ۲۸

پایتخت‌ها ۲۹

پایتخت‌ها ۳۰

پایتخت‌ها ۳۱

پایتخت‌ها ۳۲

پایتخت‌ها ۳۳

پایتخت‌ها ۳۴

پایتخت‌ها ۳۵

پایتخت‌ها ۳۶

پایتخت‌ها ۳۷

پایتخت‌ها ۳۸

پایتخت‌ها ۳۹

پایتخت‌ها ۴۰

پایتخت‌ها ۴۱

پایتخت‌ها ۴۲

پایتخت‌ها ۴۳

پایتخت‌ها ۴۴

پایتخت‌ها ۴۵

پایتخت‌ها ۴۶

پایتخت‌ها ۴۷

پایتخت‌ها ۴۸

پایتخت‌ها ۴۹

پایتخت‌ها ۵۰

پایتخت‌ها ۵۱

پایتخت‌ها ۵۲

پایتخت‌ها ۵۳

پایتخت‌ها ۵۴

پایتخت‌ها ۵۵

پایتخت‌ها ۵۶

پایتخت‌ها ۵۷

پایتخت‌ها ۵۸

پایتخت‌ها ۵۹

پایتخت‌ها ۶۰

پایتخت‌ها ۶۱

پایتخت‌ها ۶۲

پایتخت‌ها ۶۳

پایتخت‌ها ۶۴

پایتخت‌ها ۶۵

پایتخت‌ها ۶۶

پایتخت‌ها ۶۷

پایتخت‌ها ۶۸

پایتخت‌ها ۶۹

پایتخت‌ها ۷۰

پایتخت‌ها ۷۱

پایتخت‌ها ۷۲

پایتخت‌ها ۷۳

پایتخت‌ها ۷۴

پایتخت‌ها ۷۵

پایتخت‌ها ۷۶

پایتخت‌ها ۷۷

پایتخت‌ها ۷۸

پایتخت‌ها ۷۹

پایتخت‌ها ۸۰

پایتخت‌ها ۸۱

پایتخت‌ها ۸۲

پایتخت‌ها ۸۳

پایتخت‌ها ۸۴

پایتخت‌ها ۸۵

پایتخت‌ها ۸۶

پایتخت‌ها ۸۷

پایتخت‌ها ۸۸

پایتخت‌ها ۸۹

پایتخت‌ها ۹۰

پایتخت‌ها ۹۱

پایتخت‌ها ۹۲

پایتخت‌ها ۹۳

پایتخت‌ها ۹۴

پایتخت‌ها ۹۵

پایتخت‌ها ۹۶

پایتخت‌ها ۹۷

پایتخت‌ها ۹۸

پایتخت‌ها ۹۹