درگاه:شجریان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از درگاه:محمدرضا شجریان)
ویرایش درگاه شجریان

محمدرضا شجریان موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، خواننده و خوشنویس اهل ایران است. وی از برجسته‌ترین هنرمندان موسیقی سنتی ایرانی است و آلبوم‌های بسیاری را در این زمینه منتشر کرده‌است. او به دلیل نوع صدا و سبک مخصوص به خود و تصنیف‌های ملی میهنی که اجرا کرده، شناخته می‌شود.
سایت انجمن آسیا وی را پرآوازه‌ترین هنرمند موسیقی اصیل ایرانی روزنامهٔ ونکوور سان او را یکی از مهم‌ترین هنرمندان موسیقی جهان و همچنین رادیوی عمومی ملی (NPR) در سال ۲۰۱۰ وی را یکی از ۵۰ صدای برتر جهان معرفی کرده‌است. محمدرضا شجریان، رئیس کنونی شورای عالی خانه موسیقی ایران، بنیان‌گذار گروه شهناز و مبدع چند ساز موسیقی می‌باشد. همچنین از فرزندان محمدرضا شجریان، همایون و مژگان در زمینهٔ موسیقی فعالیت دارند. شجریان در قرائت قرآن نیز فعالیت داشته و دعای ربنا معروف‌ترین تلاوت‌های قرآنیِ اوست. این اثر توسط سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری به عنوان اثر ملی ثبت شده‌است. خوانندگان سرشناسی چون ایرج بسطامی، شهرام ناظری، حسام‌الدین سراج، حمیدرضا نوربخش و پسرش همایون از شاگردان شجریان هستند.

ویرایش نوشتار برگزیده

گروه موسیقی شهناز گروهی هستند شامل خوانندگان و نوازندگان ایرانی که در زمینه موسیقی سنتی فعال هستند. بنیان‌گذار این گروه، محمدرضا شجریان است که در سال ۱۳۸۷ آن را تشکیل داد. گروه شهناز متشکل از نوازندگانی جوان است که تجارب بسیاری در همکاری و برگزاری کنسرت با نام‌های آشنا و حتی اساتید موسیقی ایران دارند. اغلب نوازندگان گروه شهناز در زمره شاگردان اساتید ۳ دهه اخیر موسیقی ایرانی بوده‌اند.
محمدرضا شجریان و مژگان شجریان از خانواده شجریان در این گروه هستند. مجید درخشانی سرپرستی نوازندگان را برعهده دارد. این گروه موسیقی سنتی تا به حال چندین بار در کشورهای مختلف کنسرت برگزار کرده‌است. یکی از ویژگی‌های گروه شهناز در این است که از سازهای ابداعی محمدرضا شجریان در کنسرت‌های این گروه استفاده می‌شود. نام این گروه از نام استاد جلیل شهناز گرفته شده‌است. وی از بزرگ‌ترین و سرشناس‌ترین نوازندگان تار و سه تار سدهٔ اخیر در ایران است.

ویرایش گفتاورد

«موسیقی هر ملتی به درازای تاریخ آن ملت است و این دو همواره با یکدیگر پیش می روند. شادی، شکست، غم و دیگر حالات مردم یک مملکت ارتباط مستقیم با تاریخ دارد که این حالات در زبان موسیقی جاری می شود.»

ویرایش رده‌ها
ویرایش نوشتارهای برگزیده
ویرایش آثار

بیداد در سال ۱۳۶۴ منتشر شد. این آلبوم از دو بخش تشکیل شده که بخش اول در دستگاه همایون و با آهنگ‌سازی پرویز مشکاتیان و بخش دوم در همایون و شور و با نوازندگی تار توسط غلامحسین بیگجه‌خانی است. اشعار این آلبوم از سروده‌های حافظ و سعدی هستند.

ویرایش ویکی‌پروژه‌ها
ویرایش آن‌چه می‌توانید انجام دهید
  • الگوی {{درگاه|موسیقی}} را به نوشتارهای وابسته به موسیقی اضافه کنید.
  • الگوی {{موسیقی-خرد}} را به نوشتارهای خرد موسیقیی اضافه کنید.
  • در پروژه‌های موسیقی همکاری کنید.
  • نوشتارهای خرد موسیقی را گسترش دهید.
ویرایش موضوعات
ویرایش درگاه‌های وابسته
ویرایش در دیگر پروژه‌های ویکی‌مدیا