درگاه:فرهنگ/هنرها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

هنرها ۱

درگاه:فرهنگ/هنرها/۱

آسمان پر ستاره اثر ونگوک
آسمان پر ستاره اثر ونگوک

نگارگری یا نقاشی فرآیندی است که طی آن رنگ بر روی یک سطح مانند کاغذ یا بوم ایجاد نقش می‌کندو اثری خلق می‌شود. فردی که این فرآیند توسط او انجام می‌گیرد نقاش نام دارد، به‌خصوص زمانی که نقاشی حرفهٔ شخص باشد. نقاشی یکی از رشته‌های اصلی هنرهای تجسمی است و قدمت آن شش برابر زبان نوشتاری می‌باشد. اولین نقاشی‌های یافت‌شده در غارها حاکی از آن است که انسان‌های اولیه با کشیدن نقش حیوانات و شکارشان به نوعی خود را آمادهٔ نبرد با آن‌ها می‌کرده‌اند. در قیاس با نقاشی، طراحی، سلسله عملیات ایجاد یک سری اثر و نشانه با استفاده از فشار آوردن یا حرکت ابزاری بر روی یک سطح است.

هنرها ۲

درگاه:فرهنگ/هنرها/۲

سینما شاخه‌ای از هنر است که در آن یک داستان به وسیله دنباله‌ای از تصاویر متحرک (فیلم) نمایش داده می‌شود. یک اثر سینمایی که فیلم سینمایی نامیده می‌شود، از عناصر تصویر (به صورت مجموعه‌ای از فریم‌ها) و صدا (گفتگو، صدا و موسیقی) تشکیل شده‌است. یک فیلم بر اساس فیلمنامه یا سناریو و توسط مجموعه‌ای از بازیگرها، کارگردان، فیلم‌بردار و عوامل دیگر ساخته می‌شود. سینما جدیدترین شاخه هنر، معروف به هنر هفتم است که امروزه یکی از عمومی‌ترین و محبوب‌ترین تولیدات هنری را ارایه می‌کند. سینما همچنین به محل پخش عمومی فیلم سینمایی نیز گفته می‌شود.

هنرها ۳

درگاه:فرهنگ/هنرها/۳ تندیس‌گری، مجسمه‌سازی یا پیکرتراشی هنر همگذاری یا ریخت دادن به اشیا است و ممکن است در هر اندازه یا با هر سازمایه‌ای (مصالحی) انجام گیرد.به فرآورده‌های این هنر تندیس، پیکره یا مجسمه گفته می‌شود. هر پیکر سه بعدی که به منظور دارا بودن یک بیان هنری آفریده شده را می‌توان تندیس نامید. البته باید توجه داشت که هر شکل دادنی را مجسمه سازی نمی‌گویند بلکه باید در ورای ان یک فکر، خلاقیت یا یک نوآوری وجود داشته باشد.

هنرها ۴

درگاه:فرهنگ/هنرها/۴

طراحی شکلی از هنرهای تجسمی است که از ابزار رسم برای ثبت یک متوسط دوبعدی استفاده می‌کند. ابزارهای معمول عبارتند از مداد گرافیتی، خودکار و جوهر، قلموهای جوهری، مدادرنگی، مدادشمعی، زغال، گچ، پاستل، انواع مختلف پاک‌کن، ماژیک، قلم نوک‌سوزنی، و دیگر فلزات (همچون نوک‌نقره‌ای). هنرمندی که به عمل رسم می‌پردازد را طراح یا رسام می‌گویند. با انتشار مقدار کمی از ماده بر سطح متوسط دوبعدی، یک نشانهٔ مرئی به‌جا می‌ماند. رایج‌ترین سطح پشتیبان برای رسم کاغذ است هرچند دیگر مواد همچون مقوا، چرم، بوم، و تخته نیز ممکن است استفاده شود.

هنرها ۵

درگاه:فرهنگ/هنرها/۵

خوشنویسی یا خطاطی به معنی زیبانویسی یا نوشتن همراه با خلق زیبایی است و فردی که این فرآیند توسط او انجام می‌گیرد خوش نویس نام دارد، به‌خصوص زمانی که خوش نویسی حرفهٔ شخص باشد. گاهی درک خوشنویسی به عنوان یک هنر مشکل است. به نظر می‌رسد برای درک و لذت بردن از تجربه بصری خوشنویسی باید بدانیم خوشنویس افزون بر نگارش یک متن، سعی داشته اثری هنری با ارزش‌های زیبایی شناختی خلق کند.از این رو خوشنویسی با نگارش سادهٔ مطالب و حتا طراحی حروف و صفحه‌آرایی متفاوت است. همچنین از آنجایی که این هنر جنبه‌هایی از سنت را در دل خود دارد باید آن را تا حدی از تایپوگرافی که مبتنی بر ارزش‌های گرافیکی مدرن و کارهای چاپی است متمایز کرد.

هنرها ۶

درگاه:فرهنگ/هنرها/۶

موسیقییا خُنیا صوت در زمان است. موسیقی بیشتر به عنوان یک هنر از آن‌چه که دربرگیرنده آواها و سکوت سازمان‌یافته‌است شناسانده می‌شود. از سوی برخی فرهنگ‌ها همچون یک زبان یا همراهی‌کنندهٔ رقص و ابزاری برای پیوند با روان‌ها انگاشته میشود. در میان هنرها، خُنیا می‌تواند همچون یک هنر اجرایی، یک هنر زیبا، و یک شکل هنر شنودی از راه معانی موسیقی دسته بندی شود که بسته به فرهنگ و زمینهٔ اجتماعی تفاوت می‌کند.

هنرها ۷

درگاه:فرهنگ/هنرها/۷

معماری یا مهرازی یا رازی گری هنر و دانش طراحی و ساخت ساختمان‎هاست. مهرازی به عنوان اجتماعی‌ترین هنر آدمیان، با پیرامون مردمان در پیوند است. باشندگی(حضور) فضا، ساختمان و شهر از گذشته تا امروز و در آینده، یکدم از زندگی روزانه آدمیان پنهان نبوده و نخواهد بود. شهرها پر از ساختمان‎هایی هستند که با بهره گیری از هنر و مهارت‎های دانشوارانه(علمی) و ریاضی برنامه ریزی شده‎اند. این مهارت‎ها در پیوستن با هم عناصر زیبایی‎شناسی نامیده‎ می‎شوند. ریشه زیبایی‎شناسی برگرفته از هنر، دانش و ریاضیات مانند کاربرد خط، شکل، فضا، نور و رنگ برای آفرینش یک الگو، توازن، ریتم، کنتراست و وحدت‌ در برنامه ریزی مهرازی به کار گرفته میشوند، این عناصر در کنار هم به مهرازان اجازه می‎دهند تا ساختمان‎های زیبا و سودمند بیافرینند.

هنرها ۸

درگاه:فرهنگ/هنرها/۸

موسیقی سنتی ایرانی، شامل دستگاه‌ها، نغمه‌ها، و آوازها، از هزاران سال پیش از میلاد مسیح تا به امروز سینه به سینه در متن مردم ایران جریان داشته، و آنچه دل‌نشین‌تر، ساده‌تر و قابل‌فهم تر بوده‌است امروز در دسترس است، بخش بزرگی از آسیای میانه، افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، و یونان متأثر از این موسیقی است و هرکدام به سهم خود تأثیراتی در شکل گیری این موسیقی داشته‌اند، از موسیقی‌دان‌ها یا به عبارتی نوازندگان موسیقی در ایران باستان می‌توان به «باربد» و «نکیسا» اشاره کرد.

هنرها ۹

درگاه:فرهنگ/هنرها/۹

خوشنویسی ایرانی بخشی از خوشنویسی اسلامی است که در ایران و سرزمین‌های وابسته یا تحت نفوذ او همچون کشورهای آسیای میانه، افغانستان و شبه قاره هند به تدریج حول محور فرهنگ ایرانی شکل گرفت. و نه تنها از مفاخر هنر ایرانی بلکه از مفاخر هنر اسلامی و حتا هنر جهان به شمار می‌رود. درحالی که عمدهٔ تبدیل نگارش معمولی کلمات به خوشنویسی هنرمندانه در جهان اسلام، به‌عهده مردمان ایرانی بوده‌است، رفته رفته ایرانیان سبک و شیوه‌هایی مختص به خود را در خوشنویسی ابداع کردند.

هنرها ۱۰

هنرها ۱۱

هنرها ۱۲

هنرها ۱۳

هنرها ۱۴

هنرها ۱۵

هنرها ۱۶

هنرها ۱۷

هنرها ۱۸

هنرها ۱۹

هنرها ۲۰

هنرها ۲۱

هنرها ۲۲

هنرها ۲۳

هنرها ۲۴

هنرها ۲۵

هنرها ۲۶

هنرها ۲۷

هنرها ۲۸

هنرها ۲۹

هنرها ۳۰

هنرها ۳۱

هنرها ۳۲

هنرها ۳۳

هنرها ۳۴

هنرها ۳۵

هنرها ۳۶

هنرها ۳۷

هنرها ۳۸

هنرها ۳۹

هنرها ۴۰

هنرها ۴۱

هنرها ۴۲

هنرها ۴۳

هنرها ۴۴

هنرها ۴۵

هنرها ۴۶

هنرها ۴۷

هنرها ۴۸

هنرها ۴۹

هنرها ۵۰

هنرها ۵۱

هنرها ۵۲

هنرها ۵۳

هنرها ۵۴

هنرها ۵۵

هنرها ۵۶

هنرها ۵۷

هنرها ۵۸

هنرها ۵۹

هنرها ۶۰

هنرها ۶۱

هنرها ۶۲

هنرها ۶۳

هنرها ۶۴

هنرها ۶۵

هنرها ۶۶

هنرها ۶۷

هنرها ۶۸

هنرها ۶۹

هنرها ۷۰

هنرها ۷۱

هنرها ۷۲

هنرها ۷۳

هنرها ۷۴

هنرها ۷۵

هنرها ۷۶

هنرها ۷۷

هنرها ۷۸

هنرها ۷۹

هنرها ۸۰

هنرها ۸۱

هنرها ۸۲

هنرها ۸۳

هنرها ۸۴

هنرها ۸۵

هنرها ۸۶

هنرها ۸۷

هنرها ۸۸

هنرها ۸۹

هنرها ۹۰

هنرها ۹۱

هنرها ۹۲

هنرها ۹۳

هنرها ۹۴

هنرها ۹۵

هنرها ۹۶

هنرها ۹۷

هنرها ۹۸

هنرها ۹۹