درگاه:شیراز/گوناگون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

گوناگون ۱

درگاه:شیراز/گوناگون/۱

بلوار چمران در شیراز

با تصویب شورای شهر شیراز و تایید مجلس شورای اسلامی روز میانی بهار، ۱۵ اردیبهشت به نام روز شیراز نامگذاری شده است. به همین مناسبت، همه ساله برنامه‌های ویژه‌ای از طرف شهرداری شیراز در این روز برگزار می‌گردد. از وجوه اشتهار شهر شیراز اردیبهشت شیراز و عطر بهار نارنج در این فصل در این شهر است.

گوناگون ۲

درگاه:شیراز/گوناگون/۲

فالوده شیرازی یا پالوده از خوردنی‌های ایرانی و از نوع دسر است. فالوده نوعی دسر یخی ایرانی است که با قرار دادن رشته‌های باریک نشاسته در محلول آب و شکر تهیه می‌شود. پالوده شیراز معروف است. پالوده را معمولاً با یک نوع چاشنی مانند آب لیمو یا شربت آلبالو مخلوط کرده و مصرف می‌کنند. فالوده از نوع شیرازیش در ایران و دیگر کشورها بیشتر از انواع دیگر مصرف داردو در بسیاری از بستنی فروشی‌های سنتی به فروش می‌رسد.

گوناگون ۳

درگاه:شیراز/گوناگون/۳

باشگاه فوتبال فجر شهید سپاسی شیراز یکی از باشگاه‌های فوتبال ایران می‌باشد. این تیم هم‌اکنون در لیگ برتر فوتبال ایران به رقابت با دیگر تیم‌ها می‌پردازد. این باشگاه به همراه باشگاه‌های ملوان بندر انزلی و ابومسلم خراسان و فولاد خوزستان از بازیکن‌سازترین تیم‌های فوتبال ایران است. این باشگاه مدتی به مقاومت سپاسی تغییر نام داد اما مجدداً در سال ۱۳۹۰ نام باشگاه به همان نام سابق فجر سپاسی بازگشت.

گوناگون ۴

درگاه:شیراز/گوناگون/۴

باشگاه فوتبال برق شیراز قدیمی ترین باشگاه فوتبال ایرانی است که در شیراز قرار دارد. برق یک بار به قهرمانی جام حذفی ایران دست یافته‌است. در سال ۱۳۲۵ عده‌ای از جوانان ورزش‌دوست شیرازی که در «کارخانه چراغ‌برق شیراز» کار می‌کردند، به رهبری «ابراهیم نعمت‌اللهی» تصمیم به تشکیل یک تیم فوتبال گرفتند. در روز ۲۵ اردیبهشت ۱۳۲۵، مهندس خمسی، مدیر کارخانه در جلسه‌ای با تاسیس باشگاه برق موافقت کرد. تیم فوتبال برق شیراز قدیمی ترین تیم فوتبال ایران می‌باشد.باشگاه برق کار خود را با سرپرستی نعمت‌اللهی و مربیگری بهادر قهرمان آغاز کرد.

گوناگون ۵

درگاه:شیراز/گوناگون/۵

دانشگاه شیراز یکی از دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ایران است که در سال ۱۳۲۵ خورشیدی تأسیس گردید. پیش از انقلاب ایران (۱۳۵۷)، دانشگاه کنونی شیراز، «دانشگاه پهلوی» نامیده می‌شد. دانشگاه شیراز یکی از ۵ دانشگاه مادر در رشته‌های مهندسی به شمار می‌آید. دانشگاه پهلوی (نام دانشگاه شیراز در قبل از انقلاب اسلامی ایران) در سال ۱۹۴۶ شروع به کار نمود. معمار اصلی این دانشگاه مینورو یاماساکی نام دارد، که از دیگر کارهای مشهور او مرکز تجارت جهانی نیویورک می‌باشد. به‌دنبال دعوت محمدرضا پهلوی از رییس دانشگاه پنسیلوانیا به ایران، پس از مذاکراتی چند، توسعهٔ دانشگاه شیراز مستقیما تحت نظر و مدیریت این دانشگاه صاحب‌نام آمریکایی قرار گرفت تا جایی که روابط علمی و فرهنگی بین این دو دانشگاه از مستحکم ترین روابط علمی فرهنگی میان ایران و آمریکا گردید و تا روزهای آخر حکومت شاه ادامه داشت.

گوناگون ۶

درگاه:شیراز/گوناگون/۶

شراب شیراز یکی از گونه‌های شراب است که از انگور قرمز که تلفیق یا پیوندی است از دو نوع انگور به نام‌های موندوز بلانش و انگور دورزا که هر دو نوع در نواحی دره رون در جنوب شرقی فرانسه بار می‌آیند، ساخته می‌شود. خاستگاه اصلی شراب شیراز همانگونه که از اسم شراب پیداست به شهر شیراز در کشور ایران بازمیگردد و نام آن هم برگرفته از شهر شیراز است. شراب شیراز در شیراز قبل از انقلاب سال ۱۳۵۷ به صورت رسمی تولید می‌شد، اما پس از انقلاب تولید آن به صورت رسمی خاتمه یافت اما همچنان به صورت غیر رسمی تولید آن ادامه دارد. صادرات شراب شیراز به هندوستان بوسیله بازرگانان اروپایی درسده ۱۷ ثبت شده است.

گوناگون ۷

گوناگون ۸

گوناگون ۹

گوناگون ۱۰

گوناگون ۱۱

گوناگون ۱۲

گوناگون ۱۳

گوناگون ۱۴

گوناگون ۱۵

گوناگون ۱۶

گوناگون ۱۷

گوناگون ۱۸

گوناگون ۱۹

گوناگون ۲۰

گوناگون ۲۱

گوناگون ۲۲

گوناگون ۲۳

گوناگون ۲۴

گوناگون ۲۵

گوناگون ۲۶

گوناگون ۲۷

گوناگون ۲۸

گوناگون ۲۹

گوناگون ۳۰

گوناگون ۳۱

گوناگون ۳۲

گوناگون ۳۳

گوناگون ۳۴

گوناگون ۳۵

گوناگون ۳۶

گوناگون ۳۷

گوناگون ۳۸

گوناگون ۳۹

گوناگون ۴۰

گوناگون ۴۱

گوناگون ۴۲

گوناگون ۴۳

گوناگون ۴۴

گوناگون ۴۵

گوناگون ۴۶

گوناگون ۴۷

گوناگون ۴۸

گوناگون ۴۹

گوناگون ۵۰

گوناگون ۵۱

گوناگون ۵۲

گوناگون ۵۳

گوناگون ۵۴

گوناگون ۵۵

گوناگون ۵۶

گوناگون ۵۷

گوناگون ۵۸

گوناگون ۵۹

گوناگون ۶۰

گوناگون ۶۱

گوناگون ۶۲

گوناگون ۶۳

گوناگون ۶۴

گوناگون ۶۵

گوناگون ۶۶

گوناگون ۶۷

گوناگون ۶۸

گوناگون ۶۹

گوناگون ۷۰

گوناگون ۷۱

گوناگون ۷۲

گوناگون ۷۳

گوناگون ۷۴

گوناگون ۷۵

گوناگون ۷۶

گوناگون ۷۷

گوناگون ۷۸

گوناگون ۷۹

گوناگون ۸۰

گوناگون ۸۱

گوناگون ۸۲

گوناگون ۸۳

گوناگون ۸۴

گوناگون ۸۵

گوناگون ۸۶

گوناگون ۸۷

گوناگون ۸۸

گوناگون ۸۹

گوناگون ۹۰

گوناگون ۹۱

گوناگون ۹۲

گوناگون ۹۳

گوناگون ۹۴

گوناگون ۹۵

گوناگون ۹۶

گوناگون ۹۷

گوناگون ۹۸

گوناگون ۹۹