درگاه:شاهنامه/فردوسی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ویرایش فردوسی ۱

درگاه:شاهنامه/فردوسی/۱ ابوالقاسم فردوسی توسی (۳۲۹ هجری قمری – ۴۱۶ هجری قمری، در توس خراسان)، شاعر حماسه‌سرای ایرانی و سرایندهٔ شاهنامه، حماسهٔ ملی ایران، است. برخی فردوسی را بزرگ‌ترین سرایندهٔ پارسی‌گو دانسته‌اند، که از شهرت جهانی برخوردار است. فردوسی را حکیم سخن، حکیم توس و استاد سخن گویند. فردوسی دهقان و دهقان‌زاده بود. او آغاز زندگی را در روزگار سامانیان و هم‌زمان با جنبش استقلال‌خواهی و هویت‌طلبی در میان ایرانیان سپری کرد. در نگاهی کلی دربارهٔ دانش و آموخته‌های فردوسی می‌توان گفت او زبان عربی می‌دانست، اما در نثر و نظم عرب چیرگی نداشت. او پهلوی‌خوانی را به‌طور روان و پیشرفته نمی‌دانست، اما به‌گونهٔ مقدماتی مفهوم آن را دریافت می‌کرد. به‌هرروی، در شاهنامه هیچ نشانه‌ای دربارهٔ پهلوی‌دانی او نیست. پژوهشگران سرودن شاهنامه را برپایهٔ شاهنامهٔ ابومنصوری از زمان سی سالگی فردوسی می‌دانند. تنها سروده‌ای که روشن شده از اوست، خود شاهنامه است. سروده‌های دیگری نیز از برای فردوسی دانسته شده‌اند، که بیشترشان بی‌پایه هستند. نامورترین آن‌ها مثنوی‌ای به نام یوسف و زلیخا است. سرودهٔ دیگری که از فردوسی دانسته شده، هجونامه‌ای در نکوهش سلطان محمود غزنوی است. شاهنامه پرآوازه‌ترین سرودهٔ فردوسی و یکی از بزرگ‌ترین نوشته‌های ادبیات کهن پارسی است. فردوسی شاهنامه را در ۳۸۴ ه‍.ق، سه سال پیش از برتخت‌نشستن محمود، به‌پایان برد و در ۲۵ اسفند ۴۰۰ ه‍.ق برابر با ۸ مارس ۱۰۱۰ م، در هفتاد و یک سالگی، تحریر دوم را به انجام رساند.

ادامه…

ویرایش فردوسی ۲

درگاه:شاهنامه/فردوسی/۲

آرامگاه فردوسی، یادمانی است در توس در شمال مشهد در خاک‌جای ابوالقاسم فردوسی. ساختمان کنونی آرامگاه در سال ۱۳۱۳ هم‌زمان با آیین‌های هزاره فردوسی گشایش یافت.
در سال ۱۳۰۵ گروهی از طرف انجمن برای تعیین محل دقیق آرامگاه و تهیهٔ طرح آن از تهران به توس رفتند. آندره گدار رئیس اداره باستان شناسی، مقبره را به شکل اهرام مصر طراحی کرده بود و ساخت این طرح در مراحل اولیه پیش رفته بود ولی با مخالفت ذکاءالملک فروغی این طرح تخریب شد تا به جای آن مقبره‌ای به سبک ایرانی هخامنشی ساخته شود. طراحی این مقبره بر عهده حسین لرزاده گذاشته شد. ادامه...

ویرایش فردوسی ۳

درگاه:شاهنامه/فردوسی/۳

پرونده:Paj.jpg

پاژ نام زادگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاعر حماسه‌سرای ایرانی است و نام روستایی واقع در تقاطع جاده کارده به کلات نادری و ۱۵ کیلومتری شمال شهر مشهد می‌باشد.
در میانه روستای پاژ و در ۷۰۰ متری شمال غرب آن دو تپه باستانی به چشم می‌خورد که به آثار و بقایای پاژ قدیم مربوط می‌باشند و موید پیشینه تاریخی این منطقه در سده‌های نخستین پس از اسلام تا قرن نهم و دهم هجری است.
ادامه...

ویرایش فردوسی ۴

درگاه:شاهنامه/فردوسی/۴

هزارهٔ فردوسی (یا جشن هزاره فردوسی)، مجموعهٔ آیین‌هایی بود که به مناسبت هزارمین سال زادروز فردوسی در سال ۱۳۱۳ خورشیدی در تهران، توس و دیگر شهرهای ایران برگزار شد. در کنگرهٔ هزارهٔ فردوسی که نخستین اجتماع بزرگ علمی در ایران بود، ۴۰ تن از ایران‌شناسان برجسته از ۱۷ کشور و ۴۰ تن از دانشمندان و ادیبان ایرانی شرکت داشتند. به مدت ۵ روز از ۱۲ تا ۱۶ مهر ۱۳۱۳ سخنرانی‌هایی در تالار دارالفنون در تهران ایراد گردید و تعدادی از آنها در کتاب هزارهٔ فردوسی به چاپ رسید. جشن هزارهٔ فردوسی به سال ۱۳۱۳ یکی از رویدادهای مهم فرهنگی قرن، و مهم‌ترین کنگرهٔ علمی بود که در ایران معاصر برگزار شد. ادامه...

ویرایش فردوسی ۵

درگاه:شاهنامه/فردوسی/۵

بنیاد فردوسی یک سازمان مردم‌نهاد است که در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۴ با مجوز رسمی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ایران بنیان‌گذاری شده است.
ثبت هزارۀ پایان سرایش شاهنامه در فهرست مفاخر و رویدادهای علمی، فرهنگی و هنری سال ۲۰۱۱ – ۲۰۱۰ میلادی سازمان یونسکو در سی و پنجمین کنفرانس عمومی یونسکو با اقبال ۱۹۲ کشور عضو این سازمان از دستاوردهای این بنیاد مردم‌نهاد است.
ادامه...

ویرایش فردوسی ۶
ویرایش فردوسی ۷
ویرایش فردوسی ۸
ویرایش فردوسی ۹
ویرایش فردوسی ۱۰
ویرایش فردوسی ۱۱
ویرایش فردوسی ۱۲
ویرایش فردوسی ۱۳
ویرایش فردوسی ۱۴
ویرایش فردوسی ۱۵
ویرایش فردوسی ۱۶
ویرایش فردوسی ۱۷
ویرایش فردوسی ۱۸
ویرایش فردوسی ۱۹
ویرایش فردوسی ۲۰
ویرایش فردوسی ۲۱
ویرایش فردوسی ۲۲
ویرایش فردوسی ۲۳
ویرایش فردوسی ۲۴
ویرایش فردوسی ۲۵
ویرایش فردوسی ۲۶
ویرایش فردوسی ۲۷
ویرایش فردوسی ۲۸
ویرایش فردوسی ۲۹
ویرایش فردوسی ۳۰
ویرایش فردوسی ۳۱
ویرایش فردوسی ۳۲
ویرایش فردوسی ۳۳
ویرایش فردوسی ۳۴
ویرایش فردوسی ۳۵
ویرایش فردوسی ۳۶
ویرایش فردوسی ۳۷
ویرایش فردوسی ۳۸
ویرایش فردوسی ۳۹
ویرایش فردوسی ۴۰
ویرایش فردوسی ۴۱
ویرایش فردوسی ۴۲
ویرایش فردوسی ۴۳
ویرایش فردوسی ۴۴
ویرایش فردوسی ۴۵
ویرایش فردوسی ۴۶
ویرایش فردوسی ۴۷
ویرایش فردوسی ۴۸
ویرایش فردوسی ۴۹
ویرایش فردوسی ۵۰
ویرایش فردوسی ۵۱
ویرایش فردوسی ۵۲
ویرایش فردوسی ۵۳
ویرایش فردوسی ۵۴
ویرایش فردوسی ۵۵
ویرایش فردوسی ۵۶
ویرایش فردوسی ۵۷
ویرایش فردوسی ۵۸
ویرایش فردوسی ۵۹
ویرایش فردوسی ۶۰
ویرایش فردوسی ۶۱
ویرایش فردوسی ۶۲
ویرایش فردوسی ۶۳
ویرایش فردوسی ۶۴
ویرایش فردوسی ۶۵
ویرایش فردوسی ۶۶
ویرایش فردوسی ۶۷
ویرایش فردوسی ۶۸
ویرایش فردوسی ۶۹
ویرایش فردوسی ۷۰
ویرایش فردوسی ۷۱
ویرایش فردوسی ۷۲
ویرایش فردوسی ۷۳
ویرایش فردوسی ۷۴
ویرایش فردوسی ۷۵
ویرایش فردوسی ۷۶
ویرایش فردوسی ۷۷
ویرایش فردوسی ۷۸
ویرایش فردوسی ۷۹
ویرایش فردوسی ۸۰
ویرایش فردوسی ۸۱
ویرایش فردوسی ۸۲
ویرایش فردوسی ۸۳
ویرایش فردوسی ۸۴
ویرایش فردوسی ۸۵
ویرایش فردوسی ۸۶
ویرایش فردوسی ۸۷
ویرایش فردوسی ۸۸
ویرایش فردوسی ۸۹
ویرایش فردوسی ۹۰
ویرایش فردوسی ۹۱
ویرایش فردوسی ۹۲
ویرایش فردوسی ۹۳
ویرایش فردوسی ۹۴
ویرایش فردوسی ۹۵
ویرایش فردوسی ۹۶
ویرایش فردوسی ۹۷
ویرایش فردوسی ۹۸
ویرایش فردوسی ۹۹