درگاه:زیست‌شناسی/نگارهٔ برگزیده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نگارهٔ برگزیده ۱

درگاه:زیست‌شناسی/نگارهٔ برگزیده/۱

خرچنگ نعلی با نام علمی Limulus polyphemus مشهور به فسیل زنده گونه جانور دریازی است که قدمت آن‌ها به ۳۰۰ میلیون سال قبل (۱۰۰ ملیون سال پیش از دانیاسورها) باز می‌گردد. خرچنگ نعل اسبی نقش بسزایی در اکولوژی خلیج‌ها و همچنین در داروسازی ایفا می‌کنند به طور نمونه ترکیبی از خون این جانور به عنوان دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد. بدن این جانور شامل سه بخش جلویی که شبیه نعل اسب می‌باشد، بخش شکمی)که بایک لولا به بخش جلویی متصل است وبخش دم می‌شود. خرچنگ نعلی جزء جانوران در حال انقراض می‌باشد.

نگارهٔ برگزیده ۲

درگاه:زیست‌شناسی/نگارهٔ برگزیده/۲

قورباغه نیزه سمی آبی با نام علمی Dendrobates azureus نوعی قورباغه سمی است که در جنگل‌های سیپالیوینی ساوانا، در جنوب سورینام و شمال به مرکز برزیل یافت شده‌است. این جاندار در هند با نام محلی اوکوپی‌پی شناخته می‌شود. نام گونه‌ای این جاندار از رنگ نیلی پوستش در زبان انگلیسی گرفته شده‌است.

نگارهٔ برگزیده ۳

درگاه:زیست‌شناسی/نگارهٔ برگزیده/۳

قارچ‌ها دسته‌ای از یوکاریوت‌ها را تشکیل می‌دهند. این دسته همگی دگرخوار (هتروتروف) بوده و برای رشد و تکثیر به ترکیبات آلی برای دریافت انرژی و کربن نیاز دارند.قارچها هوازی یا ناهوازی اختیاری هستند. اکثر قارچها گندروی (ساپروتروف) بوده، در خاک و آب به سر می‌برند و در این نواحی، بقایای گیاهی و جانوری را تجزیه می‌کنند.

نگارهٔ برگزیده ۴

درگاه:زیست‌شناسی/نگارهٔ برگزیده/۴

قورباغه درختی چشم‌سرخ قوباغه‌ای درختی‌ است که بومیِ مناطق زیستی جنگل‌های بارانی آمریکای مرکزی است. این جانور، همانطور که از نامش پیداست، دارای چشمانی سرخ، دماغی باریک و پوستی سبز با خط‌های آبی و در کناره‌های بدنش و انگشتانی نارنجی است. این گونه از قورباغه، دارای پوستی نازک در ناحیهٔ شکم و نیز پوستی ضخیم در بخش کمرشان هستند.

نگارهٔ برگزیده ۵

درگاه:زیست‌شناسی/نگارهٔ برگزیده/۵

شیر جانوری نیرومند با سر و پاهای بزرگ و قوی و دمی بلند از جنس پلنگ‌شکلان است. اندازهٔ بدن او ۱۴۰ تا ۲۰۰ سانتیمتر و اندازهٔ دم او ۶۷ تا ۱۰۰ سانتیمتر است. نوع نر بزرگ‌تر از ماده است و نرها بر روی گردن و شانهٔ خود دارای یال نیز می‌باشند. رنگ بدن شیرها بین قهوه‌ای مایل به زرد و قهوه‌ای مایل به سرخ متغیر است. رنگ یال شیرهای نر نیز از زرد روشن تا سیاه متغیّر است. همچون دیگر گربه‌سانان بزرگ شیرها نیز می‌توانند به سرعت‌های بالا دست یابند و آن را برای مدت کوتاهی حفظ کنند.

نگارهٔ برگزیده ۶

درگاه:زیست‌شناسی/نگارهٔ برگزیده/۶

داکتیلوپتریدایی یا ماهی بالدار پرنده نام خانواده‌ای از ماهی‌های اقیانوس است که به دلیل باله‌های بسیار پهنشان با دیگر ماهی‌ها متفاوت شده‌اند. ولی چون نمی‌توانند پرواز کنند نام جایگزین ماهی کلاه‌خوددار برایشان انتخاب شده‌است. این ماهی‌ها تنها خانواده از ماهی‌ها در راستهٔ داکتیلوپترویدی هستند.

نگارهٔ برگزیده ۷

درگاه:زیست‌شناسی/نگارهٔ برگزیده/۷

گل‌استکانیان تیره‌ای از میناسانان است که دارای جام پیوستهٔ لوله‌ای یا استکانی یا قیفی یا استوانه‌ای یا چرخی‌شکل هستند.

نگارهٔ برگزیده ۸

درگاه:زیست‌شناسی/نگارهٔ برگزیده/۸

نارنگی یکی از میوه‌ها از تیره مرکبات است. نارنگی نسبت به پرتقال کوچک‌تر است، و مزهٔ ترش و شیرین تری دارد.امروزه نارنگی در کشورهای تولیدکنندهٔ مرکبات مانند چین، اسپانیا، برزیل، ژاپن و ایران تولید می‌شود.نارنگی دارای ویتامین‌های A، B۱، B۲، C پروتئین، چربی، قند، حاوی مقدار زیادی فسفر، کلسیم است. این میوه خون را تصفیه و زیاد می‌کند و در تشکیل استخوان و اسکلت بدن مؤثر است.

نگارهٔ برگزیده ۹

درگاه:زیست‌شناسی/نگارهٔ برگزیده/۹

مرغابی به چندین زیرخانواده تقسیم می‌شوند. مرغابی‌ها اغلب پرندگان آبی هستند که بیشترشان کوچک‌تر از هم‌خانواده‌های غاز و قو هستند. مرغابی‌ها هم در آب دریا و هم در آب شیرین زندگی می‌کنند.پرنده‌ایست تخم‌گذار که بیشتر در آب زندگی می‌کند. گونه‌های زیادی از مرغابی در دنیا هستند که هنوز شناخته نشده‌اند.این پرنده پرهای چربی دارد تا با تماس به آب، پرها خیس نشود و پرنده پس از خارج شدن از آب سنگین نشود.

نگارهٔ برگزیده ۱۰

درگاه:زیست‌شناسی/نگارهٔ برگزیده/۱۰

بیدمشک یا سالیکس کاپری درخت یا درختچه‌ای زینتی است که دارای گل‌های زردکمرنگ به شکل دم گربه می‌باشد. ارتفاع درخت به ۹ متر می‌رسد.گیاهی است از نژاد بید که اندازه آن از بید معمولی کوچک‌تر ولی سنبله‌های آن دارای اسانس معطری هستند. گل‌های آن قبل از برگ‌ها ظاهر می‌شوند.اسانسی از این گیاه گرفته می‌شود که عرق بید‌مشک نامیده می شود.

نگارهٔ برگزیده ۱۱

درگاه:زیست‌شناسی/نگارهٔ برگزیده/۱۱

عنکبوت جانور بی مهرهٔ شکارگری است که دارای بدنی دوبخشی و هشت پا است. عنکبوت‌ها فاقد بخش‌های جوندهٔ دهان و بال‌اند. آنها در راستهٔ عنکبوت‌ها طبقه‌بندی می‌شوند که خود یکی از چند راستهٔ ردهٔ بزرگتر عنکبوتیان است. ردهٔ تاربافان دربردارندهٔ گونه‌هایی چون گزدم و کنه است.

نگارهٔ برگزیده ۱۲

درگاه:زیست‌شناسی/نگارهٔ برگزیده/۱۲

فلفل دلمه‌ای نوعی فلفل از خانواده سیب‌زمینیان که به رنگهای قرمز، زرد، سبز و نارنجی یافت می‌شود. از ویژگی‌های آن این است که به تندی دیگر گونه‌های فلفل نیست.

نگارهٔ برگزیده ۱۳

درگاه:زیست‌شناسی/نگارهٔ برگزیده/۱۳

تمشک درختچه‌ای از تیره گل‌سرخیان که دسته مستقلی را به نام دسته تمشک‌ها تشکیل می‌دهند و به حالت وحشی در نقاط گرم و ساحلی مرطوبی فراوان است.تمشک گیاهی است با ساقه‌های تیغ‌دار که در کنار جاده‌ها و مزارع و جنگل‌ها به صورت انبوه می‌روید برگهایش متناوب و گوشوارک‌دار و شامل ۳ تا ۵ برگچه‌ است.

نگارهٔ برگزیده ۱۴

درگاه:زیست‌شناسی/نگارهٔ برگزیده/۱۴

گونه‌ای رایج از مگس‌ها در دنیا که به اندازه ۸ تا ۱۲ میلیمتر رشد می‌کنند و جنس ماده آنها از از جنس نر جثه بزرگتری دارد.

نگارهٔ برگزیده ۱۵

درگاه:زیست‌شناسی/نگارهٔ برگزیده/۱۵

درخت گیلاس بدون خار و دارای میوه گوشت‌دار و دارای یک هسته‌است. دارای گونه‌های متعدد و در تمام ایران پراکنده می‌باشد.از گیلاس علاوه بر مصرف به عنوان میوه خام، مربا و کمپوت ساخته می‌شود. برگ آن به صورت دم کرده برای درمان بیماری کلیه و کبد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نگارهٔ برگزیده ۱۶

درگاه:زیست‌شناسی/نگارهٔ برگزیده/۱۶

کوسه سفید یا کوسه بزرگ سفید یا مرگ سفید در آب‌های ساحلی تمام اقیانوس‌های جهان زندگی می‌کند.این کوسه به خاطر اندازه بزرگش به خوبی شناخته شده‌است.اندازه بزرگترین این جانورها به ۶ متر طول و ۲۲۴۰ کیلوگرم وزن می‌رسد.

نگارهٔ برگزیده ۱۷

درگاه:زیست‌شناسی/نگارهٔ برگزیده/۱۷

زنبور عسل گونه‌ای زنبور است که عسل تولید می‌کند. زنبور عسل این کار را با گردآوری شهد گل‌ها در کندو انجام می‌دهد زنبور های عسل دارای دو معده هستند که از یکی برای تولید عسل و از دیگری برای خارج کردن مدفوع خود استفاده میکنند.زنبورهای هر کندو از سه نوع زنبور ملکه، زنبور نر و زنبور کارگر هستند.

نگارهٔ برگزیده ۱۸

درگاه:زیست‌شناسی/نگارهٔ برگزیده/۱۸

گونه‌ای از یک مورچه پلکتروکتنا که با حمله به مورچه دیگری از نژاد خودش، از قلمروی خود محافظت می‌کند.

نگارهٔ برگزیده ۱۹

درگاه:زیست‌شناسی/نگارهٔ برگزیده/۱۹

لاک‌پشت‌ها خزندگانی هستند از راسته سنگ‌پشت‌سانان.بیشتر بدن لاک‌پشت‌ها به‌وسیله یک استخوان یا صدف غضروفی حفاظت شده‌است. لاکپشت‌های نخستین دندان داشتند و نمی‌توانستند سر خود را جمع کنند.اکثر لاکپشت‌ها ۵ انگشت دارند. تعداد کمی از گونه‌ها شامل لاکپشت باکس آمریکایی از گونهٔ کرولینا ۴ انگشت در دست‌ها و پاها دارد و بعضی گونه‌های ۳ انگشتی، استثناء هستند.لاکپشت‌ها بینایی و حس بویایی خوبی دارند. همچنین شنیدن و حس لامسه، هر دو در لاکپشت‌ها در سطح خوبی قرار دارد و حتی لاک آنها هم دارای عصب است.

نگارهٔ برگزیده ۲۰

درگاه:زیست‌شناسی/نگارهٔ برگزیده/۲۰

سنجاب قرمز یا سنجاب قرمز اروپایی (Sciurus vulgaris) گونه‌ای سنجاب درختی است که در بیشتر نقاط اروپا و شمال آسیا زندگی می‌کند. سنجاب قرمز جانوری درخت‌زی و همه‌چیزخوار است.

نگارهٔ برگزیده ۲۱

درگاه:زیست‌شناسی/نگارهٔ برگزیده/۲۱

نرگس از خانواده نرگسیان می‌باشد. نرگس گیاهی پیازدار می‌باشد. پیازهای آن درشت و دارای ورقه‌های فلسی یا مطبق است. به عبارت دیگر پیاز آن می‌تواند چندین سال متوالی گل دهد و گل آن همه ساله درشت تر گردد. گلهای نرگس به رنگ سفید، زرد، نارنجی، کم پر و پُر پر هستند. برگهای این گیاه از بن ریشه بصورت صاف یا شیاردار بیرون می‌آیند و در طول ساقه قرار می‌گیرند. پیاز و برگها حاوی کریستالهای سمی هستند که فقط حشرات اصلی می‌توانند بدون آسیب رساندن به آن از آن مصرف کنند.

نگارهٔ برگزیده ۲۲

درگاه:زیست‌شناسی/نگارهٔ برگزیده/۲۲

ایگوانا یک جنس از خانواده ایگوانیدایه از مارمولک است که زیستگاه آن نواحی استوایی مرکزی و جنوبی قاره آمریکا و حوزه دریای کارائیب است. جنس ایگوانا شامل دو گونه است، ایگوانای سبز که گاهی چون حیوان خانگی نیز نگهداری می‌شود و دیگری ایگوانای آنتیل کوچک (جزایر آنتیل) است که (به علت تخریب زیستگاه) در خطر انقراض قرار دارد.

نگارهٔ برگزیده ۲۳

درگاه:زیست‌شناسی/نگارهٔ برگزیده/۲۳

بوفالوی آمریکایی نوعی گاو وحشی بومی قاره آمریکای شمالی است، این جانور از سرده‌های بیزون به شمار می‌رود، بوفالوی آمریکایی حیوانی است که بیشتر در هنگام روز به فعالیت می‌پردازد. پوست این حیوان به‌ویژه در نواحی گردن و بالاتنه پوشیده از پشمی پرپشت و قهوه‌ای رنگ است، که در فصل سرما انبوه تر و نیز تیره تر می‌گردد.

نگارهٔ برگزیده ۲۴

درگاه:زیست‌شناسی/نگارهٔ برگزیده/۲۴

زنبور عسل گونه‌ای زنبور است که عسل تولید می‌کند. زنبور عسل این کار را با گردآوری شهد گل‌ها در کندو انجام می‌دهد.زنبورهای هر کندو یکی از سه نوع زنبور ملکه، زنبور نر و زنبور کارگر هستند.

نگارهٔ برگزیده ۲۵

نگارهٔ برگزیده ۲۶

درگاه:زیست‌شناسی/نگارهٔ برگزیده/۲۶

دم‌پرستویی کهن (نام علمی: Papilio machaon) از گونه پروانه‌هایی است که در سال ۱۷۵۸ میلادی توصیف علمی شدند. منطقه دیرین شمالگانی همانند اروپا و آسیا زیستگاه این گونه‌است. البته این گونه در آمریکای شمالی نیز دیده شده‌است. این گونه بر خلاف نامش در دنیای جدید (قاره آمریکا) نیز دیده شده‌است.

نگارهٔ برگزیده ۲۷

درگاه:زیست‌شناسی/نگارهٔ برگزیده/۲۷

سینه‌سرخ اروپایی یک پرنده حشره‌خوار است که در کشورهای انگلیسی‌زبان با نام رابین شناخته می‌شود. این پرنده بین ۱۲٫۵ تا ۱۴ سانتی‌متر درازا دارد، گونه‌های نر و ماده، با سینه‌ای نارنجی رنگ و سری خاکستری، دارای رنگ یکسان هستند.

نگارهٔ برگزیده ۲۸

درگاه:زیست‌شناسی/نگارهٔ برگزیده/۲۸

پروانه جزبل معمولی از گونه‌های متوسط پروانه‌ها است که در آسیای جنوبی و آسیای جنوب‌شرقی بخصوص مناطق غیرخشک همانند کشورهای میانمار، تایلند، سری‌لانکا و هند زیست می‌کند. این گونه عضو سرده هاشوربالان و تیره کاهی‌بالان است.

نگارهٔ برگزیده ۲۹

درگاه:زیست‌شناسی/نگارهٔ برگزیده/۲۹

خروس گونه نر مرغ از پرندگان است. بهره هوشی این پرنده در مقایسه با گونه ماده اش بیشتر است. نگاره مربوط به خروسی است با تاج گوشتی برجسته بر روی سر خود.

نگارهٔ برگزیده ۳۰

درگاه:زیست‌شناسی/نگارهٔ برگزیده/۳۰

عقابِ گَر (نام علمی: 'Haliaeetus leucocephalus') یا عقاب سر سفید، نوعی عقاب، و نماد ملی کشور آمریکا است.

نگارهٔ برگزیده ۳۱

درگاه:زیست‌شناسی/نگارهٔ برگزیده/۳۱

پلنگ (نام علمی: Panthera pardus) جانوری از خانوادهٔ گربه‌سانان و کوچک‌ترین حیوان در میان چهار گربهٔ بزرگ در سردهٔ پلنگیان است که شیر، ببر و جگوار سه عضو دیگر آنند.

نگارهٔ برگزیده ۳۲

درگاه:زیست‌شناسی/نگارهٔ برگزیده/۳۲

خر حیوانی است از دستهٔ چهار پایان. این حیوان اهلی است و انسان‌ها از آن به عنوان بارکش استفاده می‌کنند. خر در فرهنگ عامیانهٔ ایران نماد حماقت است.
در تصویر یک کره‌خر در حال نوشیدن شیر است. از دوران‌های باستان از شیر خر به‌عنوان خوراک و گاهی برای درمان استفاده می‌شده‌است.

نگارهٔ برگزیده ۳۳

نگارهٔ برگزیده ۳۴

درگاه:زیست‌شناسی/نگارهٔ برگزیده/۳۴

پاندای سرخ، ریز پاندا یا گربه درخشان یک پستاندار گیاه‌خوار است و مانند خویشاوند دیگر خود خرس پاندا متخصص خوردن گیاه بامبو است. کمی از گربه خانگی بزرگتر و طولش ۴۰ تا ۶۰ سانتیمتر است و وزنش بین ۳ تا ۶ کیلوگرم است. پاندای سرخ بومی هیمالایا، بوتان، جنوب چین، هند، لائوس، نپال و برمه می‌باشد.

نگارهٔ برگزیده ۳۵

درگاه:زیست‌شناسی/نگارهٔ برگزیده/۳۵

مار زنگی سواحل غرب مکزیک نوعی مار زنگی است که در غرب مکزیک زندگی می‌کند. این گونه یکی از بزرگترین گونه‌های مار زنگی در دنیا است.

نگارهٔ برگزیده ۳۶

نگارهٔ برگزیده ۳۷

نگارهٔ برگزیده ۳۸

نگارهٔ برگزیده ۳۹

نگارهٔ برگزیده ۴۰

نگارهٔ برگزیده ۴۱

نگارهٔ برگزیده ۴۲

نگارهٔ برگزیده ۴۳

نگارهٔ برگزیده ۴۴

نگارهٔ برگزیده ۴۵

نگارهٔ برگزیده ۴۶

نگارهٔ برگزیده ۴۷

نگارهٔ برگزیده ۴۸

نگارهٔ برگزیده ۴۹

نگارهٔ برگزیده ۵۰

نگارهٔ برگزیده ۵۱

نگارهٔ برگزیده ۵۲

نگارهٔ برگزیده ۵۳

نگارهٔ برگزیده ۵۴

نگارهٔ برگزیده ۵۵

نگارهٔ برگزیده ۵۶

نگارهٔ برگزیده ۵۷

نگارهٔ برگزیده ۵۸

نگارهٔ برگزیده ۵۹

نگارهٔ برگزیده ۶۰

نگارهٔ برگزیده ۶۱

نگارهٔ برگزیده ۶۲

نگارهٔ برگزیده ۶۳

نگارهٔ برگزیده ۶۴

نگارهٔ برگزیده ۶۵

نگارهٔ برگزیده ۶۶

نگارهٔ برگزیده ۶۷

نگارهٔ برگزیده ۶۸

نگارهٔ برگزیده ۶۹

نگارهٔ برگزیده ۷۰

نگارهٔ برگزیده ۷۱

نگارهٔ برگزیده ۷۲

نگارهٔ برگزیده ۷۳

نگارهٔ برگزیده ۷۴

نگارهٔ برگزیده ۷۵

نگارهٔ برگزیده ۷۶

نگارهٔ برگزیده ۷۷

نگارهٔ برگزیده ۷۸

نگارهٔ برگزیده ۷۹

نگارهٔ برگزیده ۸۰

نگارهٔ برگزیده ۸۱

نگارهٔ برگزیده ۸۲

نگارهٔ برگزیده ۸۳

نگارهٔ برگزیده ۸۴

نگارهٔ برگزیده ۸۵

نگارهٔ برگزیده ۸۶

نگارهٔ برگزیده ۸۷

نگارهٔ برگزیده ۸۸

نگارهٔ برگزیده ۸۹

نگارهٔ برگزیده ۹۰

نگارهٔ برگزیده ۹۱

نگارهٔ برگزیده ۹۲

نگارهٔ برگزیده ۹۳

نگارهٔ برگزیده ۹۴

نگارهٔ برگزیده ۹۵

نگارهٔ برگزیده ۹۶

نگارهٔ برگزیده ۹۷

نگارهٔ برگزیده ۹۸

نگارهٔ برگزیده ۹۹