درگاه:زندگی‌نامه

این صفحه یک درگاه برگزیده است.
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

درگاه زندگی‌نامه


Icon

زندگی‌نامه سبکی در ادبیات و فیلم‌های مستند است که مربوط می‌شود به شرح و توصیف رخدادها و روند زندگی یک یا چند نفر. بیشتر زندگینامه‌ها بر پایهٔ یادداشت‌های شخصی افراد ترتیب داده می‌شوند و داستان‌هایی واقعی‌اند نه تخیلی. زندگی‌نامه به فهرست کردن داده‌ها در مورد یک شخص مانند زادگاه و زادروز و تاریخ رخدادها محدود نمی‌شود و به بازگویی و گاه کندوکاو رویدادها می‌پردازد.

زندگی‌نامهٔ برگزیده

ژوزه ماریو دوس سانتوس فلیکس مورینیو سرمربی مشهور پرتغالیست که در حال حاضر هدایت تیم فوتبال منچستریونایتد در لیگ انگلیس ملقب به جزیره را عهده دار است. وی در انگلیس یک‌بار خود را «خاص» نامید و از آن زمان به بعد، مطبوعات انگلیس به وی لقب «آقای خاص» دادند. پسر دروازه‌بان پرتغالی «ژوزه فلیکس مورینیو»، کارش را به عنوان یک فوتبالیست آغاز کرد اما وقتی دید توانایی چندانی در آن ندارد، به مربیگری روی آورد. در اوایل دههٔ ۹۰ به عنوان دستیار مربی و سرمربی تیم‌های پایه، کار خود را آغاز کرد تا اینکه به عنوان مترجم بابی رابسون، مربی مشهور انگلیسی، انتخاب شد. ژوزهٔ جوان، در آن زمان که مترجم رابسون در باشگاه‌های پرتغالی اسپورتینگ لیسبون و پورتو بود، از مربی کهنه‌کار انگلیسی درس‌های زیادی گرفت تا اینکه به همراه رابسون به لیگ اسپانیا و بارسلونا رفت.

ژوزه دوران سرمربیگری خود را با دوره‌های کوتاه اما موفق در تیم‌های پرتغالی بنفیکا و لییرا آغاز کرد. سپس در سال ۲۰۰۲، مجددا به پورتو بازگشت اما این‌بار به عنوان سرمربی، راهی پورتو شد. ژوزه دورانی رویایی با پورتو داشت و از همان زمان خود را به عنوان مربی بزرگ شناساند. وی در سال دوم حضورش موفق شد با پورتو سه جام به‌دست آورد. اعضای پورتو در آن سال، قهرمان لیگ پرتغال، قهرمان جام حذفی پرتغال و قهرمان جام یوفا شدند. در سال بعد نیز مورینیوی جوان دوران بسیار خوبی داشت و توانست پورتو را برای دومین سال، قهرمان پرتغال کند اما اوج کار وی، رسیدن به اوج افتخار در معتبرترین رقابت اروپایی و قهرمان کردن پورتو در لیگ قهرمانان اروپا بود.

گفتار برگزیده

«الهی به حرمت آن نام که تو خوانی و به آن صفت که تو چنانی، دریاب که می‌توانی.
الهی عمر خود به باد کردم و برتن خود بیداد کردم، گفتی و فرمان نکردم، درماندم و درمان نکردم.
الهی در دلهای ما جز تخم محبت مکار و بر جان‌های ما جز الطاف و مرحمت خود منگار و بر کشت‌های ما جز باران رحمت خود مبار، به لطف ما را دست گیر و کرم پای دار.
الهی حجاب‌ها از راه بردار و ما را به ما مگذار



مناجات نامه

نوشتارهای برگزیده

نوشتارهای برگزیده: خیامجودی فاستریوری گاگاریناحمد شاملوصادق هدایتآنا آخماتوواآماندا باینسناصر فکوهیالکسی لئونوفمحمدژوزه مورینیوجانی دپامینماستیو جابزتیم برتونحجت بن حسنقرةالعینکوروش بزرگدیاکوفرورتیشداعی کبیر

نوشتارهای خوب: محمد زکریای رازیرضاشاهآنتون چخوفیوهان سباستیان باخمحمد فضولیجلیل ضیاءپوربابی رابسونهوشنگ ایرانیمارکو پولومحمدرضا پهلویاسپهبد خورشیدخان احمد خاناردشیر بابکان

رده‌ها

رده:زندگی‌نامه‌هارده:افراد
بر پایه وابستگیبر پایه رفتاربر پایه قومیتبر پایه جنسیتبر پایه زبانبر پایه کشور
رده:افراد بر پایه پیشه:

افراد بر پایه مکانافراد بر پایه گرایش سیاسیافراد بر پایه دین
افراد بر پایه وضعیت:

افراد بر پایه زمانفهرست‌های افراد

ویکی‌پروژه‌ها

نگارهٔ برگزیده

الیزابت دوم رئیس دولت کشور پادشاهی متحد و پانزده کشور مستقل شامل کانادا، استرالیا، نیوزلند، جامائیکا، باربادوس، باهاما، گرانادا، پاپوآ گینه نو، جزایر سلیمان، تووالو، سنت لوسیا، سنت وینسنت و گرنادین، آنتیگوا و باربودا، بلیز و سنت کیتس و نویس است که روی هم با عنوان قلمروهای همسود شناخته می‌شوند.او پس از مرگ پدرش شاه جورج ششم در ۶ فوریه ۱۹۵۲، به مقام ریاست دولت در پادشاهی متحد، کانادا، استرالیا، نیوزلند، سیلان، پاکستان و آفریقای جنوبی رسید.

بیشتر...

آیا می‌دانید...

آیا می‌دانید...

آن‌چه می‌توانید انجام دهید

حافظهٔ نهان سرور را پاکسازی کنید