درگاه:حقوق جانوران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
photograph
photograph
photograph
photograph
photograph
photograph
photograph
گورخر ایرانی

حقوق جانوران

سواستفاده از جانوران برای بدست آوردنِ پول
سواستفاده از جانوران برای بدست آوردنِ پول

هوادارانِ حقوقِ جانوران بر این باورند که ایجادِ درد و رنج برای جانوران، کاری نادرست است و جانوران نباید در باغ‌وحش‌ها اسیر و زندانی باشند یا در تحقیقاتِ دردناک، یا هرگونه تحقیقاتِ دیگری از آنها سوءاستفاده کرد و بویژه نباید برای توسعهٔ زندگیِ انسان‌ها به محیطِ زندگیِ آنان تجاوز شود یا برای تفریح، کشته شوند. آنها بر این باورند که جانوران دارای حقوقِ قانونی و اخلاقیِ معینی هستند که شاملِ حقِ آسیب و آزار ندیدن نیز می‌گردد.

رویکردِ این دیدگاه در برابرِ جانورانِ وحشی نیز به همین گونه تعریف می‌شود:

اینکه با جانوری رفتار شایسته داشته باشیم، باعث می‌شود که با دیگران نیز رفتاری شایسته در پیش گیریم.

امانوئل کانت و تامس آکویناس از جمله هوادارانِ این دیدگاه بودند. کانت می‌گوید:

«اویی که به جانوران ستم کند، در ارتباطش با مردمان نیز ستمکار می‌شود».

آکویناس نیز بر این باور بود که کارهایی همچون پوزه‌بند زدن بر روباه یا کشتارِ پرندهٔ همراه با جوجه‌اش، غیراخلاقی است.

سعدیِ شیرازی در کتابِ بوستان چنین آورده‌است:

چه خوش گفت فردوسیِ پاک زاد که رحمت بر آن تُربتِ پاک باد
میازار موری که دانه‌کش است که جان دارد و جانِ شیرین خوش است
سیاه‌اَندَرون باشد و سنگدل که خواهد که موری شود تنگدل

مقاله برگزیده

گیاه‌خواری به معنای پرهیز از خوردنِ گوشتِ جانوران است که ممکن است شامل پرهیز از غذاهایی مانندِ شیر، لبنیات، تخم مرغ و عسل که خاستگاهِ جانوری دارند نیز بشود. چندین نوع گیاه‌خواری وجود دارد که بسته به نوع آن، جهت گیریِ گیاه‌خواران در برابرِ دام‌ها و فراورده‌های دامی متفاوت است. عده ای از گیاه‌خواران در کنارِ نخوردن یا کمتر خوردنِ فراورده‌های جانوری با آزار و کشتارِ آن‌ها نیز مخالف‌اند.

برخی از گیاه‌خواران از پوشیدنِ لباس‌هایی مانند چرم، ابریشم، و خز که از کشتن جانوران به دست آمده نیز پرهیز می‌کنند. در وگنیسم که گاهی «گیاه‌خواریِ کامل» هم نامیده می‌شود از همهٔ فراورده‌های جانوری، چه از کشتنِ جانوران به دست آمده باشند و چه با بهره‌گیری از آن‌ها (مانند لبنیات، تخم مرغ، عسل، و...)، پرهیز می‌کنند.

امروزه در همهٔ کشورهای جهان، گیاه‌خواران وجود دارند و در بعضی کشورها همانند هند، گیاه‌خواری دارای ریشه‌های تاریخی و مذهبی است.

با اینکه در پیش گرفتنِ رژیمِ گیاه‌خواری به شیوه‌های گوناگونی امکان‌پذیر است اما وجه مشترکِ تمامِ این شیوه‌ها، پرهیز از خوردنِ گوشتِ حیواناتِ خونگرم است. ادامه...

نگاره برگزیده

خرسی بنام الیزابت، پیش از اینکه بوسیلهٔ طرفدارانِ حقوقِ جانوران از مزرعهٔ تولیدِ صفرا در تایوان نجات داده شده و به مرکزی در چین برای درمان سپرده شود.

نهادهای برگزیده

پناهگاهِ وفا مرکزی مردم نهاد از حامیانِ حقوقِ جانورانِ بی سرپرست، آسیب دیده و رها شده و به سرپرستیِ خانمِ فاطمه معتمدی است.

در سال ۱۳۸۲ و همزمان با شکل گیریِ یک تشکلِ غیردولتی برای حمایت از حقوقِ حیوانات، ایدهٔ برپاییِ یک پناهگاه برای جانورانِ بی سرپرست در ذهنِ خانم معتمدی شکل گرفت. وی یک مدافع و پشتیبانِ قدیمیِ حیوانات بود. این ایده سبب شد که برای آغازِ کار، طرفدارانِ طبیعت و حیوانات را گرد هم جمع کند. اولین قدم‌های عملی برای انجامِ اینکار هم در همان زمان آغاز شد و وقتی همسرِ خانمِ معتمدی، قطعه زمینی برای اینکار اهدا کرد، گامِ اصلی برداشته شد و ساختِ پناهگاه آغاز گردید و به تدریج تکمیل شد و نهایتاً در میانهٔ سالِ ۱۳۸۳ خورشیدی به بهره‌برداری رسید.

مخارجِ پناهگاه فقط از راهِ کمک‌های مردمی تأمین می‌شود و هر ماه در کبوتر نامه -که خبرنامهٔ اینترنتیِ کانون است- نامِ کسانی که کمک می‌کنند درج می‌شود.

همچنین هر چندگاه به یاریِ دوستان، بازارهای خیریه‌ای برای کمک به جانوران تشکیل می‌شود و به مصرفِ نیازهای جانورانِ پناهگاه می‌رسد. ادامه...

آیا می‌دانستید؟ ‏

DYK Question Mark
DYK Question Mark
  • ... مِری، تنها فیلی در طولِ تاریخ است که به جرمِ قتل، به دار آویخته شد؟
  • ... هنوز جانورانِ حیاتِ وحش در ایران به جرمِ دزدیِ مرغ و خروسِ افرادِ بومی، جانشان را از دست می‌دهند؟
  • ... یوزپلنگ ایرانی، یک زیرگونهٔ به‌شدّت در معرضِ خطرِ انقراض از یوزپلنگ است که اکنون تنها چند دَه قلاده از آن در ایران یافت می‌شود؟
  • ... فیلم‌هایی دلخراش از آزار یا شکارِ جانورانِ حفاظت شده در شبکه‌های اجتماعیِ ایرانی مرتباً بازنشر می‌شود؟
  • ... پلنگ ایرانی، یک زیرگونهٔ به‌شدّت در معرضِ خطرِ انقراض در ایران است؟
  • ... روزِ ۹ اُمِ شهریورماه، یادروزِ آسیب دیدنِ گروهی از یوزهای ایرانی در شهرستانِ بافق، روزِ ملیِ یوزپلنگِ ایرانی نام‌گرفته است؟
  • ... کمپینی بنامِ سگ کشی نه! از سوی دیده‌بان حقوق حیوانات برای مبارزهٔ فرهنگی با این پدیده راه‌اندازی شده است؟
  • رده ها

    در دیگر پروژه‌های ویکی‌مدیا

    درگاه‌های وابسته

    حافظهٔ نهان سرور را پاکسازی کنید